Brukar du flyga med privatjet? Det kan göra dig till en måltavla för många slags illasinnade individer – vilket det finns gott om säkerhetsföretag som tar bra betalt för att skydda dig emot. Men vilken nivå av personskydd du behöver är upp till dig själv att avgöra.
Med helikoptrar som backup kör de svarta SUV:arna i formation bakom polisbilar i hög hastighet medan en drönare övervakar sidogatorna. Men detta är inte Bagdad eller Caracas – det är Detroit, där Saudiarabiens ambassadör, prinsessan Reema bint Bandar bin Sultan bin Abdulaziz Al Saud, har anlänt med privatjet.
– Så här brukar det sällan gå till annars, men när hotnivån är så hög som idag så måste vi möta hotet på samma nivå, säger Mike Bunk, Chief Operations Officer på Detroit Executive Group, en del av säkerhetsavdelningen på U.S. State Department med stöd av den lokala polisen.
Extrema säkerhetsåtgärder blir allt vanligare inom privatflyget. Allmänheten kan ganska enkelt följa plan som tillhör folk som Elon Musk och Taylor Swift, och även högprofilerade namn inom näringslivet, vilket har lett till ökade krav på säkerhet från flygföretagens kunder.
– Dessutom har klimataktivister börjat kartlägga privatjets vilket har resulterat i fler önskemål om extra skydd, säger Brian Leek, Managing Director på Global Protective Solutions Crisis24, ett Montreal-baserat företag som specialiserar sig på säkerhet för företagskunder och extremt förmögna privatpersoner från hela världen.
Stora företag med egna privatjets måste ha personskydd i luften för sina toppchefer mot kidnappning och företagsspionage. (Google betalade 5,9 miljoner dollar för VD Sundar Pichais säkerhet bara det senaste året.) Även ökande politiska spänningar har fått fler privatjetkunder att tänka på sitt personskydd – eller åtminstone ta reda på vilken nivå av skydd de är i behov av.
– Många av våra kunder inser inte att de är i farozonen för ökad risknivå, säger en representant för QS Security, ett dotterbolag till NetJets, som föredrar att vara anonym.
– Vi sammanställer en detaljerad hotbildsprofil och går igenom kritiska faktorer som personlig historia, privata adresser och yrkesmässiga uppdrag.
Resornas destinationer, geopolitiska faktorer och risken för cyberattacker spelar också viktiga roller i sammanhanget. För en av Mike Bunks klienter från USA:s östkust som ville besöka sin fabrik på Michigans landsbygd bedömdes det att det räckte med en SUV med en beväpnad chaufför.
– Han är inte välkänd och har ingen hotbild såvitt vi vet. Det blev inte dyrare än att hyra en vanlig limousine.
Rent statistiskt är privatflyg ett av de allra säkraste sätten att resa, enligt Eric Moilanen, grundare av Premier Corporate Security, och det är framför allt tack vare infrastrukturen. Många kunder, även de som betalar extra för personskydd, är omedvetna om hur mycket säkerhet som finns inbyggt i privata flygplatser. Planen förvaras inlåsta i hangarer, uppgifter om passagerare hanteras med diskretion, och markpersonal och piloter genomgår regelbundna bakgrundskontroller. Dessutom genomsöks plan och marktransport efter dold avlyssningsutrustning och liknande.
– Det finns inga enkla genvägar för individer med onda avsikter, eller för paparazzi för den delen, säger Moilanen.
Experter påpekar att det inte är själva flygresan som är problemet.
– De flesta incidenter inträffar på marken, oftast på väg från flygplatsen till hotellet, säger Gregory Kulis, grundare av Business Aviation Safety and Security. Kulis har ett förflutet som pilot för ett globalt modehus och berättar om ett tillfälle då en hög chef blev förföljd från flygplatsen i samband med ett fientligt företagsövertagande.
– Då utsåg vi en medlem av teamet till att hålla vakt vid hotellet och spana efter misstänkta aktiviteter, berättar Gregory Kulis. Hans främsta råd till resenärerna: Försök smälta in i omgivningen så gott det går och undvik att se ut som stenrika västerlänningar.
Diskretion har också blivit en trend bland de skyddsagenter som ogillar termen ”livvakt”. Dessa har oftast en bakgrund inom polisen eller militären och är experter på handeldvapen och strategisk bilkörning, samtidigt som de har koll på etikettsregler.
– Vi tränas i hur man klär sig, hur man uppför sig på femstjärniga restauranger, hur man ska tilltala klienterna och när man ska hålla tyst, säger en agent från QS Security som föredrar att vara anonym.
– Tänk dig en klassisk butler, fast beväpnad.
