Med CLE gör Mercedes en throwback till tiden då CLK fungerade som coupé- respektive cabrioletvarianten av både C- och E-klass. Nu finns den i AMG-utförande, närmare bestämt som Mercedes-AMG CLE 53, som vi har fått chansen att provköra på spanska solkusten.
AMG-Mercor med sifferbeteckningar som 53, 45, eller 43 anses av märkesfundamentalister inte vara äkta AMG-vagnar. Motorerna är varken handbyggda eller åttacylindriga, och bilarna som helhet ger ett lite snällare intryck.
Man ska dock inte för den sakens skull missta CLE 53 för någon kosmetiskt upphottad och chiptrimmad vanlig Mercedes-Benz; med en konventionell CLE har den nämligen inte mycket gemensamt.
Robb Report åkte till spanska solkusten för att ta reda på hur den är att köra.
Vad är Mercedes-AMG CLE 53 för bil?
Mest uppenbart om man ser den sida vid sida med en vanlig CLE är att den är bredare och lägre. För att få sportigare köregenskaper har AMG-bilen en ganska ordentligt breddad spårvidd både fram och bak, vilket i sin tur har nödvändiggjort en breddning av hela karossen.
Under huven på CLE 53 sitter en rak, sexcylindrig bensinmotor på tre liter, som spottar ur sig knappa 450 hästkrafter.
Fystränarna i Affalterbach har alltså inte legat på latsidan, bara för att de inte har uppfostrat någon elitidrottare.
Lyckad downsizing på motorfronten
Resultatet är en bil som känns snabb i vanlig trafik och har en väghållning som uppmuntrar till aktiv körning, men som inte är något man suktar efter att få rasta på en bana.
Den ovan nämnda motorn har fått ett rejält turboaggregat, men också viss elektrifiering. Den har dels en startmotor som skjuter på lite när förbränningsmotorn befinner sig utanför sina favoritvarvtal, dels en elektrisk kompressor som ser till att det finns tryck i turbon så fort man rör gaspedalen.
Alltså har bilen ett brett och fint kraftregister och från platsen bakom ratten märker man inte av något turbolagg. Om man trycker gasen i botten från stillastående når man upp till hundra blås på under 4,5 sekunder.
Det går att trycka på en knapp som sänker avgassystemets ljuddämpande effekt, men som kanske framför allt spär på det syntetiska motorljud som kommer från högtalarna.
Detta är förstås inget man direkt kan beskylla Mercedes för, eftersom det är en följd av myndighetskrav, men det är inte utan att man erinras om att ljudbilden från en rak sexa är lättare att platta till än den från en V8.
Passande väghållning för en cabriolet
Styrningen är lagom snabb och känns tillräckligt direkt för att man ska känna sig självsäker på kurviga vägar. Instyrningen är välavvägd och bilen känns inte sladdrig i chassit, åtminstone inte i någorlunda beskedliga hastigheter på spanska silkesvägar.
Cabrioletens karossförstärkningar resulterar i en mervikt på 110 kilo, jämfört med CLE 53 coupé. Tygtaket tar 20 sekunder att fälla ner, vilket känns som en evighet men som bara är två sekunder långsammare än exempelvis 4-serie cabriolet.
Som i de flesta moderna bilar finns det en uppsjö av körlägen, som bland annat ska påverka fjädringens hårdhet. Skillnaden mellan komfortfjädringen och de mer sportigare inställningarna märks inte på något meningsfullt sätt annat än vid livlig körning, och även då är det med en distinkt känsla av att komfortinställningen trots allt är bäst.
Lagom sportig på väg till golfbanan
Sammantaget är köregenskaperna i CLE 53 cabriolet fullt tillräckligt sportiga för en cabriolet i den här klassen, som är fullt utrustad med baksäte, skinnklädsel, och allehanda komfortattiraljer som man behöver på vägen till golfbanan.
Vi får förstås se vad vi tycker när det så småningom kommer en CLE 63 med V8, men med största sannolikhet kommer en sådan variant att framstå som bestämt ovettig i jämförelse med CLE 53 – åtminstone i cabutförande.
Att ha en V8 att lyssna på när man kör vore naturligtvis ett plus, men om det bara är ett trevligare ljud man vill åt kan man nog lika gärna låta montera ett jazzigare avgassystem på sin raka sexa.
Tekniska data: Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025)
Motor: 3-liters sexcylindrig motor 449 hästkrafter, 560 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,4 sekunder
Toppfart: Upp till 250 km/h
Vikt: 2 035 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4853/2042/1435 mm
Pris: Från 1 040 900 SEK
Text: Karl Cajmatz
Foto: Mercedes-Benz