Att tämja ljuset

Dublin-baserade designern Niamh Barry får konsten att smida brons för hand till en ljuskrona att se ut som ren magi.

LED-lampor är effektiva men inte alltid så vackra. Lysdioder sprider ett kallt och hårt ljus som kan föra tankarna till en steril operationssal. Det krävs en hantverkare med visioner för att förvandla ljuskällan till ett tredimensionellt konstverk.

Niamh Barrys exklusiva ljuskronor är gjorda av brons och glas, skickligt format för hand. Tillsammans dämpar de två materialen LED-belysningens sken och gör det varmare och betydligt mer välkomnande.

Designen för ett av Niamh Barrys senaste verk, Artist’s Hand, är hämtad från en skiss med svepande kurvor – lätt att skapa i ett anteckningsblock men desto svårare att omsätta i en mer än tre meter lång ljuskrona i brons. Arbetet tar cirka 600 timmar i anspråk och ska visas upp på New Yorks Salon Art+Design, en graciös skulptur som ser ut som om den vore gjord av smält metall.

Den komplicerade processen är möjlig att genomföra tack vare Niamh Barrys 30-åriga erfarenhet av att arbeta med brons och ljus. Inget lämnas åt slumpen när skapandeprocessen väl har inletts. ”Det finns alltid ögonblick när jag stannar upp, tar ett steg tillbaka, tänker efter och kanske gör någon liten förändring här eller där”, säger hon. ”Men själva grundidén är som gjuten i sten redan från starten.”

1) Fram med skissblocket
Niamh Barry skissar fram formerna som Artist’s Hand kommer att få.
Det handlar lika mycket om känsla som teknik. ”Mitt arbete är väldigt känslostyrt”, säger hon. ”Det är svårt att analysera och beskriva exakt i ord.”
2) Trassliga trådar
När skissen väl är färdig böjer hon ståltrådar för hand för att skapa en mall. Det ger en klarare bild av hur det färdiga verket kommer att se ut och låter henne justera linjerna mer exakt.
3) Digitala hjälpmedel
Niamh Barry skapar en 3D-modell av Artist’s Hand i ett dataprogram som heter SolidWorks. Sedan kan hon plocka isär designen digitalt och omvandla den till ett antal 2D-modeller som kan användas som referens när hon kapar till och svetsar ihop de individuella delarna.
4) Heavy Metal
Artist’s Hand består av många separata bronsstycken som samtliga måste utformas och bockas för att få den rätta formen. På det här stadiet är metallen fortfarande rå och opolerad.
5) Metallen glödgas
När väl komponenterna har fått de önskade formerna får Barry hjälp av en av medlemmarna i hennes team med att svetsa ihop dem. Det är ett tidskrävande arbete där man även hettar upp metallen och låter den svalna mycket långsamt, en process som reducerar inre spänningar i materialet.
6) Provhängning
När ljuskronan är komplett hänger Niamh Barry upp den i ateljéns tak för att
få en bättre uppfattning om exakt hur den ser ut. Skulle det behövas några justeringar i sista minuten så är det nu det är dags.
7) Putsa, putsa, putsa
All brons poleras till en spegelblank yta. Det är ett av processens mest tidskrävande moment – det kan ta flera veckor att förvandla de matta ytorna till en skinande blank finish.
8) Bit för bit
En glasruta skärs för hand till tusentals små bitar som poleras, monteras ihop som en mosaik och monteras i ljuskronan. Denna teknik bryter upp ljuset och gör det mer diffust. ”Det ger en vacker textur”, förklarar Barry. ”Samtidigt bildar de olika delarna en komplett helhet.”
9) Varde ljus!
Till slut skruvas LED- lamporna på plats i ljuskronan. Det är den sista pusselbiten som kommer på plats innan konstverket är komplett.

Av: Helena Madden