Allt detta kan givetvis dras hur långt som helst. Vad sägs om en bataljon av närstridsexperter och en hel armada av pansarfordon värdig ett statsbesök? Vilket säkert är att gå till överdrift. Men för att parafrasera Franz Kafka; Det är bättre att ha det och inte behöva det än att behöva det och inte ha det.
SÄKERHET I ANTAL
CHAUFFÖR OCH LIVVAKT
Föreställ dig en Jason Statham-karaktär – en chaufför tränad i flyktmanövrer för att undvika kidnappningssituationer och som eskorterar kunden till och från planet. Hos Detroit Executive Group kostar ett åtta timmars pass 750 dollar för chauffören och 450 för SUV:en, totalt 1 200 dollar.
CHAUFFÖR OCH LIVVAKT
Föraren är ansvarig för transporten medan en lokal personskyddsagent eskorterar klienten till hotell, restauranger, affärsmöten och tillbaka till flygplatsen. Kostnad: Cirka 2 100 dollar per dag.
TEAM MED TRE PERSONER
Trion inkluderar en agent som reser i förväg för att säkra färdvägar och resmål, den andre agenten eskorterar klienten och den tredje har ansvar för persontransporter.
För en fyra dagars resa landar notan på cirka 37 000 dollar.
BEPANSRAT FORDON
När det hettar till ordentligt skadar det inte med skottsäkert glas, bepansrad kaross, punkteringsfria däck och förstärkta stötfångare i en SUV som kräver en specialtränad förare.
Hos Alpine Armoring kostar det 6 500 dollar om dagen att hyra en bepansrad Cadillac Escalade, plus kostnader för transport till den aktuella adressen.
EN PRIVAT ARMÉ
En elittrupp bestående av dussintals agenter, ett antal fordon, drönare, helikoptrar, och sambandsofficerare som håller koll på alltihop. Det lär kosta skjortan men är garanterat effektivt.
En resa på fyra dagar kan lätt hamna på ett antal miljoner i slutänden.
Text: Michael Verdon
SKOTTSÄKRA FÖRMÅNER
Det är inte lätt att flyga under radarn när du är ansiktet utåt för ett världskänt affärsimperium. Och när det gäller personskydd så ökar prislappen i takt med måltavlans storlek. Här nedan i siffrorna för vad fem multinationella storföretag betalar för privatflyg och personlig säkerhet för sina verkställande direktörer.
SUNDAR PICHAI | ALPHABET OCH GOOGLE | 5,9 MILJONER DOLLAR
Totalt 5 935 084 satsades på personskydd för Pichai under 2022, en bråkdel av de 226 miljoner dollar han kostar företaget. Enligt ett uttalande från Alphabet kostade hans övriga förmåner, inklusive en väl tilltagen pensionsförsäkring och tillgång till företagets privatjets, blygsamma 12 377 dollar.
JAMES TAICLET | LOCKHEED MARTIN | 1,46 MILJONER DOLLAR
Aerospace-giganten Lockheed Martin gjorde en vinst på 66 miljarder dollar 2022 och investerade 181 073 dollar på säkerhet för Taiclet samma år. Den före detta flygvapenofficeren och pilotens resor med privatjet kostade dessutom 1 285 698 dollar, varav 324 135 dollar för privata ärenden.
TIM COOK | APPLE | 1,36 MILJONER DOLLAR
Apples senaste rapport meddelade att år 2022 uppgick VD Tim Cooks flygresor till 767 319 dollar och att hans personskydd kostade ytterligare 591 196 dollar. En låg siffra om man tänker på att företaget har ökat sin vinst med 8 procent årligen och det senaste räkenskapsåret gjorde en vinst på 394,3 miljarder dollar.
BOB IGER | DISNEY | 878 000 DOLLAR
Disney kanske skryter om att deras Disneyland är ”the happiest place on Earth”, men uppenbarligen inser företaget att resten av världen kan vara ganska skrämmande. Enligt en rapport betalade man 830 437 dollar förra året för att skydda VD Bob Iger. Hans flygresor kostade extremt blygsamma 47 769 dollar. Som jämförelse kan nämnas att Igers årslön ligger på nästan 15 miljoner dollar, och företagets totala vinst 2022 var 88 miljarder dollar.
DAVID SOLOMON | GOLDMAN SACHS | 100 000 DOLLAR
Solomon tog emot 305 077 för ”övrig kompensation” för 2022, inklusive 31 610 dollar för personskydd och 68 856 dollar för privata utgifter och resor med tjänstebil och chaufför (också med tanke på personlig säkerhet). Det är mindre än en procent av Solomons årslön på 31,6 miljoner dollar. Goldman Sachs G650- och G280- jetplan, reserverade för Solomon och vice VD John Waldron, gjorde 21 resor till Bahamas, där Solomon äger en fastighet, mellan januari 2022 och mars 2023.
Text: Brian J. O’Connor