Belmond samarbetar med Veuve Clicquot i en rad förtrollande, champagneindränkta tågäventyr; ”Solaire Journeys”.
När moderna globetrotters tänker på resandets guldålder syftar de vanligtvis på de sofistikerade jetsettarna på 1950- och 60-talen. Och ändå bleknar till och med den varianten av lyxiga flygtransporter i jämförelse med de extravaganta tågen på Orientexpressen under det sena 1800-talet och 1900-talet. Venice Simplon Orient-Express, som idag drivs av Belmond (och inte ska förväxlas med det Accor-ägda varumärket Orientexpressen), är en studie i överflöd ända från det ögonblick då de uniformerade bärarna hälsar dig välkommen vid stationens entré för att eskortera dig till din guldkantade vagn.
Med tillgång till tre matsalar och en barvagn behöver du inte oroa dig för att känna dig instängd i din svit. Men när du väl har gjort dig hemmastadd i din svit är det förvånansvärt lätt att spendera timmar bara på att förundras över alla detaljer i det fängslande utrymmet. Varje ”Grand Suite” är uppkallad efter städer längs rutten – Istanbul, Venedig, Budapest – och visar upp vackert inlagda paneler, delikata intarsia-arbeten (italienska fanérträ- mönster), lyktor i venetiansk stil och otaliga dolda fack och utrymmen.
De stora panoramafönstren bredvid king size-sängen och matbordet ger dig en fantastisk utsikt över höga berg, floder och pittoreska byar medan du smuttar på champagne och knaprar på blini (crêpes) toppad med Beluga-kaviar. Till och med de två garderoberna är små underverk (inte lätt att skapa på ett tåg) med härliga välvda dörrar och tillräckligt med utrymme för skor och tre galgar, vilket är allt du behöver för dina aftonkläder och ett eller ett par smarta klädombyten. Det stora duschutrymmet i marmor har eleganta mässingsbeslag, och på något sätt har man lyckats placera ett överflöd av eluttag och USB-laddare inbäddade i denna lyxinredning i gammaldags stil.
Mat & Dryck
Menyerna ombord är designade av kocken Jean Imbert, som nyligen fick en Michelin-stjärna på Plaza Athénée i Paris. Lunch och middag serveras i rymliga matsalar utrustade med plyschsammet, krispiga vita dukar, fint porslin och italienskt silver. För ett begränsat antal Solaire Journeys – som följer solens rörelse från öst till väst – har Belmond samarbetat med Veuve Clicquot för att erbjuda lyxiga, champagnefokuserade järnvägsexpeditioner med galamiddagar (både före ombordstigning och ombord) i kombination med utsökta prestigecuvéer (vin framställt av flera druvsorter) med tillstånd av Veuves källarmästare Didier Mariotti eller chefen för vinframställningsverksamheten Pierre Casenave. Hisnande naturupplevelser är också ett inslag på resan, med fokus på episka soluppgångar, precis som namnet antyder (champagnehusets solgula etikett var en inspiration).
Den första av årets Solaire Journeys rullade från Singapore till Kuala Lumpur via Eastern & Oriental Express, medan årets sista resa – från Cusco, Peru, till Arequipa och Machu Picchu – kommer att äga rum i oktober ombord på två Belmond-tåg: Hiram Bingham och Andean Explorer. I juli reste vi från Wien till Reims med Venice Simplon Orient-Express (en flirt med det faktum att madame Clicquots första exporterade flaskor levererades just till Venedig) för en storslagen uppvisning i gästfrihet som inkluderade en vistelse före avresan på Wiens Hotel Imperial, ett före detta palats som verkligen sätter standarden för den magnifika gästfrihet som väntar.
Öppningsmiddagen i Liechtensteinpalatset, följt av en tur med häst och vagn runt den antika staden morgonen efter, skapar en nivå av kunglig behandling som fortsätter sömlöst så snart du sätter din fot på tåget. Vintage Veuve Clicquot och La Grande Dame flödar fritt under hela resan, särskilt under den flerrätters lunch som tillagas av Imbert och kocken Mory Sacko under ett stopp vid champagnehusets kalkstensklippor i Reims, och som slutar först när du anländer till järnvägsstationen i Paris tre dagar senare. Däremellan bjuds på nattlig underhållning i barvagnen med piano- och burleskdansare, frukost i sviten med kaviartoppade omeletter – serverade med mer Vintage Veuve, naturligtvis – och den avslutande överraskningen; ett live-framträdande av en professionell DJ, ackompanjerad av champagne och brödbullar under de sista 90 minuterna av äventyret. Att behöva kliva av en så påkostad fantasivärld var verkligen en brutal upplevelse…
Text: Mike DeSimone & Jeff Jenssen
Läs mer om resor – Kika vidare här