Mercedes-Benz nya G-klass på North American International Auto Show

Den ikoniska G-klassen blir större, lättare och mer lättkörd

Med rök och sprutande eld presenterade Mercedes-Benz sin nya G-klass på North American International Auto Show 2018 i Detroit. Även om det är relativt svårt att peka ut några stora skillnader exteriört är den nya versionen både längre och bredare än sin föregångare.

Interiört är däremot skillnaderna tydliga, med såväl förbättrad kvalitet som höjd estetik. Till exempel har luftventilerna samma form som SUV:ens strålkastare, och i likhet med de tidigare uppdaterade S- och E-klasserna har även G-klassen fått dubbla widescreen-displayer; en framför föraren och en för infotainment i mitten. Bilens generellt förstorade dimensioner ger ökat utrymme för ben, axlar och armbågar i både fram- och baksäte.


Mercedes-Benz G-klass

Mercedes-Benz G-klass

Under sin nästan 40 år långa historia har G-klassen utvecklats till en närmast ikonisk statussymbol, men körupplevelsen har aldrig varit särskilt behaglig – en nackdel som alla SUV:ar med body-on-ramkonstruktion lider av. Det har förbättrats väsentligt med det nya chassit, som är 170 kilo lättare och 55 procent styvare. För första gången har dessutom företagets högpresterande AMG-division deltagit i utvecklingsarbetet.


Mercedes-Benz G-klass

Mercedes-Benz G-klass

Köregenskaper och prestanda stöttas av en helt ny, oberoende framhjulsfjädring med adaptiv stötdämpning som tillval. Nytt är också off-road-inställningen G-Mode, som är oberoende av Mercedes-Benz välbekanta körinställningar Comfort, Sport, Eco och Individual.

Den första modellen på marknaden blir G550, med en 4-liters V8-motor på 416 hästkrafter och 610 Nm i vridmoment samt en ny 9-växlad automatlåda ger snabbare växlingar och ökad bränsleeffektivitet. G550 planeras att introduceras i USA i slutet av året.

Porsche GT3