Karossmakeriets återkomst

Antikens kung Salomo sade: ”Allt som har blivit gjort kommer att göras igen, det finns inget nytt under solen.” Visst, karossmakeri var kanske inte vad Salomo tänkte allra mest på, men citatet passar. Konsten att skapa vackra karosser, född i en tid då hästkrafterna var av kött och blod och nästan försvunnen vid 1900-talets slut, tycks vara på väg mot en comeback.

”Fordonsindustrin har svikit konsumenterna i många år”, säger Scott Wallace, medgrundare av Florida- baserade E.C.D. Automotive Design som skapar individuellt skräddarsydda Land Rovers.

”Idag vill man kunna göra nästan allt personligt, men jag har fler valmöjligheter när det gäller iPhone-fodral än när det gäller bilar. Uppsvinget för karossmakeriet beror på bilköpare som har blivit uttråkade av dagens utbud.” Av den anledningen har ett antal klassiska karossmakerier återuppstått – Touring Superleggera, Bertone och Radford för att nämna några – även om de flesta bara har namnet gemensamt med ursprungsföretagen. Och visserligen har dagens teknologier och material gjort comebacken enklare, men den viktigaste faktorn är ändå det vakuum som har skapats av bilindustrins konsolidering.

”Vi har ockuperat en nisch som lyxmärkena övergav när de blev delar av större sammanslagningar”, säger Andrea Zagato, VD på det 102- åriga karosseriföretaget som har förvandlats till designstudion Zagato. Han påpekar att sedan Volkswagen tog över Bentley har produktionen av Continental GT-modellen överträffat Bentleys sammanlagda produktions- siffror från märkets hela 80-åriga historia. Även Ferrari, Lamborghini och Aston Martin har pumpat upp produktionen till historiska nivåer. Med andra ord; lyxbilar blir allt mindre sällsynta och tillverkarna erbjuder inte längre den ultimata lyxen – specialdesignade, handbyggda karosser.

”I framtiden lutar det åt att man kommer att hyra snarare än äga sin bil, speciellt i storstäderna”, säger Giorgio Gamberini, affärsutvecklingschef på Italdesign som grundades av bland andra den legendariske formgivaren Giorgetto Giugiaro 1968. ”Vi har kunskaperna, verktygen och erfarenheterna som krävs för att producera specialdesignade limiterade serier. I framtiden kommer troligen premiumbilar att jämställas med konstverk.”

Andrea Zagato kommer snart att introducera sin 650 hästkrafters Iso Rivolta GTZ i USA och beskriver sin och andra karossmakares intention: ”Det gäller att vara trogen våra traditioner. Ingen av oss jobbar med modeller för massproduktion. Ett samlarobjekt ska ha en betydligt längre livslängd än en vanlig konsumentbil.”

Ducati Multistrada V4 S

Det fanns egentligen aldrig något alternativ när det gällde titeln Motorcycle of the Year. Självklart valde vi Ducati Multistrada V4 S. Det var avgjort redan efter 15 minuter i sadeln på en testkörning i öknen i Borrego Springs där adventure-touringcykeln levde upp till alla våra förväntningar plus några som vi inte ens visste att vi hade. