Med solkusten som hem

I en värld där det digitala mötet blivit vardag blir valet av ”hemland” valfritt.

Det är nog många av oss som drömmer om att ta oss ner på kontinenten för tillfället, och kanske nu mer än någonsin med tanke på rådande läge. Och faktum är att enligt mäklaren Jimmy Widén har han aldrig sett en så stor efterfrågan på fastigheter i Marbella som han gjort under de senaste månaderna. Telefonen har gått varm med frågor om objekt till salu, rådgivning och allmänna frågor om att leva och bo på den spanska solkusten.

Efter att ha flyttat ner hit för ett antal år sedan driver Jimmy idag en av de mest framgångsrika mäklarfirmorna på Costa del Sol, och främst Marbella där han hjälper sina kunder att förverkliga sina egna visioner och drömmar om ett lugnare liv i solen.

Jimmy Widén, grundare och VD av mäklarfirman 3SA Estate Marbella

Jimmy berättar att han ser en tydlig ökad efterfrågan bland hans klientel. ”Redan innan covid-19 såg marknaden bra ut där våra kunder ville göra en förändring i sin livsstil”, säger han. Och det har inte förändrats, snarare tvärtom. ”Nu mer än någonsin är de ute efter ett lugnare liv där det ligger ett högre fokus på livskvalitet och tid med familjen vilket är något ett liv här nere enkelt kan erbjuda.”

Enligt Jimmy är det inte längre spanjorer som köper fastigheter i Marbella, istället ser han en tydlig ökad efterfrågan från självklart svenskar men också andra nationaliteter såsom polacker och kanadensare. ”Idag bor det 180 000 människor här men jag tror att inom sju år kommer det att bo upp till 500 000 och bostadsmarknaden får då helt andra variabler med den efterfrågan”, menar han. En högre efterfrågan som även speglas i den satsning som görs i infrastrukturen i regionen och speciellt i Marbella där det bland annat byggs Europas största köpcentrum och nya hotell om vartannat.

Och det är inte bara privata individer och familjer som är på hugget.


”Många företag börjar också se fördelarna med att köpa fastigheter här nere”,

säger Jimmy, ”där man till exempel kan hålla konferenser men som också blir en företagsförmån för anställda.”

Vi pratar lite kring vad covid-19:s effekt kommer att ha på marknaden här nere om man jämför med den tidigare finansiella krisen. ”Faktum är”, tror Jimmy, ”att på de bra adresserna i Marbella är det mer troligt att priserna inom en inte alltför lång tid kommer att öka.

Världen har under de senaste månaderna tvingats bli än mer digital, och att arbeta hemifrån är nu snarare en självklarhet för dessa kunder. Och hemifrån kan lika gärna vara i vad som anses vara ett område med Europas bästa klimat, billiga levnadskostnader, högkvalitativa skolor och en närhet till resten av världen”, avslutar han. Och vi kan inte annat än att hålla med. Med USP:s såsom dessa, varför skulle man inte välja ett liv bland palmerna och stränderna med en timmes bilresa till Sierra Nevada?

Text: Isabel Gracián