Generösa ytor

Med tre gånger större interiör rymd än traditionella affärsjetplan – och lägre driftskostnader – är nya ACJ TwoTwenty det första planet av en helt ny typ.

Privatflygets version av passagerarplanet Airbus A220-100, nya TwoTwenty från Airbus Corporate Jets (ACJ), har designats för att konkurrera prismässigt med traditionella större affärsjetplan men med betydligt mer imponerande specifikationer. Airbus kallar planet en ”Xtra Large Bizjet.” Men med betydligt större invändigt utrymme än plan från konkurrenter som Gulfstream och Bombardier Global, och enligt ACJ lägre driftskostnader, kan det vara på sin plats att kalla TwoTwenty en helt ny klass av privat affärsjet.

– När vi gjorde våra analyser insåg vi att man tvingas välja två av tre faktorer – pris, räckvidd och invändigt utrymme, säger ACJ:s president Benoit Defforge. – Vi frågade oss: ”Hur kan vi hitta en plattform, en kompromisslös produkt, som inkluderar alla tre faktorer? ” Lösningen var att använda en mer bränsleeffektiv motor (PW1500G), lättare vikt samt en ”flexibel kabinkatalog” som har mer än 100 olika inredningslösningar och kapar kostnaderna jämfört med att inreda en helt specialdesignad kabin. Den 73 kvadratmeter stora interiören är uppdelad i sex rymliga utrymmen med gott om plats för 18 passagerare (att jämföra med 100 till 133 i passagerarversionen A220-100) att arbeta, slappna av och äta. Det finns plats för upp till tio säten som kan fällas ner till sängar. Inredningsdetaljer som en bardisk, 55 tums 4K-skärmar, ett matsalsbord för åtta personer, en king-size-säng och ett privat badrum med dusch ger en uppfattning om hur generöst utrymmet faktiskt är. Med en räckvidd på drygt 1 000 mil kan TwoTwenty flyga nonstop från Los Angeles till London eller från New York till Moskva. ACJ har satsat på komfortfaktorn med elektrokromatiska glasrutor, LED-belysning och smarta kabinkontroller. Defforge säger att företagets nya Bizjet är ”en fullt modern plattform med den senaste teknologin”, som till exempel Ku-band-uppkoppling med dubbla hastigheten jämfört med traditionell Wi-Fi. De första två exemplaren av TwoTwenty-planen är på väg till Comlux Completions i Indianapolis för att få inredningen färdigställd senare i år.

Text: Michael Verdon

ATT FLYGA MED JOHN BLUND

AIRGO DESIGN siktar på att revolutionera sömnupplevelsen i medelstora till super-midsize affärsjetplan. Dessa två storleksklasser – transkontinentala plan med räckvidder på 550 till 800 mil – har oftast sex till tio säten, men få av dessa kan konverteras till sängar. – Utnyttjandet av utrymme i privata jetplan är ofta ett förbisett område, säger Alireza Yaghoubi, AirGo:s medgrundare och teknikchef. – Vanliga säten är klumpiga och golvutrymmet utnyttjas inte på ett optimalt sätt. Våra Supernova-säten använder kvadratmetrarna mer effektivt och samtliga säten kan fällas ner till sängar. Varje sittplats utgör även ett privat utrymme med avgränsande armstöd, filmvisning, eluttag, uppfällbar bordsskiva och till och med en egen drinkkyl. Företaget kommer att använda Supernova-konceptet i Challenger 350, Falcon 2000S, Praetor 500 och Citation Longitude, men har börjat med att utgå från den populära Gulfstream G280 som har slagit 75 hastighetsrekord och har en räckvidd på 670 mil. G280:s standardutrustning har åtta, nio eller tio säten men bara fyra som kan konverteras till sängar. Med Supernova-konfigurationen kan alla åtta säten användas som sängplatser.

Layouten är lätt asymmetrisk med säten rygg mot rygg i mitten som överlappar för att skapa två meter långa ”individuella utrymmen” som Yaghoubi kallar dem, vilket behåller G280:s grundkoncept och gör mittgången endast 2,5 centimeter smalare. Förutom bättre utnyttjande av utrymmet använder AirGo kortfibrig termoplastkomposit i sätena vilket sänker vikten till hälften jämfört med traditionella aluminiumramar. Yaghoubi föreställer sig att Supernova-konceptet kan förvandla användningsområdet för många medeldistansplan från dagspendlare till övernattning, och därmed göra det smidigare för familj och vänner att följa med på resan. Supernova-konfigurationen kan även anpassas till jetplan med längre räckvidd som Global 5000 och Gulfstream G600, och AirGo har redan designat en 14-sätes layout för Global Express XRS, ett plan med en extremt lång räckvidd på hela 1 300 mil – perfekt för en familjeutflykt till något verkligt exotiskt resmål.

Text: Daniel Bachmann