Sliding doors. Det är en passande beskrivning av flera skeenden som präglat Johan Hellströms liv. Fenomenet (uppkallat efter filmen med Gwyneth Paltrow från 1998) som syftar till hur till synes obetydliga och slumpmässiga ögonblick förändrar riktningen i ens människas framtid, har påverkat hans karriär såväl som privatliv.
Att han kom in i frisöryrket skedde bara det som lite av en händelse. Johan, som drömde om att bli musikalartist och gick på balettakademin i början av 80-talet, hade egentligen inga frisörplaner alls. Men en dag, när han var uppe hos frisören Björn Axén (som på den tiden låg högst uppe på NK i Stockholm), hamnade han i en intervju med Agneta Hyltinge, frisörmästarens högra hand. Uppenbarligen klickade det. Dagen därpå ringde hon upp Johan med informationen om att ”herr Axén ville träffa honom för en andra intervju.”
– Två veckor senare assisterade jag honom när han gjorde drottning Silvias hår. Min väg in i frisöryrket var slumpartad. Men så har det varit under hela mitt liv, att jag tagit tillvara på tillfälligheter som visat sig vara livsavgörande. Den ena dagen ärver jag ett konkurshotat bolag, den andra dagen öppnar Paris upp sig med enorma möjligheter. Min största drivkraft är min envishet. Säger någon att ”det där kommer aldrig att funka”, går jag igång som sjutton.
Motgångar är en motor som kittlar mitt ego, säger Johan Hellström, ägare av det anrika frisörbolaget Björn Axén sedan 30 år tillbaka.
Vi ses på huvudkontoret på Birger Jarlsgatan i Stockholm. I en sekelskiftesvåning med utsikt över Humlegården och vägg i vägg med en av frisörkedjans fyra salonger i staden arbetar drygt trettio av bolagets runt hundra anställda. Och de har att göra. De senaste två åren har Björn Axén haft en tillväxt på trettio procent. Med fokus på utvecklingen av bolagets hårvårdsprodukter och en växande internationell etablering finns man på 16 marknader – och fler är på gång. Att man i år fyller sextio firas stort, bland annat med en jubileumsbok om bolagets historia. I ”Björn Axén – haute coiffure” skildras den sagolika och stundom svåra vägen genom sex decennier. Från berättelsen om hur ”schampogossen från Lidköping” blev hovleverantör och galahårmästare till Johan Hellström och kollegan Peter Hägelstams resa genom konkurshot och covid till parisiska haute couture visningar och internationalisering. Allt med läromästaren Axéns motto om att alltid sätta kunden som ledstjärna.
– Hos oss ska alla kunder behandlas som kungar – eller drottningar. Passionen i yrket handlar om att förhöja människor; att stärka självkänsla genom skönhet. Någon kanske tycker att det låter ytligt, men vår erfarenhet säger oss att ett välmående hår kan påverka vårt välmående inifrån och ut, säger Johan Hellström.
Hos oss ska alla kunder behandlas som kungar – eller drottningar.
Men låt oss återgå till 1993 och dagen då Johan Hellströms fick sitt livs viktigaste besked. Ännu ett ”sliding doors-moment” som förändrade hans liv för alltid. Efter några intensiva år som lärling och sedermera frisör hos Björn Axén, återvände han till dansen – också det i samband med ett plötsligt erbjudande om en roll i After Dark på Börsen 1986. Men trots den spirande karriären som musikalartist övergav Johan Hellström aldrig frisöryrket helt. Vid sidan av gjorde han ofta håret på kollegorna i de uppsättningar han deltog i. Därtill var flera av hans stammisar fortfarande honom trogen. En sommardag 1993 när han var i färd med en håruppsättning på en vän i hemmet ringde telefonen. Det var den just bortgångne Björn Axéns advokat. Hon frågade om Johan satt ner. Varpå hon förkunnade att han ärvt hela bolaget.
– Jag fick en chock. Att han hade valt att testamentera så gott som allt till mig, en ung man han lärt upp som lärling några år tidigare, kom helt oväntat. Men jag tror att Björn såg en potential i mig från början. Han var en hård, men fantastisk läromästare.
Arvet var såklart smickrande, men innebar inte guld och gröna skogar. Tvärtom var bolaget försatt i skulder sedan Björn Axén drabbats av intern förskingring. Den då 27-årige Johan Hellströms rådgivare rådde honom att inte ta över företaget, vilket gav honom blodad tand att visa motsatsen: han skulle rädda det sjunkande skeppet. Efter en rad turer med lika många banker lyckades Johan Hellström till slut få igenom ett lån. Med Peter Hägelstam vid sin sida satte han sig sedan ner för att arbeta fram en struktur för en ny företagskultur.
Mitt motto har alltid varit att förtydliga, förbättra och förenkla.
Sättet som bolaget drivits funkade inte och vi behövde göra stora förändringar. För att få våra befintliga stjärnor att stanna såväl som för att locka nya. Med målet att bli en av världens ledande salonger gjorde vi en affärsplan med en tydlig värdegrund. En värdegrund som vilar på ödmjukhet, kunskap och respekt.
Bolaget kom på fötter – och mer därtill. Förutom en rad internationella priser, bland annat det prestigefyllda ”Salon Entrepreneur of the Year” år 2008, har man utbildat över 300 frisörer i den egna akademin. Vid sidan av det fasta kungliga uppdraget, arbetar Johan Hellström därtill idag nära några av världens främsta modehus, däribland Stéphane Rolland och Iris Van Herpen. Med den internationella expansionen framfart, där hårvårdsprodukter står i centrum, kan man konstatera att ”det går bra nu”. Men den fasen har också kostat på. Johan Hellström sticker varken under stolen med sitt år av utbrändhet eller nederlagen man led under pandemin. Båda djupa kriser som lärt honom mycket – men också utvecklat honom och fört bolaget framåt. Nu är målet en omsättning på en miljard kronor om fem år.
– Vi har en väldigt tydlig affärsplan som är nedbruten per funktion. På det sättet kan alla medarbetare känna en trygghet i vad som behöver göras för att vi ska nå våra mål. Med en tydlig målbild så blir det både roligare och lättare att arbeta. Det ska vara härligt och utvecklande att jobba på Björn Axén. Man ska vara märkvärdig med sin kompetens, men inte med sitt sätt att vara, avslutar Johan Hellström.
Text: Sofia Edgren
image sources
- Johan-Hellstrom-Photo-Tobias-Regell: © https://robbreport.se