Passionen för konsten skapade galleriet CF Hill, ett nytt landmärke för konst i världsklass.
I en pampig byggnad från 1648 huserar galleriet och konstrådgivarna CF Hill, här säljs mångmiljonverk av Picasso och samtida utställningar skapas med konst som hela världen står i kö för att köpa. Kvalitet och kompetens i kombination med att vara oberoende och göra konsten tillgänglig är hybridgalleriets egen beskrivning av sin verksamhet. För fem år sedan fick Stockholm – och världen med för den delen – en konstdestination som vi aldrig tidigare sett maken till.
Tre individualister och passionerade konstälskare grundade CF Hill; Michael Storåkers, tidigare VD på Bukowskis och framgångsrik inom reklambranschen, Michael Elmenbeck, hängiven konstsamlare och grundare av magasinet Bon, samt Anna-Karin Pusic, konstexpert från Bukowskis med en enastående näsa för vad som är kvalitet inom konst. De är idag ett sammansvetsat team och kompletterar varandra väl. Själva säger de: ”Vi tycker absolut inte lika alla gånger men vi tycker alla att vi vet bäst.”
Det är högt i tak och diskussionen kan ibland vara väl så livlig men tål man det är detta både lärorikt och ett enastående äventyr inom konsten som medarbetarna får vara med om. ”Namnet är en hyllning till Fin de siècle-konstnärerna och det är inte så många som känner till konstnären Carl Fredrik Hill. Han stod för nytänkande och för oss fungerar han som inspiration”, sade Michael Elmenbeck i en tidigare intervju som gjordes när de öppnade. Då var det ett högljutt hallå om namnet inom konstvärden. Idag är det ingen som ifrågasätter ursprunget, CF Hill är idag en mötes- och handelsplats för konst och har på fem år blivit starkt, betydelsefullt och internationellt respekterat.
Kort efter att de lanserat sig fick de ett av Nordens största konstuppdrag; att hjälpa SEB att sälja bankens stora konstsamling som spretade åt alla håll samt att strategiskt skapa en ny som skulle vara i samklang med vad banken vill signalera. Uppdraget blev startskottet för den oberoende rådgivning man idag hjälper ett flertal stora företag och institutioner med, liksom flera av landets främsta entreprenörer.
Vi träffas på Västra Trädgårdsgatan 9 i Stockholm där CF Hill huserar i flera våningar i ett palats från 1648. Tidigare hyste huset Stockholms Handelskammare och rummen är mäktiga men omfamnande. – Lokalerna ska kännas som ett hem att komma hem till, säger de unisont. Kaffet är uppdukat i guldrummet och det är ett nöje att prata med starka personligheter som i allt de gör visar att de brinner för konsten och att också kommunicera den till nyfikna, gamla som unga, initierade eller totalt oerfarna inom konsten. Grundartrion delar en passion för konst och tillsammans skapar de maximal nytta och resultat för sina kunder men har olika infallsvinklar. Viktigt att ordentligt påpeka är att CF Hill verkar helt oberoende och har ett internationellt nätverk som heter duga. I konstvärden gäller det att bevisa sig genom kvalité på de konstnärer som ställs ut, de konstverk som förmedlas eller tas in, kataloger, tillgänglighet och bemötande av kunder.
– Gör man detta på ett initierat sätt som ger respekt kommer nya kontakter automatiskt. Namnkunniga kuratorer vill arbeta med de bästa utställarna och konstnärer vill finnas i de bästa sammanhangen, det blir en naturlig kedjereaktion, säger Anna-Karin. Många internationella samlare står på deras listor och det är inte ovanligt att världens ledande gallerier och kuratorer uppvaktar CF Hill för att höra om möjlighet att göra utställningar tillsammans där CF Hill då blir en plattform för internationella samarbeten. Det är nära relationer och samarbeten med andra viktiga aktörer på konstmarknaden, globala partnerskap med ledande auktionshus och gallerier som ger ringarna på vattnet. Nyligen genomfördes ett samarbete med Gagosian som är världens ledande galleri med miljardomsättning, där en av de samlingar CF Hill ombesörjer ställdes ut i Rom. Allt med intentionen att uppnå bästa möjliga resultat i försäljning och PR för konsten som ska säljas. Liknande strategiska samarbeten görs nästan dagligen där CF Hill som oberoende taktiskt kan välja att samarbeta med ett auktionshus i Paris, sälja diskret under hand eller ställa ut konsten i de egna lokalerna.
Hur har ni lyckats nå ut till nya grupper som i sin tur fallit pladask för konsten?
