Den har vad den heter. Nya DBX707 har fått sitt modellnamn efter bilens effektsiffra – 707 hästkrafter. Under huven mullrar en fyra liters dubbelturbo-V8 från Mercedes-AMG som lämnar samtliga konkurrenter i SUV-klassen i backspegeln.
I dag känns det nästan som om 99 procent av alla motornyheter handlar om elbilar. Den gamla förbränningsmotorn är obönhörligen på väg att fasas ut inom några år. Samtidigt slår kolvmotorernas effektsiffror ständigt nya rekord. Ska man försvinna från scenen kan man lika gärna göra det med dunder och brak. Fossilbilarna kommer tydligen inte att lämna den här världen tyst och diskret – och det är Aston Martins nya SUV ett bra exempel på.
Ända sedan Porsche presenterade sin Cayenne 2002 har debattens vågor gått höga. Hur lyckat blir det egentligen när sportbilstillverkare ger sig på att designa SUV:ar? Det råder delade meningar om utseendet hos Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Koenigsegg Parera, Maserati Levante och de andra cityjeeparna från de klassiska märkena.
Aston Martins bidrag till SUV-klassen, DBX, rullade av bandet 2020 som första Aston byggd på företagets nya fabrik i S:t Athan, Wales – en storväxt kusin till den klassiska Vantage- modellen men baserad på en helt egen plattform. Motorn var en 4.0 liters dubbelturbo-V8 från Mercedes-AMG med 550 hästkrafter. Sedan dess har Aston Martin själva trimmat upp den tyska V8:an till 707 hästar och 900 Newton- meters vridmoment. Det har resulterat i acceleration från 0 till 100 på bara 3,2 sekunder och toppfarten är 309 km/ tim – världens vassaste SUV. Skulle man använda den till dragracing så klarar den kvartsmilen på smått otroliga 11,5 sekunder.
Exteriört har DBX707 precis de kaxiga linjer som krävs för att matcha effektsiffrorna. Den vassa motorn kräver mycket kylning, så den typiska Aston-grillen har blivit 30 procent större än på standardversionen av DBX plus ett par extra luftintag på sidorna. Fälgarna är höga 22-tummare och 23 tum finns som alternativ. Baktill sitter en rejäl spoiler och fyra avgasrör. Elegans fast med attityd!
Tack vare samarbetet med Mercedes-Benz kommer även den niostegade automatlådan från AMG och bilen är fyrhjulsdriven. Det finns fyra körlägen för gatbruk och ett för offroad-äventyr. En annan finess kallas Race Start Launch Control. I antingen Sport eller Sport Plus-läget trampar man ner gaspedalen och bromsen samtidigt, texten RACE START blinkar rött på panelen, och när motorvarvet når 4 000 släpper man bromspedalen och slungas iväg, bokstavligen som skjuten ur en kanon.
Kupén är ombonad med massor av handsytt läder som dessutom doftar underbart. Sportstolar är standard och kan fås i anilinläder eller en kombination av skinn och alcantara. Infotainment-systemet är också hämtat från Mercedes men är inte av den allra senaste generationen, vilket många av motortidningarnas testpiloter har kritiserat. Och visst kan man hålla med om att det känns lite märkligt med en så dyr bil som inte ens har touchscreen-teknik.
Såväl luftfjädringen som bromsarna från basversionen av DBX har modifierats för bättre bromsverkan och sparad vikt. Typiskt för sportiga bilar är att de väl tilltagna bromscaliprarna finns i glada färger, faktum är att köparen har hela sex kulörer att välja på – rött, gult, orange, brons, grått och svart.
Som alla andra biltillverkare har även Aston Martin siktet inställt på en fossilfri framtid. Tack vare samarbetet med Mercedes-Benz, som även äger en del av aktierna, kommer Aston inte bara att få tillgång till tyskarnas förbränningsmotorer utan även elmotorer. Planen är att börja tillverka elbilar 2025, så det kan snart vara sista chansen för dem som föredrar en gammal hederlig V8 (om man nu vågar erkänna det i dagens debattklimat).
En spännande nyhet för svenska Aston-spekulanter är att generalagenten håller på och inreder ett mycket påkostat och elegant showroom i Järfälla, som beräknas vara färdigt till årsskiftet och där Aston Martin kommer att finnas under samma tak som Lamborghini, Bentley och Porsche. Priserna för DBX707 i Sverige börjar på 2 590 000 kronor.
Text: Thomas Wiman
Foto: Aston Martin