Carnegie Bank

WELL INKED

Montblanc skriver vidare på penntillverkningens historia även i den digitala åldern.

I en tid när de flesta i världen skriver eller sms:ar hundratals gånger om dagen tycks vackra pennor ha blivit en passion mer än någonsin tidigare. Montblanc är ett av de mest kända namnen av alla penntillverkare och bevarar samtidigt det konstnärliga arvet trots den digitala febern och fyller varje specialupplaga med dess egen historia, kanske för att bättre kunna skriva vår egen. Hantverksskickligheten är ingjuten i vartenda steg – från snidning och infattning av ädelstenar till att stansa mönster i pennstiften av guld (aldrig stål) – samtidigt som de allt mer sofistikerade digitala verktygen är minst lika viktiga.

Företaget strävar efter att flytta gränserna för varje nytt erbjudande och tar in experter på harts eller läder för att skapa något som aldrig har gjorts tidigare med pennorna. För Montblancs basmodell, Meisterstück, ville formgivarna skapa en version med läder, men utan lim i sömmen. Den kreative chefen Zaim Kamals team hittade en konstnär i Florens som lindar ratten på racerbilar och som kunde sy pennans läder på ett sätt som bevarar spänningen i lädret. I vissa fall har varumärket till och med varit tvunget att göra miniatyrversioner av hantverksverktygen för att kunna arbeta med nya utmanande former.

I höst släpps modellen Egyptomania, med priser från 570 dollar för basmodellen, till 2,2 miljoner dollar för Treasure LE1-upplagan i fine art-kollektionen. ”Att använda en Montblanc kommer inte att göra dig till en bättre författare”, säger Kamal, ”men den är en pålitlig följeslagare. För ett kort ögonblick lägger du märke till dess skönhet i någon form, för att sedan återvända till skrivandet samtidigt som du känner ett särskilt mått av tillfredsställelse.” Och med lite tur lyckas spetskompetensen locka fram ännu en nivå av konstnärskap ur bläckstrecken på sidan.

Ner i djupet- Den kreative chefen Zaim Kamal grävde på djupet i Montblancs arkiv
och hittade denna åttkantiga design till den ursprungliga Egyptomaniapennan från 1920-talet.
Vax på – Ingenjörsteamet skapar en datormodell av formgivarens skisser av den
nya högteknologiska versionen av Egyptomania och skriver sedan ut en 3D-prototyp av fodralet i vax – i form av en sarkofag – för att bedöma proportioner och skala innan man
fortsätter med metallen.
Hieroglyfer – Här snidar gravören utdrag ur De dödas bok på pennans guldskaft.
Varje hieroglyf har undersökts och kontrollerats av en professor i egyptologi.
Spetsteknologi – Trettiofem steg går åt till att tillverka varje guldspets. Metallen kommer på en rulle och formen stansas ut, därefter stämplas ”4810” och slingor på varje spets.
En snabbt roterande skiva av korund eller diamant skär ut den fina springan i spetsen där bläcket strömmar fram.
Slutligen genomgår varje pennspets ett test av handskrivna åttor och linjer, som representerar varje text spetsen ska användas till under dess existens. Experttestarna kan
avgöra enbart på ljudet om en spets behöver justeras eller måste kasseras.
Glasyren på kakan – En diamant på två carat sätts in i pennhattens topp på detta
mycket konstnärliga exemplar av Egyptomania.
Skalbaggsmani – Den färdiga versionen, av vilken det oftast bara finns en. Denna konstnärliga version med en egyptisk skarabé av turkos är prissatt till cirka 2,2 miljoner
dollar. När man trycker på skarabén öppnas sarkofagen och avslöjar pennan inuti. Fodralet av vitguld har safirer satta på rad längs sidorna och upp i ormhuvudet. Själva skalbaggen är
gjord av karneol.

Text: Janice O’Leary