Jaguar TYPE 00

Jaguars vågade nytolkning av framtidens bil

En vågad och förföriskt läcker konceptbil i en härlig art deco-stil som väcker starka känslor världen över. Den nya Jaguar Type 00 har fått både beundrare och kritiker att engagera sig i varumärkets nya moderna riktning och nytänkande design. Det är tydligt att reaktionerna på den nya Jaguar är enorma, vilket markerar starten på en spännande resa för varumärket.

Jaguar har genom ett intensivt och otroligt kreativt arbete på högsta nivå tagit ett stort steg in i framtiden. Med Type 00 presenterar de inte bara en ny konceptbil utan signalerar också en total omstart för varumärket.

Jaguar Type 00

Den nya riktningen innebär att tidigare modeller fasas ut till förmån för något helt nytt – ett djärvt designspråk som vågar ta mer plats och provocera. Type 00 illustrerar en vilja att bryta mönster och skapa något som ingen annan gjort tidigare.

“Copy Nothing” – En ny filosofi

Type 00 är en elbil som Jaguar själva beskriver som en manifestation av deras filosofi: “copy nothing.” Idag präglas många elbilar av vindtunneloptimerad design, vilket visserligen är förnuftigt för att minimera energiförbrukning, men som sällan väcker känslor. Jaguar har valt en annan väg med Type 00 – en bil som berör och utmanar. Det är en tvåsitsig elbil som antingen älskas passionerat eller ogillas skarpt. Det är just denna polariserande reaktion som behövs för att skapa något banbrytande.

Med den nya modellen introduceras också en uppdaterad logotyp och ett designspråk som känns både vågat och framtidsorienterat.

En världsdebut i Miami

Vi var på plats när Jaguar visade upp Type 00 för första gången inför en samlad världspress på sitt huvudkontor i Gaydon, blev det tydligt att detta var en bil gjord för att debutera i Miami. I en skimrande rosa färg – kallad Satin Rhodon Rose eller Miami Pink – kompletterad med mässingsdetaljer, kändes modellen perfekt för scenen. Inredningen, med ljusa säten i mjuk ullblandning och en smal mittkonsol i mässing, förstärker bilens lyxiga och dekorativa uttryck. Även insidan av dörrpanelerna pryds av mässingsdetaljer. Helheten är onekligen mer estetisk än praktisk, men det är just detta som gör konceptbilar så fascinerande – här får visioner ta form utan kompromisser.

En intressant praktisk detalj är dock att de två skärmarna i instrumentpanelen kan fällas ned. Det ger föraren möjligheten att välja om man vill använda en förarskärm eller inte. Det blir spännande att se hur mycket av dessa designelement som följer med till produktionsbilen, som planeras att lanseras i slutet av 2025. Den färdiga modellen, en fyrsitsig GT, kommer enligt uppgift att ha en räckvidd på 770 km och en snabbladdningseffekt som ger 321 km på bara 15 minuter.

Ett steg in i framtiden

Designarbetet med Type 00 startade redan för fyra år sedan i Gaydon. Konceptbilen finns i två färger: Miami Pink och Inception Silver Blue (även kallad London Blue), en hyllning till Jaguars designarv från 1960-talet. I både exteriör och interiör finns ett linjärt mönster som också återfinns i varumärkets nya logotyp.

Att våga skapa något helt nytt och sticka ut från mängden är inte bara modigt utan också ett bevis på styrka och självförtroende. Om kunderna kommer att ta till sig det “nya” Jaguar återstår att se. Men en sak är säker – Jaguars designteam, lett av chefsdesignern Gerry McGovern, förtjänar all eloge för sitt vågade visionära arbete.

Text: Mia Litström
Foto: Jaguar

Fler motorrelaterade artiklar