Borsalino-Store

Hattarnas hatt

I 167 år har den italienska hattmakaren varit en ikon på film och i sällskapslivet.

Den mest berömda bilden är nog slutscenen i Oscarsbelönade filmen Casablanca från 1942 där båda karaktärerna Rick Blake (Humphrey Bogart) och Ilsa Lund (Ingrid Bergman) bär Borsalino.

Den 4 april 1857 startade Giuseppe Borsalino en verkstad som specialiserade sig på tillverkning av filthattar. Han grundade sitt företag i Alessandria, 80 mil öster om Turin. Borsalino Giuseppe e Fratello S.p.A. är det äldsta italienska företaget som specialiserat sig på tillverkning av lyxhattar, och Giuseppe var en skicklig hattmakare och entreprenör som inom några decennier byggde upp en imponerande verksamhet. På 1880-talet tillverkade företaget 2 500 hattar om dagen. Efter att år 1900 ha vunnit Grand Prix på Paris Exposition Universelle och fram till 1914 hade företaget vuxit mer än trefaldigt. Detta var en tid då huvudbonader i England och Amerika var ett måste i den välklädde mannens garderob.

Borsalino-Museum
BORSALINOS eget museum innehåller cirka 2 000 hattar.

Men på 1950-talet hade stilen förändrats och ”fedoras”, hattmodellen fick sitt genombrott under 1920-talet och som främst användes av den tidens gangsters, var inte längre en nödvändig del i en formell klädsel. Familjestrider hade försvagat företaget och efter årtionden av nedgång sålde de sista Borsalino- arvingarna verksamheten. En konkurs 2018 följde och varumärket ägs nu av ett private equity-bolag. Hela tiden har Borsalino envist hållit fast vid sin produktkvalitet och fortsätter att tillverka filthattar som kräver mer än 50 separata steg och sju veckors produktionstid. Dess Panamahattar kräver ännu mer i tillverkningstid.

The-Bogart-by-Borsalino
Hattmodellen Bogart by Borsalino som fortfarande säljs.

Vad är det som gör Borsalino-hattar så anmärkningsvärda?

De flesta av dess hattar är gjorda av förstklassig bäverfilt, ett naturligt vattenbeständigt material tillverkat av pressade bäverskinn. Tillverkningen har förblivit trogen en produktionsprocess som representerar företagets kulturella värden och som gått i arv från generation till generation. Hattarna är kända för att vara praktiskt taget oförstörbara hur dåligt de än förvaras.

När det gäller deras koppling till Hollywood är det inte bara Bergman/ Bogart som burit dem. Fler exempel är Marcello Mastroianni i 8 1/2, Jean Paul Belmondo i Breathless och Robert de Niro i Once Upon a Time in America som bar Borsalino-hattar. 2018 firade Borsalino sina tunga band med filmvärlden genom att introducera The Bogart by Borsalino, en speciell kollektion tillägnad Humphrey Bogart. Det finns till och med ett Borsalino Hat Museum i Alessandria där man kan se mer än 2 000 olika varianter av deras hattar. Sedan början av 2000- talet har man gjort kapselkollektioner i samarbete med bland andra Tom Ford, Versace, Valentino, Moschino, Yamamoto och DSquared för att på så sätt närma sig modevärlden. Men med konstvärlden har Borsalino urgamla anor. Sedan reklamens födelse i Italien, vid slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, har Borsalino låtit sina affischer göras i samarbete med tidens viktigaste konstnärer. Idag är de äldre Borsalino-reklamaffischerna samlarobjekt.

Borsalino-Store
Interiör från den egna butiken i staden Alessandria.

Panamahatten

Bland de bästa producenterna kan vi inkludera den mycket berömda Borsalino, som producerar panamas för män och kvinnor, säger de som förstår sig på hur en äkta Panamahatt ska vara tillverkad. En sådan hatt från Borsalino kan ta upp till sex månader att göra och får sin världsberömda kvalitet och form genom tillverkning i Ecuador av växtfibrer i Toquillapalm. Panamas är traditionellt ljusa, lätta och bärs ofta som accessoarer på vår och sommar. Kostnaden för en autentisk Panamahatt kan variera från några hundra euro till tusentals på grund av dess hantverksmässiga utförande. Ju tunnare fiber, desto längre arbete krävs och följaktligen ett högre pris.

Stråhattar vävda i Sydamerika skeppades först till Panamanäset (på grund av den berömda kanalen 1904). En annan anledning som bidrog till namnet ”Panamahatt” beror på guldgruvearbetarna som reste genom Panama till Kalifornien, under guldruschen. De berättade att de hade köpt dem i Panama, ytterligare en anledning till framgången var tack vare USA:s president Theodore Roosevelt som bar en Panamahatt under sitt besök vid Panamakanalen 1906. Bilderna från besöket visar honom klädd i vitt med en Panamahatt på huvudet.

Giuseppe Borsalino som grundade sitt företag 1857.

Idag

Sedan fem år kontrolleras Borsalino av Haeres Equita, en fond med privata investerare som leds av den italienske entreprenören Philippe Camperio, och har en ny målgrupp, till stor del kvinnlig, och mycket yngre än tidigare. Ett fascinerande och eklektiskt skönhetsideal, med omtolkade estetiska koder från tidigare år är denna ikon av elegans och stil med över 160 års historia i bagaget återigen en trendsättare. Två nya kollektioner presenteras varje år i filt, ecuadoriansk halm och tyg tillsammans med accessoarer och lädervaror.

Text: Britta Rossander