Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT – en elektrisk dröm

När Audi presenterade e-tron GT år 2020 var det en tydlig markering av märkets elektriska ambitioner. Nu har det blivit dags för den uppdaterade varianten att äntra marknaden. Robb Report åkte ner till Frankfurt för att provköra nya Audi RS e-tron GT.

Den tidigare generationen av e-tron GT bjöd på en slående design, imponerande laddkapacitet och en körupplevelse som kändes igen från märkets övriga modeller.

Modellen delar plattform med Porsche Taycan, vilket innebär att båda bilarna har mycket gemensamt på hårdvarusidan. Skillnaderna ligger istället i design och körupplevelse.

https://hogstavaxeln.se/2024/11/03/test-porsche-taycan-cross-turismo-med-taktalt-ett-minne-for-livet/
RS e-tron GT Performance har hela 925 hästkrafter och 1 027 newtonmeter.

Omfattande uppdateringar

För den uppdaterade versionen har Audi satsat extra på laddkapacitet och räckvidd. Nya e-tron GT kan nu laddas med upp till 320 kW, precis som uppdaterade Taycan, och den maximala räckvidden har ökat till 609 kilometer enligt WLTP.

Dessutom har instegsmodellen slopats, vilket innebär att den mest prisvärda varianten nu är S e-tron GT – och den har trimmats rejält på prestandafronten. Faktum är att den nu är snabbare än den tidigare RS-versionen, med 34 extra hästkrafter och en acceleration till 100 km/h som går en halv sekund snabbare.

Utbudet består av tre modeller: S e-tron GT, RS e-tron GT och toppvarianten RS e-tron GT Performance.

Den sistnämnda bjuder på hela 925 hästkrafter och ett vridmoment på monumentala 1 027 Nm.

Audi RS e-tron GT
Vi körde alla varianter av e-tron GT: S e-tron GT, RS e-tron GT, RS e-tron GT Performance.

Fjädringen från framtiden

Förutom den brutala prestandan har en stor del av utvecklingsarbetet fokuserat på fjädringen. Den stora nyheten är det aktiva dämparsystemet Audi Active Suspension, som använder tvåventilsdämpare och ett hydrauliskt system för att snabbt anpassa sig efter vägförhållandena.

Systemet märks redan vid insteg – öppnar man dörren på en parkeringsplats höjer sig bilen åtta centimeter för att göra det lättare att kliva in.

Under körning kompenserar det för ojämnheter, sänker framvagnen vid acceleration, lyfter nosen vid inbromsning och lutar bilen i kurvor för att hålla den så plan som möjligt.

Effekten märks tydligt vid snabb körning på ojämna underlag. Vi fick möjlighet att testa systemet på en slalombana, där bilens stabilitet och komfort verkligen imponerade.

Audi RS e-tron GT
RS e-tron GT har marknadens mest avancerade fjädring.

Bakom ratten på Audi RS e-tron GT

Eftersom e-tron GT är en Grand Tourer var provkörningen upplagd därefter – från Frankfurt via 20 mil landsväg, följt av 15 mil på Autobahn.

Första modellen vi testade var toppversionen RS e-tron GT Performance. Det är Audis mest kraftfulla bil någonsin, och enligt ingenjörerna på plats är det däcken som sätter gränsen för hur mycket kraft som går att få ner i backen – åtminstone upp till 80 km/h.

Luftfjädring är standard i hela modellprogrammet, och även den mest potenta varianten är förvånansvärt bekväm i komfortläget. Audi har länge varit skickliga på att kombinera sportighet med komfort, och den traditionen lever vidare i RS e-tron GT Performance.

”Vi strävar efter en perfekt balans mellan komfort och dynamik”, berättar Carsten Jablonowski, chassiingenjör hos Audi.

Audi RS e-tron GT
Interiören är bestämt tysk.
Audi RS e-tron GT
Vi körde RS e-tron GT på både bana och allmän väg.

Snabb men sansad

Den linjära kraftleveransen gör bilen lätt att hantera även vid lugn körning, trots de enorma kraftresurserna. Interiören bjuder på en fysisk knappuppsättning – något vi uppskattar.

På landsväg imponerar bilens dynamiska egenskaper. Precis som många andra prestandamodeller från Audi handlar det inte om renodlad körglädje, utan snarare om en teknisk uppvisning i hur kapabel bilen är.

Acceleration från stillastående till 100 km/h går på 2,5 sekunder, och sprinten till 200 km/h tar bara åtta sekunder. Trots de extrema prestandasiffrorna känns bilen alltid trygg och stabil – även i Autobahn-hastigheter.

Audi RS e-tron GT
RS e-tron GT är brutalt snabb.

Audi RS e-tron GT är en elektrisk drömbil

Den uppdaterade e-tron GT bygger vidare på ett redan starkt koncept och förfinar det ytterligare. Komforten är utmärkt, prestandan är hisnande och körupplevelsen välbalanserad.

Jämfört med Porsche Taycan erbjuder Audi en något rymligare interiör, en mer komfortinriktad upplevelse och ett mer diskret designspråk – om det är vad man föredrar. Sammantaget är RS e-tron GT en elbil i absoluta toppenskiket, särskilt för långresor.

Den höga komforten, den utökade räckvidden och den blixtsnabba laddningen skapar en premiumupplevelse som är svårslagen. Audi har sannerligen lyckats med uppdateringen av e-tron GT.

Audi RS e-tron GT
Audi har tillverkat en elektrisk drömbil.

Tekniska data: Audi RS e-tron GT (2025)

Motor: Två elmotorer, 925 hästkrafter, 1 027 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 2,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 592 km
Vikt: 2 395 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5004/1964/1369 mm
Pris: från 1 860 000 kronor

Text: Marcus Berggren
Foto: Audi