Trots bristen på förstaklassplatser finns det nya rutter och kabiner som konkurrerar direkt med privata charterflyg.
Välkommen till Fråga Robb. På Robb Report har vi samlat ett förstklassigt team av världens bästa reseexperter, våra Travel Masters. Deras expertis och insikter inom lyxresor av alla slag är oöverträffade. Därför utnyttjar vi deras kunskap direkt i en ny serie, där våra läsare — det vill säga du — kan ställa de mest krävande resefrågorna till panelen. Det handlar inte om vardagliga problem, som att ordna en återbetalning eller boka en guide, utan om unika, specifika utmaningar som endast erfarna globetrotters ställs inför.
Kära Robb Report; Jag är en mycket kräsen resenär när jag flyger kommersiellt och vägrar boka något annat än en äkta förstaklassplats. Men min reseexpert säger att det blir allt svårare att hitta dem på mina rutter, eftersom det verkar som att många flygbolag tar bort sina förstaklasskabiner. Säger hon sanningen, eller försöker hon bara inte tillräckligt hårt för att hitta det jag behöver? Och om jag absolut vill hålla mig till förstaklass, oavsett vad, vilka erbjudanden finns kvar som verkligen erbjuder en service som skiljer sig från business class?
Vänliga hälsningar,
Pointy-End Pamela
För det första kan du lita på din specialist till hundra procent. Det stämmer att förstaklassplatser — det vill säga på internationella långdistansflyg, snarare än vad ett flygbolag kallar sina inrikesalternativ — blir allt svårare att hitta. Förra året meddelade American Airlines att de skulle renovera sina kabiner för att ta bort de dyraste och rymligaste platserna, och motiverade beslutet med att kundernas intresse minskade. Cathay Pacific beslutade nyligen att slopa förstaklass som en kabin när de renoverar vissa av sina flygplan (även om de kommer att uppgradera förstaklassplatserna ytterligare på en annan del av sin flotta). Samtidigt har United Airlines och Delta länge bara haft en ultra-premium kabin, liksom det delvis Delta-ägda Virgin Atlantic där produkten kallas “Upper Class.”
Enligt Sunil Metcalfe från Black Tomato är efterfrågan faktiskt minskande: “I den tid av distansarbete vi lever i, är det första som har skurits bort från budgetarna, och på en företagsnivå kan man förstå det. Nu är det ofta business class istället.”
Trots att affärsresenärer nu kanske får nöja sig med mer begränsade liggsäten, säger Metcalfe att efterfrågan från de rikare fritidsresenärerna fortfarande är stark. Kort sagt är det ofta mer funktioner och, ja, bekvämare att flyga långdistans i förstaklass på ett kommersiellt flygbolag än att trängas i ett mindre charterflygplan, som du utan tvekan känner till. Och för personer som du finns det en fördel med denna nedgång.
“Det finns definitivt några fynd att göra när det finns en förstaklasskabin, eftersom flygbolagen lider,” säger Metcalfe och påpekar att biljetter av denna typ vanligtvis är 10 till 15 procent billigare än före pandemin 2019.
Men Metcalfe avfärdar de bästa kabinerna hos äldre operatörer som British Airways eller Air France och säger att han blev “definitivt besviken” av sin upplevelse med det sistnämndas La Première. Jämför det med de flygbolag från Mellanöstern, som Dubais Emirates, Qatar Airways och Etihad från Abu Dhabi, där alla har gjort sina förstaklasskabiner till lyxiga lockbeten för även de mest cyniska globetrotters. Den som sticker ut mest, enligt Metcalfe, är Emirates, som betonar njutningsaspekten av att flyga i förstaklass lika mycket som effektiviteten, med imponerande vintagechampagner—till exempel Dom Pérignon Plénitude 2—och obegränsad kaviartjänst; och det finns ju även en dusch ombord. Qatars förstaklass är bra, men lutar mer åt det affärsmässiga hållet, tillägger han. Intressant nog har Qatar också meddelat att de inte kommer att inkludera förstaklasskabiner i framtida flygplansdesigner.
Metcalfe har dock några andra insidertips om de bästa förstaklassalternativen runt om i världen. För västkustbor, som kanske vanligtvis väljer Singapore Airlines som standard, rekommenderar han att överväga Qantas. “Den upplevelsen är överlägsen resten av Avios-familjen,” förklarar han och hänvisar till lojalitetsprogrammet som används av British Airways och flera andra One World-partners. “Markservice och bemötande är verkligen något som skiljer dem åt, och loungen i Singapore konkurrerar direkt med Singapore Airlines. Den är exceptionell. Och de har definitivt sett en betydande prissänkning sedan pandemin, eftersom jag inte tror att de har haft så många kunder som de förväntade sig.”
För dem som föredrar att sitta längst fram i planet bör också överväga den rutt som Lufthansa har mellan Chicago och Frankfurt. De använder fortfarande den alltmer sällsynta Boeing 747, med bara åtta kabiner precis i nosen. Lufthansa tar vanligtvis mellan $15,000 och $20,000 för en tur- och -returresa. Anslut via den effektiva flygplatsen till valfri destination i södra Europa, föreslår Metcalfe, som många av hans klienter gör. Den bästa hemligheten för transatlantisk förstaklass är dock de två flygningarna som drivs av Emirates.
Dessa rutter är en del av det så kallade femte frihetsnätverket. Flygbolag har vanligtvis endast tillåtits att bedriva rutter som antingen börjar eller slutar i deras hemland; i vissa fall får de dock tillstånd att flyga mellan två destinationer utanför det nätverket. Det gäller för den regelbundna tjänsten på Emirates från New York-JFK till Milan Malpensa och från Newark till Aten i Grekland. Båda ruterna har plan med toppklassiga förstaklasskabiner som överträffar alla europeiska konkurrenter och kan ofta kosta detsamma eller mindre än en business class-biljett på till exempel British Airways, enligt Metcalfe — vanligtvis mellan $12,000 och $14,000 för en tur-och-returresa.
“Kunder frågar – Hur kan vi resa till Europa istället för att skicka vårt eget jetplan för $1 miljon tur och retur?’ och jag säger ‘Har du flugit med Emirates?'” säger han.
Det finns ingen anledning att någonsin flyga på något annat sätt till Europa, Pamela.
Av: Mark Ellwood