Toyota Land Cruiser 250

Toyota Land Cruiser 250 – när du vill köra jorden runt

Toyota Land Cruiser har sedan 1951 varit synonymt med robusthet, tillförlitlighet och framkomlighet. Vi begav oss till Marocko för att sätta den senaste generationen på prov.

Toyota Land Cruiser är den modell som funnits längst i Toyotas utbud och en av de modellerna som existerat längst i bilvärlden. Över 10 miljoner exemplar har tillverkats och tjänstgjort i mer än 170 länder.

Filosofin är enkel: Land Cruiser ska kunna ta dig fram även när vägar upphör att existera. Bland dess målgrupp återfinns äventyrare, forskare, FN-personal och militärer – de som kräver det mest pålitliga marknaden har att erbjuda.

Toyota utvecklar Land Cruiser enligt den kompromisslösa principen kowashikiri, vilket innebär att bilen testas tills den går sönder – och därefter byggs starkare, allt för att klara av de tuffaste av tag.

Toyota Land Cruiser 250
Toyota Land Cruiser är en av bilvärldens sanna ikoner.

Över berg och dal

Vår resa tog sin början i Ifrane, en stad med franska influenser från 1951, samma år som Land Cruiser gjorde entré. Åsnor och hästar delar gatorna med moderna bilar på vägar som pendlar mellan spegelblank asfalt och ett månlandskap av sten och grus.

Expedition Atlas – det officiella namnet på vårt äventyr – ledde oss genom en mosaik av terräng: grusvägar, steniga klipphyllor och slingrande bergspass där minsta misstag kunde få minst sagt problematiska konsekvenser.

Marocko är mer än bara sanddyner, även om man tveklöst förknippar det med öken. Vi fick uppleva hela världens landskap på en och samma resa.

Med dramatiska landskap och varierande topografi utmanades både vi och bilen i fråga. Toyota förvarnade oss redan innan avfärd att temperaturen kunde sjunka till noll så det gällde att packa ordentligt.

Toyota Land Cruiser 250
Vi korsade den marockanska vildmarken.

En annan planet

Till en början bestod vägarna av grova grusstråk och leriga stigar som slingrade sig genom landskapet. Längs färden mötte vi tältläger där lokala herdar höll till, och fårskockar kantade vägen medan barn och bybor vinkade glatt.

Vid ett fikastopp där Toyota gav oss möjlighet att köra i terräng på den marockanska steppen fick vi möjlighet att utforska Land Cruisers kapacitet på en specialbyggd terrängbana.

Den europeiska modellen drivs av en 2,8-liter stor dieselmotor med 204 hästkrafter och 500 newtonmeter som går ner i backen via den permanenta fyrhjulsdriften och en åttastegad automatlåda. Under 2026 kommer dieselmotorn att ersättas av en mildhybrid.

Toyota Land Cruiser 250
Land Cruiser 250 är våldsamt kompetent i terrängen.

Terrängkörning på agendan

“Om en bil har en sådan här liten kontrollpanel, då vet man direkt att det är en äkta terrängbil”, konstaterade min kollega Andreas och pekade på de robusta knapparna i mittkonsolen.

Land Cruiser erbjuder alla nödvändiga inställningar: hög- och lågväxel, differentiallås och möjligheten att koppla ur de främre krängningshämmarna för att maximera fjädringsrörelserna.

Toyota har lagt stor vikt vid att göra terrängkörning enklare. En krypkörningsassistent hjälper vid branta sluttningar och Crawl Control fungerar som en farthållare i tekniskt krävande sektioner. En 360-graders kamera ger dessutom möjlighet att “se igenom” bilen och på så vis undvika dolda hinder.

Toyota Land Cruiser 250
Vi fick köra i terrängen med Land Cruiser 250.

Ut på egna äventyr

Efter testbanan fortsatte vi söderut på egen hand. Marockos bilpark är en fascinerande mix av moderna bilar i städerna och franska klassiker som Renault 4 och Peugeot 205 på landsbygden.

Poliskontroller är vanliga, men ett vänligt leende räcker ofta för att bli vinkad vidare. Trots sina terrängdäck imponerar Land Cruiser med en tyst och komfortabel gång på landsväg. Fjädringen absorberar ojämnheter med en självklarhet som gör den immun mot potthål – en bestämt praktisk egenskap i dessa trakter.

När vi åter nådde grusvägar skiftade landskapet till tät skog, där apor svingade sig mellan träden. Det kändes nästan som att befinna sig i Schwarzwald, med undantag av aporna förstås. Sedan öppnade sig fälten och en väg med nylagd asfalt uppenbarade sig.

Toyota Land Cruiser 250
Interiören är oerhört robust.

Mot Atlasbergen i Toyota Land Cruiser

Vi styrde upp i Atlasbergen och möttes av ett landskap som påminde om en korsning mellan Grand Canyon och den afrikanska savannen. Vägen smalnade av och övergick till en stenig stig med stup på ena sidan.

Med lågväxeln ilagd klättrade vi metodiskt uppåt. Trots grova stenblock hanterade fjädringen dem utan dramatik. Även när vi trodde att bilen skulle slå i botten seglade den över hindren med imponerande bravur.

Toyota LAND cruiser 250
Marocko bjuder på spektakulär natur.

Toyota Land Cruiser – äventyrarens familjebil

Nya Land Cruiser bygger vidare på sitt arv och förfinar det ytterligare. Den är lika robust som alltid men nu med högre komfort och modern teknik.

Det gamla talesättet “Om du vill komma fram tar du en Land Rover, men vill du komma hem tar du en Land Cruiser” är sannerligen ett kvitto på detta. Den nya generationen bevisar än en gång varför den är en av världens mest pålitliga terrängbilar.

Expedition Atlas visade oss en värld av äventyr, och med Land Cruiser kändes varje hinder som en inbjudan snarare än en begränsning. Frågan vi ställer oss är bara – vart bär nästa resa av?

Tekniska data: Toyota Land Cruiser 250 (2025)

Motor: 2,8-liters rak fyra, 204 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 2 330 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4925/1980/1664 mm
Pris: Från 949 900 SEK

Text: Marcus Berggren
Foto: Toyota