Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan – herren på täppan

När Rolls-Royce lanserade sin första suv, Cullinan, 2018 väckte det starka reaktioner. Kritiker kallade det ett helgerån. Idag är Cullinan den mest sålda modellen i varumärkets portfölj och står för nästan hälften av försäljningen.

Populariteten innebär att modellen måste förbli relevant, och därför har Rolls-Royce nu gett Cullinan en välbehövlig uppdatering under namnet Series 2.

Robb Report reste till Ibiza för att utforska förändringarna.

Rolls-Royce Cullinan
Nya Cullinan är en enormt viktig bil för märket.

En ny generation av lyx

Under det senaste decenniet har Rolls-Royce genomgått en förvånansvärd förvandling. Från att ha varit synonymt med den brittiska aristokratin har varumärket blivit en symbol för en yngre, framgångsrik kundkrets.

Detta skifte syns även i hur bilarna används. En gång i tiden var Rolls-Royce det självklara valet för den som hade en privatchaufför.

Idag menar företaget att nästan 90 procent av köparna kör sina bilar själva. Det lär inte vara vad Charles Rolls och Henry Royce hade i åtanke, men tiderna förändras.

Rolls-Royce Cullinan
9 av 10 kunder kör sig själva.

Subtila men effektiva förändringar

Designuppdateringarna hos Cullinan Series 2 är genomtänkta snarare än radikala. Fronten har blivit mer vertikal, och den upplysta grillen har breddats. LED-strålkastarna har fått ett modernare uttryck, medan bakpartiet nu har fler detaljer – för vissa kanske lite väl många.

Nya 23-tumsfälgar finns tillgängliga och ser tack vare bilens proportioner knappast överdimensionerade ut. Lyckligtvis har man behållit tillräckligt med gummi på däcken för att inte tumma på komforten. Helheten? En evolution snarare än en revolution, men en smakfull sådan.

Rolls-Royce Cullinan
Det är en fråga om många bäckar små när det kommer till uppdateringarna.

Den mörka sidan av Cullinan

För de som föredrar ett mer expressivt uttryck finns Black Badge-versionen, där kromdetaljer ersatts av svarta accenter. Den kommer med en marginellt kraftfullare motor och en modifierad fjädring, men det vore en överdrift att kalla den sportig.

Black Badge-konceptet riktar sig till en yngre publik, och det har slagit väl ut. Själv lutar jag mer åt den klassiska konfigurationen: en djupblå eller mörkt grön lack, rikligt med krom och en interiör i valnötsträ och brunt läder. Men smaken är som bekant delad.

Rolls-Royce Cullinan
Cullinans mörka alter ego stavas Black Badge.

Lyx utan gränser

Interiören i Cullinan Series 2 tar individualisering till en ny nivå. Perforerat läder med molninspirerade mönster, det ikoniska stjärnhimmelstaket och en uppsjö av exklusiva panelalternativ gör att varje bil kan bli unik.

Ett nytillskott är möjligheten att få interiören klädd i textil, vilket låter spännande på pappret. Dessvärre påminner det broderade mönstret lite för mycket om en logotät designerhandväska. Men lyckligtvis är det just valfrihet som är nyckelordet – och ingen erbjuder mer av den varan än Rolls-Royce.

Rolls-Royce Cullinan
Det går nu att få textilklädsel i sin Cullinan.
Rolls-Royce Cullinan
Det finns även utrymme för mer traditionella konfigurationer.

En bil för evigheten

Trots uppdateringarna är Cullinan Series 2 i grund och botten samma bil som tidigare. Det innebär fortsatt en av världens mest komfortabla suvar, om inte den mest komfortabla bilen, punkt. Bakom ratten infinner sig en närmast meditativ känsla – en Rolls-Royce har förmågan att få alla bekymmer att försvinna.

Under huven döljer sig en 6,75-liters V12, en motor som levererar ett ångande vridmoment. Vid lägre varv kan den lika gärna vara eldriven så tyst som den är.

Trycker man på gasen rör sig Cullinan med en förvånansvärd snabbhet, om än med en hel del krängning i kurvorna. Att köra en Rolls-Royce aggressivt är ett slags humoristiskt uppror i sig självt.

Rolls-Royce Cullinan
Cullinan är ett slagskepp för vägen.

Rolls-Royce Cullinan är herren på täppan

Har Rolls-Royce lyckats förfina en bil som redan balanserade på gränsen till perfektion? Svaret är ja – tack vare modernare teknik och utökade möjligheter för individualisering. I termer av komfort och förnäm elegans är Cullinan fortfarande kungen av lyxsuvar och det ultimata valet inom segmentet.

Rolls-Royce Cullinan
Det är endast fantastin som sätter gränser när man individualiserar sin Cullinan.

Tekniska data: Rolls-Royce Cullinan Series II (2025)

Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 700 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5341/2164/1835 mm
Pris: Från 5 000 000 SEK

Text: Andreas Bergman
Foto: Rolls-Royce