Hängiven Porsche-samlare, kreatör & entreprenör

David Campo, mannen bakom varumärket Nezumi Studios, är även sedan drygt 25 år tillbaka klocksamlare av rang.

Roughneck Brigades medlemmar samlade inför en gemensam körning innan pandemin slog till.

Det började när han som tonåring fick gå igenom det morfars farbror, som var urmakare, lämnat efter sig och han fick några ur. Då var det guld man letade efter i klocklådorna och det var några fickur i ädel metall som blev Davids. Idag består hans samling främst av klockor från 1950- till 1980-tal. Det är oväntade ur, både högt och lågt, där verket eller proveniensen kan vara det viktiga och därför får pris och varumärke stå åt sidan.

Varifrån kommer ditt företagsnamn?

– Från en bok jag haft sedan jag var barn. Det är en flera hundra år gammal skrift som handlar om en Robin Hood-figur som i verkliga livet hette Nezumi Kozō, ordet nezumi är också japanska för råtta eller mus. Han stal från de rika och gav till de fattiga och blev därför en folkhjälte. Än idag besöker många hans grav för att visa sin respekt.

Varumärket Nezumi® Studios grundades 2011 och första produkt ut var denimjeans. Vid ett besök i ett av de garage David har insåg jag att detta är på allvar.

– Första projektet var att tillverka jeans i Sverige vilket inte gjorts sedan mitten av 1990-talet. Det var problem att hitta tillverkning men det gick. Jag gjorde en mycket begränsad upplaga, 50 exemplar, för likasinnade denimentusiaster. Till och med läderetiketten kom från ett svenskt garveri.

Efter det växte Nezumi Studios med ytterligare plagg och kollektionerna blev stora.

Samarbetet mellan Nezumi Studios och RUF i Tyskland har hittills resulterat i en klocka tillverkad i 200 exemplar.

”Paul Newman har varit en av mina största inspiratörer, särskilt hans racingkarriär.”

– Det var inte min grej, jag kände mig inte bekväm med det. Jag ville arbeta i mindre skala med utvalda produkter, mer fokuserat, jag ville inte skapa och designa basplagg för merförsäljning utan hålla mig till välarbetade premiumvaror. Detta också för att jag starkt förespråkar hållbarhet.

Det här med Porschebilarna då?

– Jag kommer från en familj som älskar bilar. Min far och styvfar samlade bilar när jag växte upp, så jag har alltid älskat bilar, särskilt Porsche 911S. En livslång passion och när jag äntligen fick råd med en egen blev det en svart 911SC från 1982 och sedan har det rullat på.

Din klubb – vem får vara med där?

– Roughneck Brigade startades egentligen bara för mig själv. Jag gillade inte svenska Porscheklubbens märke så jag gjorde mig ett eget och döpte det till Roughneck Brigade eftersom min morfar var i flygvapnet. Andra Porscheägare ville ha samma märke och på så sätt startade klubben. Nu är vi cirka 100 medlemmar i åtta länder. Det är alla slags människor, från ”Svensson” till rockstjärnor och när det inte är pandemi arrangerar vi träffar, resor med mera och hjälper varandra med olika projekt som är relaterat till vårt gemensamma intresse, Porschebilar. Vi är ett tight gäng och hörs på våra privata forum dagligen. Det är lite som en MC-klubb, för att kunna bli medlem måste du bli rekommenderad av en medlem.

David Campo är ordentligt ”hands on” när det gäller Porschebilarna
i det egna garaget.

Klockorna är det senaste tillskottet i David Campos produktion och mer kommer, får jag veta när vi talas vid per telefon i coronatider. Klockorna, som lanserades 2014, visar på kompromisslöshet när det gäller detaljer och urmakeri. Verken tillverkas av Seiko samt schweiziska Sellita och all montering sker i Tyskland. David som har varit kreativ chef, produktformgivare och grafisk designer för många stora företag inom mode har stor vana att leta underleverantörer.

– Med kunskap om produktion inom mode förstod jag hur receptet för tillverkning av klockor skulle se ut.

Var kommer din inspiration från?

– Jag är ju kreatör ända in i hjärtat och gillar ”funky dials” och design från 1960- och 70-talet med galna färger. Jag är ett stort fan av den tidens livsstil och speciellt förare som Jackie Stewart, Ronnie Peterson, Francois Cevert med flera. Inspirationen kommer från allt möjligt, jag älskar arkitektur från mitten av århundradet och designen från den tiden. Allt spelar roll, från paketering till produkt och till hur det visuellt marknadsförs. För mig är det viktigt att förmedla min tanke och mitt brand-DNA i allt jag gör, berättar David.

– Paul Newman har varit en av mina största inspiratörer, särskilt hans racingkarriär. Förutom körningen och alla coola saker han gjorde utanför skådespeleriet och hans stil, skapade han också Newman’s Own där all vinst gick till välgörenhet. Han var också en riktig humanist vilket jag respekterar.

Nezumi har också en koppling till välgörenhet. De ger tillbaka genom att stödja välgörenhetsorganisationer som Sea Shepherd Conservation Society och andra djurrättsorganisationer.

– Planen är att även Roughneck Brigade ska generera pengar genom en liten medlemsavgift som ska skänkas till välgörenhet, berättar David.

Varför har dina klockor blivit så heta?

– Många samlare har äldre klockor som de inte kan bära så ofta eftersom uren är ömtåliga eller mycket värdefulla. Grundidén är att göra det oåtkomliga åtkomligt genom att skapa ur som med sitt distinkta Nezumi- DNA även passar fint i klocklådan bland vintage-uren.

David har under sommaren försökt vara ”off the grid” för att få ro att skapa nytt.

– Under sommaren har jag designat många nya ur och andra produkter.

Ett samarbete som han är väldigt stolt över är det med RUF Automobile i Tyskland där han tillsammans med ägarna Alois jr och Estonia RUF designat en klocka i limiterad upplaga om 200 exemplar.

RUF är för bilfrälsta ett ikoniskt företag som grundades 1939 av Alois Ruf senior i Pfaffenhausen, Tyskland. De tillverkar bilar av omärkta karosser och chassidelar från Porsche som de uppgraderar. De har en lång och i Porschekretsar välkänd historia med produktion av ikoniska 911-baserade bilar som CTR Yellowbird. Den lanserades 1987 och har en toppfart på 339 km/h. Samarbetet har banat väg för ytterligare produkter som vi kommer att få se under sista kvartalet i år. Lanseringen kommer att ske på hemsidan nezumistudios.com.

Nezumis första projekt var att tillverka jeans i Sverige. Det var svårt att hitta tillverkning men det gick.

Text:BrittaRossander Foto:©DavidCampo/NezumiStudios

Cartier