Ungefär var tionde år drar Ferrari skynket av något alldeles speciellt. Senast ut är Ferrari F80, den mest kraftfulla produktionsbilen som märket någonsin tillverkat.
Som namnet antyder markerar Ferrari F80 märkets 80-årsjubileum. Det äger rum 2027 och då kommer den nya modellen vara i full flärd med att levereras till kunder.
Ett firande som heter duga
Det är inte första gången som Ferrari lanserar en jubileumsmodell. Det är något de har satt i system med modeller som F40 (40 år), F50 (50 år), Enzo (60 år) och LaFerrari (70 år).
F80 ersätter således den oerhört eftertraktade LaFerrari som sedan den lanserades 2013 tredubblat i värde. LaFerrari stoltserar med Ferraris berömda 6,3-liters V12 och en elmotor för en total effekt på 963 hästkrafter.
F80 använder sig även den av elektrifieringen, men i desto högre utsträckning än sin föregångare.
Med inspiration från motorsport
I stället för en V12 har emellertid F80 en turboladdad V6, vilket mötts av en hel del ramaskri i Ferrari-svängen. På egen hand producerar denna 900 hästkrafter, drygt 240 hästkrafter mer än den V6 man finner i Ferrari 296 GTS.
V6-motorn ackompanjeras i fallet F80 av en tre elmotorer – två på framaxeln och en under motorn – som innebär att Ferrari F80 pumpar ut 1 200 hästkrafter. Trots elmotorerna har F80 dock inget renodlad elläge.
Det rör sig om en kraftigt modifierad version av den V6 som återfinns i Le Mans-racingbilen 499P. F80 har aktiv fjädring, delvis hämtad från Ferrari Purosangue.
Ferrari F80 är sanslöst snabb
Kraften går ner i backen via en åttastegad dubbelkopplingslåda och alla fyra hjul.
Den avverkar sprinten till 100 km/h på 2,15 sekunder, till 200 km/h på 5,75 sekunder och vidare till en toppfart på 350 km/h.
Ferrari F80 är dock inte bara fram rakt fram, utan innehar numera rekordet på Ferraris testbana Fiorano med varvtiden 1 minut 15,3 sekunder – två sekunder snabbare än SF90 XX Stradale och 4,4 sekunder snabbare än Ferrari LaFerrari.
Mer än bara än leksak
Det sägs att Ferrari F80 är mer än en banbil med registreringsskyltar. Den ska således kunna köras på allmän väg i någorlunda komfort, något Ferrari även uppmanar till – de vill inte att kunders bilar endast ställs in i garaget.
Interiört möts man av en 1+1-layout som Ferrari kallar det, vilket betyder att passagersätet är snäppet längre bak. Dessutom är förarstolen i rött tyg, medan passageraren får nöja sig med samma färg som i resten av kupén.
Totalt ska 799 exemplar tillverkas och då gäller det att man är på Ferraris VD:s julkortslista. Det är att jämföra med 499 exemplar som LaFerrari tillverkades i.
Priset för Ferrari F80 ligger på 3,6 miljoner euro, motsvarande 41 miljoner kronor. Alla allokeringar har dock redan tilldelats.
Text: Marcus Berggren
Foto: Ferrari