Lamborghini Countach LPI 800-4

Affischbilens återkomst

Självklart är den större, vassare och snabbare med massor av fler hästkrafter än originalet – men känns den verkligen som en äkta Countach?

Tradition är en stark tillgång för biltillverkare, men inte utan risker. Gränsen mellan hyllning och karikatyr är ofta luddig, och listan på retromodeller som hamnade på fel sida gränsen är lång och olycksbådande. Vem kan minnas Volkswagens framhjulsdrivna ”New Beetle” utan att känna rysningar?

Riskerna för tillverkare av supersportbilar är ännu större, och kanske allra störst när det handlar om en så världsberömd ikon som Lamborghini Countach. Originalet var en sensation när den introducerades 1974. Marcello Gandinis kilformiga design imponerade lika mycket som prestandasiffrorna från den handbyggda V12-motorn bakom stolarna, en layout som har inspirerat alla mittmotoriserade Lamborghinis sedan dess. Men det är ingen annan bil som har fått ärva namnet Countach – inte förrän nu.

Lamborghini Countach LPI 800-4 är inte avsedd att vara en replika, den är ett försök att återskapa originalbilens själ och egenskaper i 2020-talsversion. Den har samma kolfiberchassi som Aventador, men har samma superkondensator-trimmade 6.5 liters V12-motor som supersportbilen Lamborghini Sián. Det ger den en toppeffekt på 802 hästkrafter – mer än dubbla effekten jämfört med originalet.

LAMBORGHINI
Countach LPI 800-4 på 802 hk återskapar det ikoniska originalet med exponentiellt förbättrad kraft och prestanda.
LAMBORGHINI Countach LPI 800-4 på 802 hk återskapar det ikoniska originalet med exponentiellt förbättrad kraft och prestanda.

Även med Lamborghinis höga nivå är Countach LPI 800-4 en imponerande pjäs. Dels är den större än sin föregångare, enbart längden har ökats med 74 centimeter. Dels har den massor av detaljer som är hyllningar till originalklassikern, som de åttkantiga hjulhusen hämtade från Quattrovalvole-versionen till formgivningen på framvagnen som kommer från 1988 års jubileumsmodell. Interiören kommer att kännas välbekant för alla som har suttit bakom ratten på en Aventador, med massor av nutida kolfiber och alcantara och en touchscreen i mitten av instrumentpanelen. Mycket av inredningen är identisk med Sián-modellen, som ratten som är platt i nederkant och befriad från knappar och kontroller.

Aventador definierar även hur den nya Countach känns att köra. Den tolvcylindriga kraftkällan är en charmig bekantskap med en effektkurva som är mycket mer jämn och linjär än de turbomatade konkurrenternas plötsliga kick. Dessutom låter den underbart, med kraftfulla bastoner på låga varv och allt mer ilsket morrande ju mer den närmar sig maxvarvet som har begränsats till 8 500 varv. Prestandan är precis så våldsam som man kan föreställa sig. Den 1 595 kilo tunga bilen klarar 0-100 på bara 2,7 sekunder på väg upp mot toppfarten på 355 km/ tim. Och även om det är omöjligt att känna exakt hur superkondensatorns extra 34 hästkrafter bidrar till accelerationen så hjälper den definitivt till att göra den automatiska enkelkopplingslådans växlingar betydligt mjukare än i den råare Aventador. Dock är fjädringen fastare, även med stötdämparna i det mjukaste körläget.

Fyrhjulsdriften gör väggreppet massivt och en original-Countach skulle ha stora problem med att hänga med i svängarna.

Men den stora frågan är ändå: Lever den nya bilen verkligen upp till sitt världsberömda modellnamn? För de 112 köpare som har satsat 2 640 000 dollar vardera måste nog svaret vara ja. Ändå är originalbilen en så odödlig ikon att nya Countach LPI 800-4 kommer att ses som en hyllning till sin stilbildande föregångare, oavsett hur mycket bättre den är på alla sätt.

Av: Mike Duff

Porsche GT3