Ocean’s 11

I dagarna genomfördes den årliga pilgrimsfärden till Sydfrankrike och Monaco Yacht Show (monacotachtshow.com), som i år avhölls 25-28 september. Medelpunkten Port Hercules är en magnet för säljare, hugade spekulanter och intresserade åskådare. Detta är evenemanget som inte bara visar upp de senaste, största och mest luxuösa yachterna på planeten, utan även de snabba och moderna tender-båtarna som hör till. Här plockar vi ut elva båtar som sticker ut visades under årets show.


1) Lürssen Madsummer 312 FOT (95 METER)

Det tyska varvet Lürssen (lurssen.com) visar upp sitt senaste bygge, Madsummer. Brittiskt baserade Harrison Eidsgaard har gett den 46 fot (14 meter) breda superyachten en välbalanserad exteriör och proportioner som i sin tur gav designern Laura Sessa möjlighet att skapa en rymlig och modern interiör. En stor beach club och spa med terrass på nedre däck kommer säkert att bli en favorit på showen, och alla uppskattar säkert den lätta åtkomsten via helikopterplattan.

2) Abeking & Rasmussen Excellence 262 FOT (79,95 METER)

Skeppsvarvet Abeking & Rasmussen, med högkvarter i Tyskland, visar upp 262-fotare Excellence, vars djärva och intressanta linjer och inredningsdesign skapades av London- baserade Winch Design. Yachtens gäster kommer att uppskatta poolen, varmbadet och den stora beach cluben, för att inte tala om de limo-liknande tenderbåtarna (abeking.com).

3) Amels Aurora Borealis 220 FOT (67 METER)

Med leverans i juli hinner Amels (amels-holland.com) 220-fotare Aurora Borealis i tid till världspremiären i Monaco. Samtidigt med en bugning åt förra seklets oceangående linjefartyg håller superyachten en modern stil. Med en exteriör av designern Tim Heywood och inredning från Winch har båten salongshytter för 14 gäster och plats för en 15-mannabesättning samt kapten.

4) Heesen Yachts Vida 180 FEET (55 METER)

Det holländska varvet Heesen (heesenyachts.com) levere- rade 180-fotaren Vida efter testkörningar till havs där den snabbskrovade yachten, designad av Van Oossanen Naval Architects, klockades till en toppfart på 16,4 knop, Invändigt välkomnas gästerna genom en bakgrundsbelyst elfenbensvit onyxbåge i aktern som även fungerar som en vinkällare för 42 flaskor. Det är även den första Heesen-båt som uppfyller de senaste utsläppsreglerna.

5) Tankoa Bintador 164 FOT (49,9 METER)

Om du gillade den italienska båtbyggaren Tankoas (tankoa. it) Vertige kommer du att älska Bintador. Tankoas 164-fotare är utrustad med kaptenssvit och pentry på huvuddäck, fem salongshytter och en helikopterplatta. Invändigt samarbetade Francesco Paszkowski med Margherita Casprini och skapade en ljus och modern inredning utsmyckad med naturliga material. Och gymmet och beach cluben är svårslagna.

6) Damen Yacht Support Joy Rider 147 FOT (45 METER)

Damens (yacht-support.nl) första 147 fot långa YS 4508-modell Joy Rider erbjuder ovanliga inslag såsom en seriös däckskran, som kan göra plats på akterdäck för tenderbåtar och leksaker. Vare sig den används till superyacht-support eller som självständig yacht har båten umgängesutrymmen på soldäck, en stor salong med sex gästhytter och sju besättningshytter. Den mjuka framfarten säkerställs av stabilisatorer och designen av Sea Axe.

7) Extra 130 Alloy L.A.U.L. 130 FOT (39,7 METER)

Extra Yachts (extrayachts.com) kommer att presentera sin 130 fot långa superyacht L.A.U.L. i Monaco. Det är varvets första Extra 130 Alloy-design. Den är utformad för umgänge och har ett övre däck med matplatser, bar, solstolar, varmbad med mera. Det finns plats för tio gäster i fem hytter samt en 18-fots tenderbåt och en personlig vattenfarkost i garaget. Två stycken 1 800 hästkrafters CAT C32 ACERT T3-motorer tar yachten upp till 17 knops toppfart.

