Förra året firade Dassault 60-årsjubileet av det första Falcon-jetplanet, Falcon 20. Världshistoriens kanske mest kände pilot Charles Lindbergh rekommenderade planet till Pan Am Airlines för deras nya affärsjetdivision. Lindbergh valde Falcon 20 för dess solida, jaktplansliknande konstruktion och imponerande prestanda.
Franska Dassault är fortfarande det enda företaget i världen som konstruerar plan för såväl militärt som civilt bruk. Det innebär att de kan använda jaktplansteknologi i sina affärsjetplan. Alla Dassault- jetplan har till exempel lameller och klaffar som gör att de kan göra säkra inflygningar i låg hastighet till korta landningsbanor – tekniska lösningar som gör att Dassaults jetjaktplan kan landa på hangarfartyg.
Digital fly by wire-teknologi är den viktigaste teknologin som har lånats från militärflyget. Idag finns det andra tillverkare som använder fly by wire, men ingen som har vidareutvecklat och förfinat tekniken i nästan 50 år som Dassault har kunnat göra.
Dassault-jaktplanens reglage är konstruerade för att vara enkla att använda, samma sak gäller Falcon-planen som har en lång rad säkerhetssystem inbyggda. Piloten kan inte pressa planet över gränsen för dess förmåga, och de digitala flygkontrollerna erbjuder trygghet i besvärliga förhållanden som till exempel oförutsägbara hårda vindbyar. De gör flygturen mjukare och mer behaglig även i turbulens eftersom sensorerna reagerar snabbt och exakt på gropig luft.
Dassault var den första flygplanstillverkaren att installera head up-display i en affärsjet, närmare bestämt 1993 års Falcon 2000. Dagens ”Combined Vision System” kombinerar data från ett antal sensorer med en global terrängdatabas. Den skapar en bild av omvärlden på head up-displayen som visar berg, hinder, landningsbanor och till och med eventuella djur på banan i mörker eller dimma.
Dassault introducerade privatjetbranschens första fly by wire- plan 2007; Falcon 7X som blev ett nytt landmärke när det gällde överlägsna flygegenskaper och säkerhetssystem.
Falcon 8X
Efterföljaren Falcon 8X fick en längre flygplanskropp, lättare konstruktion, större bränslekapacitet och längre räckvidd – planet kan flyga 6 450 nautiska mil non-stop. 8X är cirka 30 procent lättare än konkurrenternas plan och har bättre bränsleekonomi och lägre driftskostnader.
Dassaults senaste modell, Falcon 6X ”Ultra-wide-body” privatjet började flyga hösten 2023 och har nu börjat levereras till beställarna. Planet har en räckvidd på 5 500 nautiska mil och har den rymligaste kabinen i sin klass – höjd 2 meter och bredd 2,6 meter.
Nya 6X har fått ännu fler kontroller i sitt fly by wire-system, bland annat en helt ny så kallad flaperon som motverkar turbulens och gör brantare inflygningar möjliga. Nu fokuserar Dassault på nästa affärsjet, 10X som börjar serieproduceras i år och väntas bli certifierat 2027. Nya 10X är ännu större än 6X och kommer att bli det största och mest komfortabla privatjetplanet. 10X kommer att flyga i Mach 0,925 och ha en räckvidd på upp till 7 500 nautiska mil.
10X har den mest avancerade pilotmiljön hittills. Den har till exempel en ”Smart Throttle” där ett enda gasreglage styr båda motorerna, och ett automatiskt ”Recovery Mode” som kan aktiveras i oväntade nödsituationer som till exempel okontrollerbar turbulens.
Samtidigt fortsätter Dassaults minsta plan 2000LXS att vara företagets bästsäljande modell. 2000LXS har en räckvidd på 4 000 nautiska mil och har sålts i mer än 700 exemplar. Planet med tio sittplatser certifierades 1994 och är fortfarande urtypen för ett effektivt plan som kan användas på korta banor i stort sett var som helst.
Text: Falcon
Fler artiklar om flyg hittar du – HÄR