Volvo ES90

Här är nya Volvo ES90 – ett svenskt elektriskt flaggskepp

Volvo har siktet inställt på elektrifiering, och nya Volvo ES90 blir den sjätte helt elektriska modellen från det svenska märket. Robb Report närvarade vid världspremiären på Artipelag, strax utanför Stockholm.

Med en tydligt skandinavisk kuliss och mat från den tvåstjärniga Michelinrestaurangen AIRA satte Volvo ribban högt. Presentationen kretsade kring design, och det är just där Volvo ES90 polariserar.

Volvo ES90
Temat för kvällen var bestämt skandinaviskt.

Ett potpurri av segment

Volvo själva påstår att nya Volvo ES90 kombinerar elegansen från en sedan, praktikaliteten hos en halvkombi och markfrigången förknippad med en suv, och därmed skapar ett eget segment. På Volvos hemsida kategoriseras den dock som en sedan.

Det är inte första gången denna kombination erbjuds i bilvärlden, men den ger onekligen ES90 ett annorlunda utseende och gör att modellen inte bara blir ännu en elsedan i mängden, som vissa befarat.

Sett i profil liknar ES90 en uppblåst Polestar 2, som också designades av Volvo. Båda härstammar från Volvos designstudio i Shanghai. Volvo ES90 är dessutom den mest aerodynamiska bilen från märket någonsin, med en luftmotståndskoefficient på 0,25.

Volvo ES90
Volvo ES90 ersätter utgående S90.

Digital förarmiljö

Interiören domineras av en 14,5 tum stor infotainmentskärm som huserar det senaste Google-systemet med en rad appar och 5G-uppkoppling.

– Volvo ES90 kombinerar våra mest avancerade teknologier med skandinavisk design och oöverträffad komfort, vilket skapar en äkta premium-Volvo designad för att höja din livskvalitet, kommenterar Jim Rowan, vd på Volvo.

Han fortsätter:

– Den tar rygg på Volvo EX90 som en av våra flaggskeppsmodeller och cementerar vår position som en industriledare inom mjukvarudefinierade bilar som tar vara på kraften av core computing.

Baksätet är rymligt tack vare hjulbasen på 3,1 meter och fungerade även för undertecknad med sina 195 centimeter. Totalt är bilen exakt fem meter lång.

Ljudsystemet imponerar också – ett Bowers & Wilkins-system med 25 högtalare.

Volvo ES90
Interiören kretsar kring infotainmentskärmen.

Räckvidd och laddning för Volvo ES90

Rent hårdvarumässigt är den stora nyheten för ES90 att den har ett 800-voltssystem, ett krav för att vara konkurrenskraftig på den kinesiska marknaden.

Det innebär att ES90 kan ladda med upp till 350 kW, vilket ger 30 mils räckvidd på blott 10 minuter. Den totala räckvidden är 700 kilometer enligt WLTP med det stora batteriet på 106 kWh.

– Vår 800-voltsteknik markerar ännu en signifikant teknisk uppgradering för våra kunder i vårt steg mot full elektrifiering. Det gör våra elbilar ännu mer effektiva, hjälper dig att ladda din Volvo snabbare och gör att du kan köra länge på en laddning, förklarar Anders Bell, utvecklingschef.

Volvo betonar att ES90 erbjuder en extremt hög komfortnivå.

Volvo ES90
Volvo ES90 finns att beställa redan nu.

Tre versioner att välja mellan

Instegsmodellen heter Single Motor Extended Range och är försedd med en elmotor på bakaxeln. Den levererar 333 hästkrafter och avverkar sprinten till 100 km/h på 6,9 sekunder. Räckvidden är 650 kilometer.

Prispåslaget för fyrhjulsdrift är 59 000 kronor och innebär 449 hästkrafter samt en 0–100-tid på 5,5 sekunder. Räckvidden är 700 kilometer.

Toppvarianten – Twin Motor Performance – levererar hela 680 hästkrafter och når 100 km/h på blanka 4 sekunder. Räckvidden är 700 kilometer.

Samtliga versioner har en begränsad toppfart på 180 km/h.

Volvo ES90
ES90 är nära besläktad med flaggskeppet EX90.

Volvo ES90 – ett nytt svenskt flaggskepp

Volvo ES90 går redan nu att beställa i Sverige, med ett grundpris på 929 000 kronor för den bakhjulsdrivna instegsvarianten. Den fyrhjulsdrivna Performance-varianten börjar i stället på 1 052 000 kronor.

Bilen tillverkas i Kina, och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

Text: William Koitrand
Foto: Volvo Cars