Bakom Skogsberg & Smart står Magnus Skogsberg (som vi alla känner ingen från bland annat ICA-reklamen) och Art Director Mimmi Smart som har extra utbildning från bland annat Orrefors glastillverkning. De har tillsammans över 30 års erfarenhet av kreativt arbete inom reklam och media och tog ett gemensamt steg till att etablera ett företag där de kan få utlopp för sin uppfinningsrikedom.


Envishet
Företaget grundades redan 2008 och tillsammans har de två utvecklat ett unikt koncept med handblåsta ljuslyktor. Idag är sortimentet utökat med framför allt med vaser och lyktor i tung kristall ofta med intrikata mönster och gärna tunt målade med äkta guld. De säger:
–Vi älskar saker man inte tröttnar på, saker som både är sensuellt vackra och samtidigt funktionella.
De arbetar för att produkterna ska vara av yppersta kvalitet, de är båda lite av krontrollfreaks och de menar att deras produkter är framtagna med kärlek, humor och en stor portion envishet från bådas sida. Nya lanseringar kommer i en strid ström och de är representerade på de mest prestigefyllda butikerna, hotellen och restaurangerna över hela världen.

Foto: Peter Knutson
Tillverkning
Deras invecklade och ofta vågade design är utförd av mycket skickliga hantverkare i Böhmen, hem för världens mest kända glasblåsare. Historiskt var det så att i det skogrika Böhmen fanns det gott om bränsle för glashyttor så i närheten av klostren växte det under 1300- och 1400-talen upp en omfattande glastillverkning.

Den böhmiska kristallen blev högsta mode i Europa och runt 1680 hade man lärt sig framställa det rena, högglansiga och starkt ljusbrytande kristallglaset. Skogsberg & Smart har sin tillverkning i Böhmen och är ofta på besök för produktutveckling och kontroll. Och alla deras produkter är handblåsta och handmålade där på plats, vilket gör varje föremål till ett unikat.
Storsäljare
Med en stabil försäljning i Europa satsar de nu även på den amerikanska marknaden. En rolig sak är att modellen Hurricane Boule, som är deras storsäljare och som har kunder i alla länder, beställdes via en order som var på totalt € 20,000. Då hajade de till. Det visade sig dock vara en helt riktig beställning. Kunden var Petter Stordalens flagship hotell The Thief och där finns ju många rum att inreda och dekorera.


Robb Report träffar Skogsberg & Smart på deras kontor på Söder i Stockholm. Det är inte stort men här finns många vaser och lyktor. De är elegant utplacerade i grupper med ljus och/eller blommor och det känns inte för överdekorerat.
–Vill någon inredare ha hjälp med hur man använder våra lyktor och vaser på bästa sätt kommer vi gärna och visar, säger Mimmi.
Kunnig formgivare
Kristallpjäserna är tunga och glittriga, så som de ska vara, och de kräver ett estetiskt öga för att få några få blommor att se helt perfekta ut i dem. Mimmi och Magnus visar gärna sina kunder hur man kan arrangera på bästa sätt. De svartfärgade med gulddekoration, med till exempel bara ett ljus i, är magiska i ett för övrigt dunkelt mörkt rum. Att det bor en kunnig formgivare för bild i Mimmi visar de fantastiska bilder som under ledning av henne fotograf Pelle Bergström tagit med deras tunga kristallförmål. De har ett stråk av holländska stilleben i olja över sig med en ”vanitas-aspekt” som betyder att de ska påminna om alltings förgänglighet vilket kan visas av att några blomblad som fallit av eller att en snigel mumsar på ett annat.
Text: Britta Rossander
Foto: Pelle Bergström & Peter Knutson
Mer inom mode och design hittar du här