– Det beror på att vi vill skapa en dialog mellan generationer och fungera som oberoende konstrådgivare. Vi odlar våra relationer och samarbeten, vi arbetar generationslöst utan hierarki och vill vara inbjudande, säger Michael Storåkers. – Alla är välkomna, om du är 80 eller 24 år spelar ingen roll, inte heller om du har förkunskaper eller ej. Våra konstmiddagar till exempel är en succé, där kan en erfaren samlare sitta i ett långt samtal med någon som inte visste att konst var betydelsefullt. Sedan är det viktigt att påpeka att alla får komma och se våra utställningar och man kan alltid fråga oss, det finns alltid någon på plats. Det är coolt att vara snäll och detta är ingen sluten värld, fortsätter Storåkers. På CF Hill är man lojal mot konsten och oberoende av konstvärlden, säger de på sin hemsida. – Vi äger inte konsten så som konsthandeln gör, vi säljer inte på samma sätt som auktionshusen och vi representerar inte konstnärer som galleristerna gör. På så vis är vi inget hot mot någon utan mer som en samarbetspartner till alla. Vi är en ny typ av plattform och kanske lite fredsmäklare mellan olika aktörer, säger Michael Elmenbeck.
– När vi får i uppdrag att sälja ett verk ser vi till att det kommer ut där det är mest förmånligt för säljaren att presentera verket i fråga. Och när vi får i uppdrag att köpa ny konst går vi till gallerierna, på så sätt skapar vi nya affärer för alla parter och ökar intresset för konsten, fyller Anna-Karin i.
De är specialister på privat försäljning vilket kan betyda att de söker upp en samlare som de vet söker ett specifikt verk, att de tilldelar konst och konstverk på ett skräddarsytt sätt och hjälper kunder att navigera i dagens konstvärld. CF Hill lyfter på sitt oberoende sätt fram de konstnärer de vill visa vilket kan lyfta både konstnären och den gallerist som är dess representant. De är modiga i valet av konstnärerna de visar och står för snabb förändring – Vi visar olika typer av konst, just nu är blandningen viktig precis som kvalitet i mångfald, säger Storåkers. Vikten av digital närvaro De är moderna och arbetar med stark fingertoppskänsla och är ofta först på bollen. Ett exempel är den utställning med Martina Müntzings känsliga bilder i början av förra året som blev en formidabel succé där alla verken såldes innan öppningen. Liksom deras internationellt uppmärksammade utställning Black Voices som mitt under den hårdaste covid-nedstängningen också sålde slut på ett par dagar och skapade långa väntelistor från världens främsta samlare.
Med CF Hills skickliga digitala arbete (glöm inte att herrarna är skickliga kommunikatörer) blev det en fördel för konstnärerna att de på grund av corona inte kunde åka till Sverige. Istället blev det live-vernissage på Instagram och Facebook och digitala samtal där hela världen fick vara delaktiga. Året med pandemi har inneburit ett riktigt genombrott för CF Hills online-vernissager och marknadsföring med ständigt nytt innehåll på sociala media. – Vi har haft en oväntad framgång med vår digitala försäljning och nått ut till en stor internationell grupp samlare, säger Michael Elmenbeck. Konstens betydelse på jobbet återgår vi till att tala om vad konsten kan signalera för ett företag. Här har CF Hill flera tunga namn bland sina uppdrag och de sätter fingret på mycket som kanske inte så många tänker på. – När det gäller att profilera sig genom konst för ett företag ska man inse att valet av konst är en del i företagets kommunikationsstrategi. Man måste ställa sig frågorna: Vem vill vi vara? Vad är det för signaler vi vill sända ut? Hur vill vi bli betraktade? säger Michael Elmenbeck och fortsätter: – Här gäller det att inse att konsten talar till betraktarna, konst är mycket mer än yta. Konsten skapar en dialog och vi hjälper till med analys och strategi och låter konsten tala till betraktarna på ett för företaget adekvat sätt. Ytterligare ett galleri Nyligen öppnade man en ytterligare utställningslokal.
När CF Hill startade låg de på Norrlandsgatan och man var tvungen att gå genom en restaurang och ta en skraltig hiss upp till deras hemliga paradvåning. Nu är det omvänt; man måste gå igenom deras nya galleri för att komma till omskrivna restaurangen Spesso, Stureplansgruppens nya takrestaurang på Malmskillnadsgatan. – Här har vi för första gången ett skyltfönster i Stockholms nya hetaste område. Vi skruvar upp tempot lite och är än mer samtida. Det känns spännande att få dela med sig av konsten på ett nytt och oväntat sätt. Här möter vi dagligen hundratals besökare som inte tänkt komma och se konst och får börja middagen med lite urban konst från Berlin istället, säger Michael Elmenbeck.
Text: Britta Rossander