Karossbygget gör comeback – Trots att Bentley bara kommer att bygga 12 exemplar av Mulliner Bacalar satsar vd:n Adrian Hallmark på dess betydelse.
Bentley är redan känt för en modellserie som kombinerar aristokratisk elegans med råstyrka och vill nu återuppliva karossbyggarkonsten inom specialbyggnadsavdelningen Mulliner. Det första steget är något mycket speciellt: Bentley Mulliner Bacalar, en öppen tvåsitsig bil för runt 2 miljoner dollar. Adrian Hallmark, biltillverkarens vd, ger Robb Report en exklusiv titt på bilen med dess W12-motor och en inblick i vad vi kan förvänta oss från det 101-åriga märket i framtiden.
Varför lanseras Bacalar nu?
– Detta är första året i Bentleys andra århundrade, som kommer att återuppfinna företaget med målet att bli normen för alla lyxbilar. Vi firar detta med en öppen bil, precis som vi gjorde för 100 år sedan. Bacalar är en äkta tvåsitsig bil i likhet med den berömda Bentley Blower från 1920-talet, men med avsevärt bättre komfort.
Vilken plattform är den byggd på?
Samtidigt som Bacalar delar chassi och drivlina med Continental GT är karossen och interiören helt sin egen. Den enda yttre resten är dörrhandtaget – och det är bara för att det innehåller det nyckellösa ingångssystemet. Interiören visar även upp en helt ny design, ytor, egenskaper, detaljer och material, inklusive vår första användning av anodiserad brons, träbaserade textilier och 5000 år gammalt river wood.
Varför är produktionen så begränsad?
En del av Bacalars värde ligger i att det är den mest specialbyggda tvådörrars Bentley i den moderna generationen, så att bara bygga ett litet antal för hand garanterar det exklusiva.
Vilket element i bilen framträder tydligast för dig?
– Jag är lika uppspelt över vad Bacalar representerar som jag är över själva bilen. Den markerar Bentley Mulliners återkomst till äkta karossbyggnad, något som varit på gång under lång tid, och den ger kunderna chansen att utveckla bilen så att den matchar deras personliga smak i samarbete med vårt designerteam. Det är för tidigt att spekulera om en framtida produkt, men Bacalar är den första i vad som kommer att bli en serie karossbyggda bilar från Bentley Mulliner. Bentley upplevde en förlust på mer än 254 miljoner dollar (med dagens kurs) under 2018 och nya konstruktioner i små serier kan bli mycket dyra.
Hur kommer ni att hantera den episka revolutionen med elektriska bilar?
– Även om storleken på förändringen är betydelsefull är vi hängivna tanken på att erbjuda elektriska produkter över hela linjen. Vi befinner oss i den lyckosamma positionen att vi ingår i en grupp som driver på den här snabba utvecklingen. Det finns helt enkelt ingen annan tillverkare som investerar i elektriska fordon idag på samma sätt som Volkswagen Group. Den driver sin egen revolution, och att kunna ta del av denna expertis och erfarenhet kommer att hjälpa oss att uppnå vårt mål. – De viktigaste förändringarna handlar förstås om teknisk utveckling, men vi var tvungna att förändra vår tillverkningsprocess, förståelse för våra kollegor och även vårt försäljningsnätverk. Under de kommande 10 åren kommer vi att investera 4 till 5 miljarder dollar – om man inkluderar alla produkter och infrastrukturen. Vi måste fatta djärva beslut i fråga om vad vi spenderar pengarna på.
Text: Jörn Frederic Kengelbach