Denna konvertibla katt låter oss känna oss fria igen

Vi kan inte komma på något bättre motgift mot vinter och global lockdown än detta: En snabb, befriande flykt till landet i en cabb.

En varm bris fyller kupén och blomdoften hänger i luften. Det underbara ljudet? Det är en V8 på 5 liter som brister ut i skrovlig sång. Vi pilar fram längs smala småvägar i Portugals vindistrikt, som är en precis så ljuvlig trakt man kan önska sig. Faktum är dock att vilken vacker plats som helst med måttlig trafik duger när det handlar om en cabb. Hela poängen är att känna smaken av vinden och att kalasa på den frihet som hör till. Men vet du vilken cabb? Trots årstiden kanske du känner suget att direkt skaffa en öppen bil. Utmärkt timing, eftersom nästa generations purfärska Jaguar F-Type precis har dykt upp hos handlarna.

Modellen kostar runt 115 000 dollar och har utmärkta tillval. När det handlar om sexiga tvåsitsiga bilar nådde Jaguar perfektion med sin ikoniska E-Type från 1960- talet. Den var friheten förkroppsligad. F-Type R är en modern tolkning av modellen, ett känslomässigt skal av aluminium konstruerat att skära sig fram genom luften. Man kan få F-Type som kupé, men när vi provkör bilen längs Douro-dalens vindlande vägar måste vi ställa oss frågan: Varför skulle man det? Vi skulle förvägra oss det oförfalskade ljudet av motorn på 575 hk och dess ljuvliga mullrande och gevärsknallar, som är tillräckligt höga för att spräcka vindruvorna som täcker Portos kullar. Vädret är ofta turbulent. Idag är vägarna lite fuktiga och vinden kan bli kylig, men det påminner oss bara om varför cabbarna har funnits kvar under alla år. Med taket nedfällt öppnar sig himlen ovanför och man blir en del av landskapet istället för att bara bli en åskådare. Finns det något bättre sätt om man vill blåsa bort de tryckande bekymren från en miserabel vinter?

F-Type har alltid varit en maskin som talar till sinnena, och den omgjorda fronten och de nya smala LED-strålkastarna har fräschat upp den. (Det gör även den nyligen tillgängliga färgsättningen ”Sorrentogul”.) F-Type R finns bara med fyrhjulsdrift, men känslan av bakhjulsdrift är omisskännlig. På kurviga vägar bidrar framhjulen med precis tillräckligt med vridmoment för att ta dig genom de besvärligaste kurvorna. Framvagnen är livlig; styrningen inspirerar till självsäkerhet. Man kan skylla på nya chassikomponenter och trimning liksom på omgjord mjukvara som övervakar hanteringen, som till exempel den bromsbaserade momentstyrningen. Samtidigt som det inte finns någon manuell växellåda är automatlådan ZF med åtta lägen en glad och effektiv transmission. Taket fälls ner på 12 sekunder och viks elegant ihop där bak. Man offrar så klart baksätet och lite av bagageutrymmet. Men det är frihetens pris. jaguar.se

Text: Jason H. Harper

Porsche GT3