Kabinutrymme och komfort har blivit lika viktiga som marschfart och räckvidd – och det är en fråga om centimetrar.
Från små privatjets till interkontinentala ”biz-liners” har konsten att maxa interiörerna blivit den största designtrenden inom affärsflyget.
”Idag är maximalt utrymme det viktigaste kravet bland våra kunder”, säger Matt Hill, Vice President för försäljning och marknadsföring på Aloft AeroArchitects som designar skräddarsydda interiörer åt ägare inom många olika branscher. Aloft samarbetar enbart med Boeing Business Jets som bygger världens största privata konverterade trafikplan för affärsbruk.
När planet har levererats med ”grön” (alltså tom) interiör börjar företaget färdigställa kabinens inredning, en process som kan kräva tusentals arbetstimmar. Och trots att BBJ-planen kan tyckas ha hela fotbollsplaner av golvyta jämför Hill sitt teams utmaningar med vad som krävs för att inreda en kompakt lägenhet – båda handlar om strikt begränsade dimensioner som tvingar designers att tänka kreativt. Att räkna ut det smartaste sättet att använda varenda kvadratcentimeter blir den viktigaste målsättningen. ”Vi har alltid prioriterat att bygga in flera olika användningsområden i samma utrymme för att göra varje yta så effektiv som möjligt”, säger Hill.
Om till exempel en kund vill ha både ett kontor och ett gästsovrum på ett begränsat utrymme så försöker Aloft pussla ihop en fungerande design. Hill räknar upp möjliga lösningar: ”Kan vi göra ett skrivbord som går att fälla undan, sätta stolar på skenor, eller till och med bygga in en utfällbar väggsäng?”
Att maximera utrymmet har blivit lika viktigt i mindre jetplan. ”Jag anser att det är inredningen som säljer flygplan”, sade Bombardiers CEO Éric Martel nyligen på en affärsflygkonferens och visade en modellkabin av företagets nya super-midsize-plan, Challenger 3500. Han förnekade bestämt att räckvidden skulle vara den avgörande faktorn, och hävdade att det däremot är komfort och smart utnyttjande av utrymme som är viktigast. Även om flygkroppen är densamma är nya Challenger betydligt mer än bara en uppdatering av den förra generationens 350.
”Vi har bantat ner inredningen maximalt, och till och med skulpterat stolsryggarna så att de tar så liten plats som möjligt”, säger Adrian Goring, Bombardiers industridesignchef. ”Överallt där det var möjligt sparade vi in på volym för att få mer utrymme.”
Hos Gulfstream har multifunktionalitet blivit ett mantra. ”Om vi kan erbjuda flera zoner med ett antal användningsområden så blir inte antalet kvadratmeter lika viktigt längre”, säger Tim O’Hara, designchef. ”Då handlar det mer om kvaliteten på upplevelsen i kabinen.”
Gulfstreams flaggskeppsmodell G700 har skjutbara bordsskivor som kan bli ett rejält middagsbord, och surroundteknologi som skapar en avskärmning utan väggar omkring underhållningsavdelningen. I den nya G400 kan sätena konverteras till sängar, och formgivarna har placerat förvaringsutrymmena under sätena. ”Idag är kunderna mer inriktade på livsstilsaspekten”, säger Arnaud Martin, chef för strategi och affärsutveckling på Zürich-baserade Comlux som nyligen tog emot det första av 15 ACJ TwoTwentys för att slutföra inredningen. ”För bara några år sedan ville de flesta kunderna ha specialbyggda inredningar med så många rum som möjligt. Idag vill de ha privata utrymmen för att sova eller arbeta, men samtidigt större sällskapsutrymmen med mycket rymd.”
ACJ TwoTwenty, baserad på passagerarplanet Airbus 220, har betydligt mer invändig volym än renodlade affärsjets som Gulfstream G700 eller Bombardier Global 7500, men med kortare räckvidd och lägre flyghöjd och marschfart. ACJ:s chef Benoit Defforge tror att många köpare gärna kompromissar med prestandan om det betyder att man får till exempel ett rymligt sovrum komplett med king-size-säng och en dusch med full två meters ståhöjd. ”Varför ska man stirra sig blind på räckvidden om man kan flyga bekvämt mellan två olika kontinenter på tolv timmar?”
Text: Michael Verdon