8) Baltic Yachts 112 Liara (segelyacht) 112 FOT (34 METER)

Liara, den 112 fot långa, eleganta segelyachten från det finska varvet Baltic Yachts (balticyachts.fi). Den Malcolm McKeon- designade slupen har en interiör av Adam Lay och är tänkt att fungera som en lättskött familjekryssare kapabel att korsa oceaner. Men den är även tävlingsmässig för evenemang som St Barths Bucket och Caribbean 600.

9) Azimut Grande S10 94 FOT (29 METER)

Azimuts (azimutyachts.com) Grande S10 gör sin debut i Cannes alldeles före Monaco Yacht Show. Den har inredning av Azimut och Francesco Gudia, medan exteriören är designad av Alberto Mancini. 94-fotaren har plats för åtta gäster och tre till fyra besättningsmedlemmar i fyra salongshytter samt två besättningshytter. Ett par 2 600 hästkrafters MTU-motorer ger S10 en toppfart på 35 knop.

10) Arcadia Yachts Sherpa XL 79 FOT (24 METER)

Italienska Arcadia Yachts (arcadiayachts.it) presenterar den 79 fot långa, solpanelsförsedda Sherpe XL, som kan användas som antingen primäryacht eller skuggbåt för att frakta alla leksaker. Milano-baserade Hot Lab ritade både exteriör och interiör, inklusive ett tender-garage för att frigöra däcksutrymme. Två Volvo Penta IPS 1050-motorer ger en toppfart på 20 knop, och solpaneler genererar 3 kW för att driva nödvändiga bekvämligheter ombord.

11) X Shore Eelex 8000 26 FOT (8 METER)

En av de mindre båtarna på Monaco Yacht Show är svenska Konrad Bergströms X Shore. En eldriven skapelse med tydliga skandinaviska linjer.

Företagets snabba utveckling har möjliggjorts i samarbete med prestigefyllda partners såsom Rolls Royce och Chalmers Tekniska Högskola. Produktionen ligger i Storebro, en ort som för många gjort sig känd som det traditionella båthantverkets hemvist.

Eelex är 100% eldriven och helt ljudlös. Dess unika estetik har inspirerats av den sydamerikanska ålen, som karaktäriseras av sitt graciösa men kraftfulla rörelsemönster och slanka figur. Fören har utsmyckats med en skulptur i form av just en ål, ritad av William Pacheco och framtagen av Johan Ferner Ström. Jordnära färgval i mossgrönt och sand gör att båten fint smälter in i omgivningen. Gemensamt för varje tillverkat exemplar är en väl uttänkt kombination av funktion och stilren design, noggrant utvalda hållbara material samt detaljer som av väder och vind utvecklar en vacker karaktär över tid.

Med ett anpassningsbart underrede som möjliggör skräddarsydda lösningar kan man dessutom själv designa stora delar av Eelexs utformning efter eget tycke och smak. Även båtens lithiumbatteri kan enkelt bytas ut i takt med framtida uppgraderingar och teknologisk utveckling.

Eelex 6500 mäter 6,5 meter i längd medan den aningen större modellen Eelex 8000 är 8 meter lång och bjuder in till sällskap om upp till tolv passagerare. Med en imponerande marschfart på 20 knop står X Shores båtar ut bland den existerande, dock fortfarande småskaliga, konkurrensen på marknaden. Båda modellerna kan färdas 100 sjömil på en enda laddning vid lägre hastigheter och har en maxhastighet på 40 knop (xshore.com).

Skriven av
Mer från Robb Report

Slipning och design i skön kombination

– Ordet lagom ingår inte i min vokabulär. Varför ska vi nöja...
Läs mer