Los Angeles till Singapore utan mellanlandning? Inga problem. Gulfstream G800, som just certifierats av FAA, levererar längre räckvidd än vad Gulfstream tidigare uppgett.
Flygplanet som lanserades som världens mest långräckviddiga affärsjet kan nu flyga ännu längre. Gulfstream G800, som genomförde sin första transatlantiska flygning i juni 2022, har genomgått ett omfattande testprogram med tre testflygplan under tre års tid. Förra veckan fick modellen typcertifiering från både amerikanska Federal Aviation Administration (FAA) och EASA, den europeiska motsvarigheten.

Gulfstream angav initialt att G800 skulle ha en räckvidd på 8 000 nautiska mil, men har nu justerat siffran till 8 200 nautiska mil. Den extra räckvidden är av stor betydelse för flygplansägare som är beredda att betala mellan 70 och 100 miljoner dollar – eller mer med tillval – för det senaste inom ultra-långdistansflyg. Till den klassen hör även Gulfstreams G700, Bombardiers Global 7500 och kommande Global 8000, samt Dassault Falcons 6X och den planerade 10X, som förväntas certifieras 2027.
Nya G800, som snart levereras till sin första kund, är cirka tre meter kortare än sitt syskon G700. Den är avsedd för ägare som inte behöver lika mycket kabinutrymme, men som prioriterar ökad räckvidd.
Räckvidden på 8 200 nautiska mil uppnås vid en långdistansfart på Mach 0.85. Vid Mach 0.90 är räckvidden 7 000 nautiska mil, och vid Mach 0.87 ligger den på 8 000 nautiska mil. Förutom den längre räckvidden har G800 även fått en ökad maxhastighet – från Mach 0.925 till Mach 0.935. Start- och landningssträckor, viktiga faktorer för flygplan som ska kunna landa på mindre flygplatser, har också förbättrats till 5 812 respektive 3 105 fot.

– Med certifieringen av G800 har Gulfstream återigen överträffat förväntningarna, tack vare våra team inom testflygning, certifiering och tillverkning, säger Gulfstreams vd Mark Burns i ett uttalande.
G800 erbjuder branschens lägsta kabinhöjd – 2 840 fot vid flyghöjden 41 000 fot – samt 100 procent frisk luft tack vare ett plasmajoniserat luftreningssystem. Interiören kan anpassas med fyra separata loungemiljöer, alternativt tre loungemiljöer och ett dedikerat viloutrymme för besättningen.
Produktionen av G650 avslutas i juni i samband med att leveranserna av G800 påbörjas. Gulfstream meddelade i januari att man förväntar sig leverera omkring 150 flygplan under året.
Av: Michael Verdon (Robb Report US)
Foto: Gulfstream
Mer inom flyg hittar du här