Elektriskt effektmonster på stockholmsbesök

Sedan starten för 90 år sedan har italienska Pininfarina bara designat bilar åt andra tillverkare, från Ferrari till Rolls-Royce och oräkneliga andra. Nu har de skapat sin första egna modell och det är inte vilken sportbil som helst – med 1 900 hästkrafter gör den 0-100 på under två sekunder och är snabbare än en Formel 1-bil. Vi fick en pratstund med Automobili Pininfarinas VD Per Svantesson.

När Pininfarina Battista skulle premiärvisas i Stockholm var faktiskt Robb Report inblandade på ett hörn. Vår ansvarige utgivare Eddie Pfitzner är god vän med folket på Automotion på Grev Turegatan som är svensk återförsäljare (även för Bentley och McLaren). Eddie är även Business Manager på Industriflyg på Bromma flygplats, så eventet för ett litet antal specialinbjudna VIP-gäster och journalister kunde hållas i en hangar på Bromma vilket blev mycket lyckat.

Till vänster bilens chefsdesigner Luca Borgogno, som berättade att han har strävat efter
”rena, eleganta och sensuella linjer”. Till höger Per Svantesson som pendlar mellan Göteborg
och Turin som VD för Automobili Pininfarina.

Per Svantesson är en äkta bilkille som har gått den långa vägen från bandet på Volvo via NEVS och idag alltså har hamnat som VD på italienska Automobili Pininfarina. Han är lättsam och sympatisk, men när man pratar med honom kommer han ofta in på företagets långa och stolta historia med skönhet och innovation som ledstjärnor. Det märks tydligt att det är mer än bara det vanliga PR-snacket – detta är glöd och passion på riktigt.

– Vår grundare Battista Pininfarina drömde alltid om att skapa en egen bil, men det hanns aldrig med. All tid och energi gick åt till att designa bilar åt andra som till exempel 60 modeller av Ferrari. Idag ägs företaget av det indiska affärskonglomeratet Mahindra, och 2018 meddelade de att de ville ge oss chansen att göra vår grundares dröm till verklighet. Med finansieringen på plats var det bara att börja skissa och planera. Men att använda en konventionell bensinmotor fanns aldrig på världskartan, det skulle rimma illa med Pininfarinas ständiga strävan mot nytänkande, berättar Per Svantesson som själv har varit elbilarna trogen de senaste sex-sju åren.

Det är inte bara eldriften som är miljövänlig. Trots att kupén innehåller exklusiva material
har man satsat på återvinning av till exempel läder och aluminium.
Golvmattorna är gjorda av gamla fisknät! Pininfarina satsar på att bli helt
klimatneutrala.

– Det började med att jag skulle provköra en Tesla Model S P85D, bara på skoj. Det var en sofistikerad känsla att sväva fram helt ljudlöst. En halvtimme senare hade jag köpt den där Teslan… Battista är skapad i samarbete med kroatiska Rimac som också tillverkar eldrivna supersportbilar och bland annat tillverkar själva elmotorerna, en för varje hjul. Räckvidden ligger på cirka 50 mil. 1  900 hästkrafter låter monstruöst, men vridmomentet på 2  300 Newtonmeter är egentligen ännu mer extremt. Man brukar ju säga att hästarna står för toppfarten men det är vridet som ger accelerationen.

En intressant fråga: Hur mycket effekt är egentligen för mycket?

– Ja, en sak är säker, det krävs mycket elektronisk mjukvara för att tämja effekten så att bilen uppför sig civiliserat. Battista har fem körlägen, och eftersom man är stolt över sitt latinska arv har körlägena självklart namn på kärlekens språk. Vi kan ungefär föreställa oss hur bilen uppför sig om man väljer läget ”Furioso”… Pininfarina Battista kommer att byggas i en limiterad serie på 150 exemplar, varav fem specialutrustade jubileumsmodeller med namnet Anniversario (bilen på bilderna är en av dessa). Battista byggs helt för hand av skickliga hantverkare och produktionstakten ligger på en bil i veckan.

21 tums fälgar i aluminium, däck från Pirelli. Keramiska bromsar med
sexkolvsok från Brembo.

Hur många som redan är bokade är en företagshemlighet, och de första exemplaren kommer att levereras till köparna senare i år. För tillfället gör man de sista finjusteringarna i samarbete med den tyske före detta Formel 1-föraren ”Quick Nick” Heidfeld. – Det är alltid lika trevligt att se Nick rulla in i depån med mungiporna uppe vid öronen. Kunderna kommer i stor grad att kunna påverka valen av utrustning, lackering och så vidare. Tillverkaren räknar med att inga två exemplar av Battista kommer att vara exakt lika. På de färdiga bilarna kommer man dessutom att förstärka elmotorernas ljud, men hur det kommer att låta och hur högt vill Per Svantesson inte gå in på i detalj.

Aerodynamiken är noggrant utvärderad både i vindtunnel och på racerbanan.

– Det får bli en trevlig överraskning! Supersportbilen är bara början, avslöjar VD:n. Nya modeller finns redan på planeringsstadiet – fyrsitsiga GT-bilar, SUV:ar med mera, samtliga helt eldrivna och till betydligt lägre priser. För Battista börjar prislappen på cirka 22 miljoner kronor.

BONUSFAKTA: Grundaren Battista Farina (1893-1966) fick smeknamnet ”Pinin” (Lillebror) för att han var yngst i syskonskaran, men även på grund av sin ringa längd – den store mannen mätte bara 152 centimeter i strumplästen. Så småningom bytte han sitt efternamn och sedan dess är familjens officiella namn Pininfarina.

Text: Thomas Wiman

Foto: Johan Ekenfors @oakstreamstudios

Porsche GT3