Är frustrationerna inom affärsflyget det nya normala?

Kunder betalar mellan 5 000 och 25 000 dollar i timmen för privatjets, och för pengarna får de förseningar och nedgraderingar. Vad är det frågan om?

En VD delade nyligen ett e-mail om en jetcharter som hans företag hade bokat för viktiga kunder. När det var dags att lyfta från Austin, Texas, lade piloterna märke till en blinkande varningslampa i cockpiten och kontaktade mekaniker. Flera timmar senare var problemet löst – men besättningen hade överskridit Federal Aviation Administrations lagstadgade dagliga arbetstid och fick inte flyga. Något ersättningsflyg gick inte att ordna, så kunderna anlände inte till Phoenix, Arizona, förrän följande dag. VD:n, själv en erfaren pilot, var upprörd över att en så kostsam affärsresa hade blivit en hel dag försenad för att uthyraren inte kunde få fram ett ersättningsplan. ”Den sämsta servicen från ett charterbolag någonsin”, skrev han.

Privatflygbranschen har tidigare varit känd för punktlig och högklassig service, men invasionen av pandemiperiodens passagerare som har flytt från reguljärflyget har varit en stor utmaning. ”Vi har 25 till 40 procent fler bokningar jämfört med perioden innan covid”, säger Michael Silvestro, VD på flygförvaltningsföretaget Flexjet. ”Alla våra samarbetspartners försöker klara av att motsvara den ökade efterfrågan.”

NetJets, branschens största aktör, ställde in all försäljning av ”Jet Cards” för att säkerställa att deras delägare skulle kunna flyga utan störningar. ”NetJets har en större efterfrågan idag än någonsin i företagets 57-åriga historia”, skrev dess President Patrick Gallagher i juli som kommentar till klagomål från delägare som hade råkat ut för förseningar och störningar. ”Det enorma antalet flygningar sätter press på flygtrafikens infrastruktur i en omfattning vi inte har sett på åratal.”

Jay Mesinger, VD på Mesinger Jet Sales, säger att han till och med har noterat företag som har ändrat sina villkor mitt i en kontraktsperiod och bland annat krävt att kunderna ger dem mer tid, och håller med Gallaghers slutsats: ”Vi har inte fått kontroll över situationen ännu. Jag tror det kommer att göra väldigt många besvikna.”

Förseningar och nedgraderingar av plan är de två vanligaste klagomålen. Det råder brist på begagnade affärsjets till salu, det är vanligt med förseningar inom flygtrafikkontrollen, och planen används så mycket att det leder till problem med underhållet och blir svårt att ordna fram ersättningsplan. Brist på reservdelar, bränsle och arbetskraft bidrar också till en ”perfekt storm” av frustration för privatkunderna.

”Passagerarna bokar dessutom flyg med alltför kort framförhållning”, säger Anthony Tivnan, President på Magellan Jets som har konstaterat en 240-procentig ökning av Jet Card-försäljningen från januari till augusti. ”I somras var varenda weekend jämförbar med högsäsongstoppar som jul och Fourth of July”. Tivnan berättar att Magellan satsar hårt på att informera kunderna om hur man kan begränsa risken för förseningar: Boka tidigare, undvik att flyga från torsdag till söndag och under storhelger – ungefär som när man vill hitta en sista minuten-biljett på reguljärflyget.

”Förseningar och nedgraderingar av plan är de två vanligaste klagomålen.”

Men trots all tandagnisslan är det ingen som tror på en massflykt tillbaka till reguljärt flyg. ”Kunderna är beredda att acceptera ett visst mått av förseningar och kanske byter fram och tillbaka mellan olika bolag”, säger Peder von Harten, försäljnings- och marknadschef på Mississippi-baserade Nicholas Air och berättar att hans företag har köpt in fyra nya plan och planerar att köpa två till under 2022.

”Kunderna kommer inte att lämna privatflyget”, säger en självsäker Doug Gollan, grundare av Private Jet Card Comparisons. Företaget har gjort en marknadsundersökning bland 300 av sina medlemmar och funnit att 100 procent säger att de kommer att fortsätta flyga privat. ”Trots förseningar och annat strul kommer de här nya kunderna inte att gå tillbaks till att flyga reguljärt.”

G700:s senaste 14 400 mil långa transatlantiska flygning satte tre hastighetsrekord.

I slutet av augusti gjorde Gulf- stream G700 sin premiärtur från högkvarteret i Savannah, Georgia, raka vägen till beställaren Qatar Executives hangar i Doha. Därefter flög flaggskeppsplanet till Paris för att erbjuda europeiska kunder en första titt på den slutgiltiga produkten, och där- efter tillbaka till Georgia. G700 slog hastighetsrekord på alla tre sträckorna med Mach .090 (1 110 km/tim) med full last och tio personer ombord.

”Det var våra längsta flighter hittills och de första utanför USA”, säger Scott Evans, Gulfstreams chef för test- och uppvisningsverksamheten som även var mannen som satt bakom spakarna på G700:an. ”Planet skötte sig helt perfekt och de 27,5 flygtimmarna gav oss ett bra tillfälle att maximera vår testkapacitet.”

Evans har sett ultra-longrange-jetplanet utvecklas i form av fem tidigare testplan. Detta är det sjätte exemplaret och det första med en komplett interiör. ”Det är inte ett krav att det ska finnas en interiör för att planet ska bli certifierat av myndigheterna, men det bevisar för våra kunder att vi kan erbjuda ett komplett plan redan från serienummer ett”, säger Evans.

Delegationen i Doha – inklusive toppchefer från Qatar Airways Group, media och VIP-kunder – var uppenbart imponerade av att få se den blankpolerade G700:an på nära håll. ”Den kommer att användas som charterplan i vår flotta av långdistans- och ultralångdistansplan”, sade kapten Husam Khalil, Vice President på Qatar Executive, och berättade att företaget har beställt tio G700 till att börja med.

När G700, med ett pris på cirka 75 miljoner dollar, tas i bruk nästa år betyder det en stenhård duell med Bombardiers Global 7500 som för tillfället räknas som marknadsledande inom affärsflyget. (Dassault har dessutom presenterat sitt nya ultralångdistansplan Falcon 10X, men den modellen kommer inte ut på marknaden förrän 2025.)

”Det har plötsligt blivit stenhård konkurrens i det absoluta toppskiktet”, säger affärsflyganalytikern Rollie Vincent. ”Gulfstream har gjort smarta val i utvecklingen av den nästa generationen av deras 650-plattform”, tillägger han och påpekar att G700 har de nya Rolls-Royce Pearl-motorerna, en större kabin och så kallat Symmetry Flight Deck. Han kallar planet en ”avsevärd förbättring”.

Gulfstreams Scott Evans berättar stolt om cockpitens teknologi med tio touchscreen-monitorer, likadana avancerade heads-up-displays som i jetjaktplan och side-stick-kontroller. ”Det är en holistisk design som skapar enkelhet, trygghet och kontroll över alla situationer”, säger Evans. ”Det perfekta samspelet mellan alla instrument och reglage är det viktigaste vi har lyckats skapa i cockpiten.”

Med den rymligaste kabinen i sin klass och försäljningsargument som avancerad belysningsteknik, 20 stora fönster och en sovrumssvit i aktern, kan man nog lugnt påstå att G700 regerar på affärsflygscenen – åtminstone fram tills 2025.