En KOENIGSEGG för hela familjen

För första gången någonsin presenterar supersportbiltillverkaren i Ängelholm en modell med baksäte.


Nya Gemera drivs inte heller av den vanliga V8:an, utan en trecylindrig förbränningsmotor i kombination med tre elmotorer som sammanlagt presterar 1 700 hästkrafter och klarar av 0-100 på under två sekunder.

Gemera? Ja, en Koenigsegg som ger mera. Det var grundaren Christian von Koenigseggs mamma Brita som kläckte den mycket passande ordleken. Gemera är något så motsägelsefullt som en supersportbil som samtidigt är en miljövänlig laddhybrid som ligger helt rätt i tiden.

I intervjuer har Christian von Koenigsegg berättat att han har drömt om att skapa en fyrsitsig bil ända sedan han fick barn i börjanav 2000-talet, men V8-motorerna har varit för stora för att man skulle kunna få plats med ett baksäte.

Nu har dock tekniken kommit ifatt och gjort det möjligt – den trecylindriga
tvålitersmotorn i Gemera är extremt kompakt och väger bara 70 kilo.
Motorn är ett tekniskt underverk som har fått namnet TFG (Tiny Friendly
Giant) och har ingen kamaxel. Istället styrs ventilerna med en kombination
av lufttryck och elektriska impulser, vilket gör det möjligt att få ner
utsläppen radikalt. Motorn kan köras på miljövänlig E85 likaväl som andra
generationens CO-neutrala biobränslen eller vanlig bensin.

Eldsjälen Christian von Koenigsegg själv är nästan lika intressant
som hans skapelser. Alltihop började när han vid fem års ålder fick se
dockfilmen Flåklypa Grand Prix om en cykelmekaniker som bygger en
fantastisk bil, och stolt förklarade för sina föräldrar:

”När jag blir stor ska jag också skapa en egen bil!”

I tonåren var han den skickligaste moppetrimmaren i hela Djursholm och
vid endast 22 års ålder grundade han sin bilfabrik i Ängelholm. Vi som har
träffat honom kan intyga att han inte bara är ett geni utan dessutom otroligt vänlig och sympatisk. Idag har Christian hunnit bli 48 år.


Vi ringde upp Christian von Koenigsegg för att få veta lite mer om projekt Gemera, hur involverad är han till exempel själv i designen av nya modeller?


– Jag tecknar egna skisser och brainstormar med utvecklingsavdelningen och designavdelningen, vi har ett fantastiskt fint samarbete i vår strävan mot vårt gemensamma mål att skapa den ultimata Super sportbilen. Jag är hundraprocentigt involverad i alla detaljer från planering till provkörning. Vi har en egen testbana här på den gamla flygflottiljen i Ängelholm, men testkör även under extrema väderförhållanden på lite olika platser i världen.

Tidigare har Koenigsegg designat sina egna dubbelturbo-V8-motorer ”inhouse” i Ängelholm, men nu har utvecklingen och tillverkningen av den nya TFG-motorn skett i samarbete med systerföretaget Freevalve som tillhör Koenigsegg-koncernen och ligger under samma tak. Motorn har ingen kamaxel, en teknologi som har existerat i några år, men Koenigsegg och Freevalve är först med att tillverka en kamlös motor för en serieproducerad bil. Motorns ventiler styrs elektro-hydraulisk-pneumatiskt i kombination med avancerad sensorteknik.

Freevalve har därmed lyckats lösa de utmaningar som har hindrat andra kamlösa konstruktioner. Att motorn dessutom bjuder på ett härligt sportigt sound är ett extra plus.
– Vissa kanske föreställer sig att en trecylindrig motor borde ha ett ganska menlöst avgasljud, men det är ju stora cylindrar och Tiny Friendly
Giant-motorn ger verkligen ifrån sig ett djupt, respektingivande muller, säger Christian von Koenigsegg.

Jo tack, vi har sett och hört Koenigseggs mycket sevärda presentationsvideo som påminner om en klassisk MTV-rockvideo med rökbomber och distade gitarrer.

Med hjälp av bland annat dubbelturbo presterar den trecylindriga tvålitersmotorn 600 hästkrafter, och ytterligare effekt står de tre elmotorerna för – en för framhjulen och två för bakhjulen. Tillsammans blir det alltså 1 700 hästkrafter, men för den som köper en Gemera är det
kanske ändå vridmomentet som är viktigast. Man brukar ju säga att effekten ger toppfarten och vridet ger accelerationen, och Gemera har
astronomiska 3 500 Newtonmeters vridmoment och gör 0-100 på strax
under två sekunder. Räckvidden är cirka 100 mil.

När den nya kompakta motorn gjorde det möjligt att designa en Koenigsegg med baksäte, eller Gran Turismo som det heter på sportbilsspråk, utgick teamet i Ängelholm från sina tidigare modeller som Jesko och Regera och formgav en ny kaross. I likhet med de andra modellerna är karossen uppbyggd i aluminiumförstärkt kolfiber och försedd med de klassiska dörrarna med det långa namnet Dihedral Twisted Synchrohelic Actuationdörrarna. Sensorer i dörrarna ser till att de stannar i tid för att inte slå emot eventuella hinder, som till exempel ett extra lågt garage tak. Ytterbackspeglarna är ersattamed videokameror kopplade till flatscreens till höger och vänster i kupén.


Gemera är inte bara fyrhjulsdriven utan har dessutom fyrhjulsstyrning. Att bakhjulen hjälper till att styra ger kvickare respons, ökad stabilitet i höga hastigheter och minskad vändradie. Som en extra option finns kolfiberfälgar tillverkade på Koenigseggs fabrik, breda 21-tummare fram och 22 tum baktill.


Fyra 200 centimeter långa personer sitter alldeles utmärkt i Gemera, och dessutom får plats med varsin kabinväska i normalstorlek, tre i bagageutrymmet baktill och en framtill. Köparen får också fyra galet
snygga kabinväskor på köpet som matchar inredningen perfekt. Vilka
färgkombinationer som kommer att bli aktuella på produktionsmodellerna har inte blivit officiellt ännu.


Koenigsegg Gemera kommer endast att tillverkas i 300 exemplar,
produktionen är planerad till slutet av 2022, och priset kommer att
hamna på cirka 18,5 miljoner kronor.

Text: Thomas Wiman

Foto: Koenigsegg

Porsche GT3