INSTITUT AUF DEM ROSENBERG

En skola för nästa generations ledare

Internatskolan Institut auf dem Rosenberg i Schweiz är inte bara unik ur ett europeiskt perspektiv – utan ur ett globalt.

Det är i skolans värld barnen formas intellektuellt, där de skapar nyfikenhet kring vår omvärld, utmanas och finner sin väg ut i det vuxna livet. På internatskolan Institut auf dem Rosenberg i St. Gallen möter vi en skolgång där barnen uppmuntras till att tänka kreativt, att inte se gränser och hinder, utan möjligheter, och att lära sig att förstå regler, men också hur man på ett rättfärdigt sätt arbetar förbi dem. Bernhard Gademann, President of the Board och fjärde generation Gademann, har tagit lärande till en nivå du inte ser någon annanstans, med målet att skapa nästa generations ledare – världen över.

Med en stark närvaro av vuxna innovatörer, som i andra skolor refereras till som lärare, lär sig eleverna från dag ett att det är OK att ifrågasätta och att våga tänka om. Skolböckerna finns där men det är inte där svaret nödvändigtvis ligger.

– Vår huvudsakliga uppgift är att erbjuda en holistisk utbildning med ett entreprenöriellt lärande och tillvägagångssätt, och en förståelse för de stora utmaningarna som vår värld står inför idag. Vårt mål är att fostra ledare som förstår sitt ansvar gentemot sina talanger, sina familjer och samhället som helhet.

Robothund
TEKNOLOGI och innovation på skolan liknar inget annat.

På skolan går elever från hela världen, fem från Sverige, med olika bakgrund och tidigare erfarenheter, och utbildningen sträcker sig bortom åldrar och fokuserar främst på individuell basis. Något som är unikt för just Rosenberg.

– Vi är tillräckligt modiga för att dagligen ifrågasätta om utbildningen vi tillhandahåller våra elever är relevant för deras framtid, och vi tillåter oss själva att bli inspirerade av världen, i stället för förlegade läroplaner. Tack vare att vi äger ett eget operativsystem som gör att vi kan hantera resurser och schemalägga verkligt individualiserade scheman, så är det här inget problem.

Alla våra elever är olika och unika på sitt sätt, men när de tar examen har de gemensamma egenskaper och en gemensam värdebaserad kultur som överskrider alla skillnader. Det är på grund av denna kultur på Rosenberg som våra elever lämnar oss med en hunger att göra en skillnad i sina liv och att lämna ett varaktigt, positivt avtryck på dem de kommer i kontakt med.

INSTITUT AUF DEM ROSENBERG
Eleverna har ingen formell skoluniform men förväntas bära kavaj med skjorta eller motsvarande under lektionerna.

Institut auf dem Rosenberg är ledande inom modern och innovativ utbildning på global basis. Varför tror ni att ni har lyckats så bra medan skolor över hela världen inte har det?

– Framgången för Institut auf dem Rosenberg och därmed även för våra elever beror helt och hållet på Rosenberg Artisans teamarbete – vår värdebaserade utbildning, CREED (care, respect, exceed, explore, delight). Den vägleder oss dagligen för att säkerställa att våra elever har alla verktyg, uppmärksamhet och omsorg de förtjänar. Våra ledarstilar liknar dem för ett startup-teknikföretag, inklusive att ha små, smidiga och effektiva team som ser till att varje avdelning fungerar effektivt och samarbetar med andra avdelningar. Det är det som skiljer oss från en traditionell skola.

Kan ni lyfta fram några partnerskap eller samarbeten som ni har med ledande organisationer eller institutioner som bidrar till att ni står ut bland internatskolorna? Såsom de banbrytande projekten som era elever arbetar med, från rymdhabitaten, AI-stadgan till marinbiologiprojektet med 3D-utskrift av korallrev.

– Vi samarbetar med etablerade företag såväl som startups, inom olika sektorer såsom tung industri, teknikutvecklingsföretag, pionjärer inom metaverse för att säkerställa att våra studenters lärande alltid är uppdaterat, relevant och i relation med verklig kontext.

International-Boarding-School-Rosenberg
ROSENBERG grundades år 1889 och är idag en av de äldsta och ledande internationella skolorna för elever från 6 till 19 år.

För att ge ett par exempel: Ett av de senaste projekten som vi arbetar med är Rosenberg Metaverse där våra elever kan utforska och experimentera med potentialen med denna teknologi, inklusive dess påverkan på mänskligheten som helhet. Ett annat exempel är AI Charter – ett otroligt initiativ av våra elever så unga som i årskurs 7 som arbetade med topprankade teknikjurister, experter inom teknikbranschen och trender för att skriva en unik stadga som skulle styra den etiska användningen av AI. Jag vill nämna att våra elever har producerat en omfattande plan innan några statliga organ gjorde detsamma.

BERNHARD GADEMANN
BERNHARD GADEMANN, President of the Board på Institut auf dem Rosenberg

Hur integrerar ni teknologi och innovation i era undervisningsmetoder, på ett sätt som gör er unika?

– Vi följer samma mantra som vi lär våra elever att följa: våga ta risker och omfamna förändring med ett djupt engagemang för smidighet. Vi har omfamnat AI-verktyg omedelbart efter deras lansering och var en av de få utbildningsinstitutionerna som har tillåtit elever att använda AI-filmproduktionsverktyg eller Chat GPT. Eftersom vi utbildar våra elever med en ansvarsfull inställning och realistisk feedback till alla deras strävanden är de mycket medvetna om riskerna och belöningarna med att använda banbrytande teknologier.

Slutligen, många av era elever antas till Ivy League-skolor – i plural. Var ser ni att era elevers framtidsdrömmar finns?

– De flesta av våra elever får platser på sina förstahandsval i högre utbildning eftersom de är flitiga och målinriktade. Vår individuella utvecklingsplanering för varje elev, som börjar vid deras inträde på Rosenberg oavsett ålder, gör att våra elever kan sätta sina mål och arbeta systematiskt mot dem. Våra elevers ambitioner är lika mångsidiga som deras bakgrund, och därför följer de en mängd olika drömmar. Men det som de alla har gemensamt är att de är orädda i sin strävan efter perfektion i vilket mål de än förföljer.

Text: Emilia Radow Ingvarson