Svenskt Tenn firar 100 år

Tidlös, långsiktig och med blicken vänd mot världen. Svenskt Tenn är sinnebilden för exklusiv svensk inredning, men är på samma gång kontrasten till typisk ”skandinavisk design”. När företaget i år fyller 100 år står man stadigt med rötterna i det förflutna – och influeras ständigt av samtiden. Robb Report fick en pratstund med företagets head curator Karin Södergren som kurerat utställningen ”Svenskt Tenn: A Philosophy of Home” på Liljevalchs i Stockholm.

Genom åren har Svenskt Tenn blivit en tidlös klassiker på den svenska inredningshimlen. Hur kommer det sig?
– Jag tror att företagets ikonstatus har en bakgrund i vår långsiktiga vision; att vi står stadigt i våra rötter och unika historia och samtidigt influeras av det samtida idag. Det finns också en långsiktighet inbyggd i bolagsstrukturen, både tack vare ägandeskapet via Kjell och Märta Beijers stiftelse, och det långsiktiga engagemanget för småskaligt hantverk. Det gör att vi står stabila i dagens snabba konsumtionssamhälle. Visionen är att företaget ska finnas för evigt.

Vad är det mest utmärkande för Svenskt Tenn under de här hundra åren?

– Estrid Ericson var bara trettio år när hon startade Svenskt Tenn, då som en liten tennverkstad och butik på Smålandsgatan i Stockholm. Tre år senare gick flytten till Strandvägen där butiken ligger än idag. Estrid Ericson var inte bara en fantastisk affärskvinna, hennes estetiska blick var unik. Dels i sitt imponerande sätt att knyta till sig de bästa och mest spännande formgivarna, dels i sin egen design och sätt att arrangera såväl blommor och dukningar som miljöer och kompletta interiörer. När hon började samarbeta med arkitekten och formgivaren Josef Frank lades grunden till den inredningsfilosofi som företaget fortsätter att byggas på än idag. Den här långsiktiga filosofin är utmärkande för Svenskt Tenn; det finns en tidlöshet i Estrid Ericsons och Josef Franks humanistiska tankar kring hemmet, arkitektur och inredning. Där fokus alltid låg på människans välbefinnande och bekvämlighet.

Vilken roll har Svenskt Tenn på den internationella inredningsscenen idag?

– Ända sedan starten hade Estrid Ericson en internationell utblick. Redan 1925 ställde hon ut Svenskt Tenns föremål i Paris första gången – helt enligt de rådande trenderna inom modernism och funktionalism. Med tiden började hon även att utmana de idealen, särskilt efter att Josef Frank blev en central kreativ partner. Paret skapade sin filosofi utifrån egna idéer om hemmet, utan att rikta sig till en specifik marknad eller ett särskilt land. Den här filosofin och det rika arkivet gör att företaget bär en unik position, både på den svenska och internationella marknaden.

Genom åren har Svenskt Tenns estetik och filosofi blivit synonymt med den svenska designscenen, samtidigt som den ofta står i kontrast till det som vanligtvis förknippas med det svala, minimalistiska och ljusa som är typiskt för ”skandinavisk design”. Vi är heller inte drivna av säsonger eller trender. Grunden är densamma som den har varit sedan många år tillbaka. Mycket handlar om att placera det historiska arvet i sammanhang som känns inspirerande och samtida idag.

Vilka möbler och objekt har varit storsäljare genom åren?

– Många av Svenskt Tenns storsäljare har varit populära väldigt länge, däribland Josef Franks ikoniska ljusstake Vänskapsknuten och Estrid Ericsons Vas Syltkruka. Carina Seth Anderssons vas Dagg från 2009 är en samtida klassiker. Många av Josef Franks snickerimöbler, speciellt skåp och stolar, är väldigt populära. Likaså mönster så som Hawaii, Manhattan och Celotocaulis, men vilka som är mest populära går ofta i perioder. Soffa Liljevalchs introducerades 1934. Den stod i stark kontrast till den tidens strikta funktionalism med sin mjuka, kurviga design och speglade Josef Franks övertygelse om att möbler skulle framkalla värme och lätthet. 90 år senare är det fortfarande en av Svenskt Tenns mest ikoniska produkter.

Vad blev du själv mest fascinerad av med Svenskt Tenn när du jobbat med utställningen?

– Jag slutar aldrig förvånas över Svenskt Tenns tidlöshet. Jag har jobbat på företaget och med våra produkter i nästan 20 år och tröttnar aldrig. När vi byggde upp några av de mest ikoniska miljöerna i utställningens femte rum, valde vi bland annat ut Estrid Ericsons vardagsrum. För mig var det unikt att återskapa de här miljöerna med möbler som vi har i sortimentet än idag – men också fantastiskt inspirerande att lyfta in föremål som jag tidigare bara sett på bilder från arkivet och i litteratur. Plötsligt var företaget och Estrid Ericsons historia så otroligt närvarande. Under researcharbetet och planeringen av utställningen fick vi även ta del av Estrid Ericsons personliga brev och fotoalbum, och därigenom fått se en mer privat sida av Estrid Ericson. Oregisserade bilder som visar en avslappnad, personlig sida som inte visas så ofta, säger Karin Södergren.

”Svenskt Tenn: A Philosophy of Home” pågår till den 12 januari på Liljevalchs i Stockholm. Utställningen är kurerad av Karin Södergren tillsammans med Jane Withers (narrativ och texter) och Emilie Florin (visuell utställningsdesign).


Text: Sofia Edgren
Foto: Svenskt Tenn

Letar du efter tidlös och unik design? Klicka här för inspiration som förvandlar varje miljö till något extraordinärt

Bacardi
Annons