En grön Bentley – Med Flying Spur Hybrid mot framtiden

Som enda svenska magasin blev Robb Report inbjudna till Santa Barbara och världspremiären för Bentleys senaste modell. Lyxbilstillverkaren i Crewe har satt upp målet att bara producera helt eldrivna Bentleys senast 2030, och nya
Flying Spur Hybrid är det senaste steget
på väg mot en fossilfri modellflotta.

Gamle Walter Owen Bentley hade inte trott sina ögon om han hade fått se de senaste lyxbilarna som bär hans namn.

103-åriga Bentley Motors, sedan 1998 ägt av Volkswagen-grup-pen, har vind i seglen och går från klarhet till klarhet. 2021 såldes 14 659 Bentleys över hela världen, vilket är 31 procent fler än 2020 som också var ett rekordår. Och nu är det alltså dags för nya generationer miljövänliga Bentleys.

Vägen mot elektrifiering har dock hittills inte varit helt smärtfri. Svenska medier har rapporterat om elbilar som inte riktigt har klarat vinterns klimat och om kaos vid laddstationerna på längre resor. Nyheten om fartyget lastat med tusentals elbilar som drabbades av en våldsam och svårsläckt brand sydväst om Portugal fick många beska kommentarer på sociala medier, och själva elen som bilarna drivs med är inte alltid så grönt producerad. Men utvecklingen går framåt och vi hoppas och tror att biltillverkarna snart har lyckats få bukt med alla barnsjukdomar.

Bentleys VD Adrian Hallmark har i alla fall målsättningen klar för sig. Företaget har satsat 3,4 miljarder dollar på forskning med målet att förbränningsmotorerna ska fasas ut helt inom några få år. En och annan motorjournalist har påpekat att den som vill beställa en Bentley V8 eller W12 bör passa på innan det är för sent. Kanske inte ett budskap som miljövännerna vill höra, men här ska vi i alla fall koncentrera oss på märkets nya plugin-hybrid.

SUV-modellen Bentayga var den första Bentleyn som presenterades som hybrid 2019, och nu är alltså turen kommen till Flying Spur. Modellen fick världspremiär inför en samlad motorpress i Kalifornien och omdömena var genomgående positiva. Även Robb Reports publisher Eddie Pfitzner gjorde tummen upp efter provkörningen:

– På en öde raksträcka passade jag på att testa fartegenskaperna riktigt ordentligt. Jag vågar inte säga hur fort det gick, men damen i baksätet blev ganska chockad. Hon blev inte lugnare för att jag påpekade att det var en bit kvar till maxhastigheten på 285 km/tim…

SUV-modellen Bentayga var den första Bentleyn som presenterades som hybrid 2019

Eddie fick provköra en Odyssey Edition av bilen och turen startade från Rodeo Drive i Beverly Hills. Den samlade världspressen fick även chansen att provköra en riktig klassiker, en Flying Spur från 1958 i patinerat skick. Det blev en dag som ingen av de inbjudna kommer att glömma i första taget.

Detta är den tredje generationen av Flying Spur sedan återintroduktionen 2005 och Bentleys mest miljövänliga bil någonsin. Den har fått en helt ny drivlina som består av en 2.9 liters dubbelturbo-V6 bensinmotor med 408 hästkrafter samt en 100 kilowatts elmotor med 136 hästkrafter. Sammanlagt blir det 544 hästkrafter och 750 Newtonmeter i vridmoment – betydligt mer krut än i Bentayga-hybriden som har 448 hästar. Effekten räcker till för att accelerera 0-100 på imponerande 4,1 sekunder vilket bara är några tiondelar långsammare än W12-versionen av Flying Spur som klarar det på 3,8 sekunder.

Flying Spur Hybrid har en räckvidd på 70 mil, men kan bara köras fyra mil på ren eldrift. Att ladda litiumjon-batteriet fullt tar 2,5 timme. Bilen har tre körlägen; helt elektriska EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode där föraren manuellt kan kontrollera och styra elförbrukningen. Att glida fram ljudlöst i EV Mode ger en föraning om vilken upplevelse man kommer att kunna vänta sig i framtidens helt fossilfria Bentleys.

Självklart är det en massiv pjäs – totalvikten är 3 030 kilo och bilen är 532 centimeter lång. Ändå har den tre ton tunga bilen relativt sportiga vägegenskaper tack vare fyrhjulsdrift, luftfjädring och ett antal elektroniska assistanssystem. Fyrhjulsstyrning finns dock inte som tillval på den här modellen.

Hybriddriften är inte bara miljövänlig, den bidrar också till den exklusiva känslan med sin låga ljudnivå. Bentley hävdar att Flying Spur Hybrid har 50 procent lägre decibel i kupén än Flying Spur V8. Förarmiljön är självklart ombonad som en engelsk herrklubb och mitt i allt ädelträ, läder och tweed tronar en 12,3 tums infotainmentskärm med funktioner som My Car Statistics, My Battery Charge och My Cabin Comfort. Med Bentley Remote Services kan du även kontrollera bilen med en app i din smartphone. Att värma upp eller kyla ner kupén i god tid innan avfärd med hjälp av mobilen är ett exempel på njutbar vardagslyx.

Hur Bentley-köparna kommer att uppskatta hybridmodellen återstår att se, men ett ovedersägligt faktum är att den tidigare Bentayga-hybriden inte har blivit någon omedelbar försäljningssuccé. Bara 20 procent av de Bentayga som såldes 2021 var hybridmodeller (dock fanns den inte på marknaden under det första halvåret). Samtidigt måste man hålla i minnet att många europeiska storstäder planerar att införa olika typer av restriktioner mot fossildrivna fordon. Vill du ta Bentleyn till din kostymskräddare på Savile Row i framtiden så gör du nog klokt i att välja en hybrid.

Förutom basmodellen finns Flying Spur i två Special Edition-versioner, Odyssey och den om möjligt ännu lyxigare Mulliner. Standardfärgerna är drygt 60 till antalet men självklart finns mångdubbelt fler som tillval för den som specialbeställer sin Bentley enligt personlig smak. 20-tums- fälgarna kan ersättas med 21 eller 22 tum, träslag och sömmar finns i åtskilliga varianter och så vidare. Någon PR-människa på Bentley har lyckats räkna ut att bilen kan beställas i 56 miljarder olika versioner!

Flying Spur är Bentleys flaggskeppsmodell sedan Mulsanne-modellen togs ur produktion.

Några prisuppgifter för Flying Spur Hybrid i Sverige finns ännu inte vid denna tidnings pressläggning på grund av att modellen ännu inte har hunnit bli typgodkänd i EU. Generalagenten Bentley Stockholm gissar på ett pris som börjar omkring 2,5 miljoner kronor.

Fakta

Motor: 2.9 liters dubbelturbo-V6

Elmotor: 100 kW

Växellåda: Åttastegad automat

Bränsleförbrukning blandad körning: 1,4 liter per mil

Total effekt: 544 hästkrafter

Max vridmoment: 750 Nm

Bränsletank: 90 liter

Lastutrymme: 420 liter

Längd: 532 cm

Bredd: 222 cm Hjulbas: 319 cm Totalvikt: 3 030 kilo

Text: Thomas Wiman Foto: Bentley

Porsche GT3