STRÄNGTEORIER

Clapton, Dylan och de andra megastjärnorna vänder sig till Fender Custom Shop när de behöver gitarrer med själ och seriös sex appeal.

Att köpa en löpande bandet-gitarr från första bästa musikaffär är för en rockstjärna som att köpa en billig kostym på Dressmann. Professionella musiker kräver instrument som är skräddarsydda efter deras personliga önskningar, och för det ultimata hantverket är det många som vänder sig till Fender Custom Shop i Kalifornien.

– Vår grundare Leo Fender avgudade skickliga musiker, och så länge folk har spelat gitarr så har det funnits specialbyggen, säger Mike Lewis, vice president för produktutveckling på det 76-åriga företaget.

– Förr i tiden kom kunderna hit för att fråga efter någon speciell lackering eller en hals med en viss profil. Idag är önskemålen betydligt mer avancerade, även om vi fortfarande är trogna våra rötter.

Men för att få lägga vantarna på en ”Masterbuilt-gitarr” krävs det både tid och pengar.

– Vi har 13 Master Builders som står på toppen av sitt hantverkskunnande. De har ansvaret för varje liten detalj på varje instrument de bygger.

Priserna börjar omkring 8 000 dollar och ligger i genomsnitt på 10 000 dollar, men det finns även exemplar som hamnar på en halv miljon dollar beroende på vilka material och vilket hantverk som efterfrågas. En gitarr med träinläggningar i avancerade mönster kan ta ett helt år att bygga. Men innan dess får man räkna med två till nio års väntetid beroende på vilken av de 13 gitarrbyggarna du vill anlita. Ett bra tips kan vara att välja någon av de yngre hantverkarna om du vill kunna spela på din nya ögonsten innan nästa decennium. Men för somliga stjärnor duger det bara med samma gitarrbyggare som skapar instrument åt deras egna hjältar. Sådan ryktbarhet får bara mästerbyggare som Todd Krause, som under de senaste 40 åren har byggt gitarrer åt legender som Eric Clapton, Jeff Beck, David Gilmour och Bob Dylan.

– Kunderna säger att om mina gitarrer får godkänt av Clapton så duger de nog åt dem också, säger Krause med ett leende.

1. KNOCK ON WOOD 2

Efter att en fräsmaskin har tagit fram grundformen rundar byggaren av alla vassa kanter med en elektrisk slipmaskin, därefter vidtar ett antal timmar av slipning med sandpapper för hand. Valet av träslag påverkar gitarrens sound och kan vara allt från de vanliga ask- eller alträ till exotiska träslag som koa och okoume – eller som en beställning nyligen, ett 50 000 år gammalt stycke trä från Nya Zeeland.

2. SHE’S A RAINBOW

Byggarna är inte bara tekniska experter utan även skickliga konstnärer som använder gitarrkroppen som målarduk för sin kreativitet. De kan återskapa kulören från ett gammalt klassiskt instrument, måla ett mästerverk av modern konst eller till och med smycka gitarren med 550 diamanter som ett Fabergé-ägg. Men oftast börjar det med några lager grundfärg.

3. SHINE ON

Just det här instrumentet får först en basfärg i guld, därefter lägger byggaren på bladguld för hand. Sedan följer klarlack av uretan innan det är dags för slipning och polering. Ett annat vanligt önskemål är handpatinering som får gitarren att se ut som om den har misshandlats på tusentals scener världen över. Med yttersta försiktighet går byggaren loss på lacken och placerar ut noga genomtänkta repor och hack.

– Men det sker inte slumpmässigt, vi har spenderat årtionden åt att studera exakt hur gitarrer blir slitna med åren. Det finns en historia bakom varje liten repa, säger mästerbyggaren Paul Waller.

4. ELECTRIC AVENUE

Mikrofonerna är elgitarrens hjärta. De konverterar strängarnas vibrationer till elektroniska signaler så att förstärkarna kan hota att spräcka dina trumhinnor. Olika mickar kan skapa klassiska eller moderna ljudbilder, producera mer eller mindre bas och diskant, och vara mer eller mindre lämpliga för rent respektive överstyrt (distat) ljud. På en klassisk Stratocaster monteras såväl mikrofonerna som volym- och tonkontrollerna på plektrumskyddet innan det skruvas fast på gitarrkroppen.

5. UNDER THE BRIDGE

När lackering och eventuell övrig ytbehandling är färdigt skruvas stallet fast på gitarren. Det kan vara ett fast monterat stall eller ha en tremolosvajarm kopplad till fjädrar baktill på gitarrkroppen. Med svajarmen kan gitarristen skapa subtila vibratoeffekter eller släppa loss sin inre Hendrix med full kraft.

6. TWIST AND SHOUT

Att utforma gitarrens hals tar minst en vecka. Mellan varje slipning måste träet få vila så att inre spänningar hinner släppa. Byggaren anpassar greppbrädans rundning för att passa varje beställares spelstil. En rundare profil kan allmänt sägas vara bekvämare för att spela ackord, en plattare greppbräda fungerar bättre för dem som vill bända strängarna och skapa episka solon. Även halsens baksida formas till den önskade konturen – tunnare, tjockare, rundad, V-formad eller platt.

7. HEAVY METAL

Greppbrädans band är ett av de mest kritiska momenten i processen, och en erfaren gitarrbyggare ser till att halsen är lättspelad och har total precision. Banden måste vara exakt lika tjocka, därefter slipas kanterna till en mjuk rundning som gör att en Masterbuilt-gitarr känns grundligt inkörd redan första gången man spelar på den.

8. COME TOGETHER

Till slut får de två halvorna mötas. Fästet i gitarrkroppen slipas för hand till perfekt passform för halsen. Byggaren spänner upp strängarna och gör de sista justeringarna. Om det behövs spänner man halsens invändiga dragstång för att kompensera för det 50 kilos tryck som strängarna innebär. Stränghöjden finjusteras enligt beställarens önskemål, och sist av allt ställer man in avståndet mellan mikrofonerna och strängarna för bästa möjliga sound.

JUKEBOX HERO

Min favoritdel i hela processen är att få se det färdiga instrumentet, ofta i kombinationer av lackeringar och material som vi aldrig har gjort förut, säger Krause. – Artisterna som jag har skapat instrument åt är levande legender, och det känns som en stor ära. Så hur vet man när man har gjort ett perfekt jobb? – Om jag har byggt en ny gitarr till en musiker som väljer att pensionera sin tidigare favoritgitarr, då blir jag faktiskt väldigt smickrad!

Text: Adam Morganstern

Foto: Martina Albertazzi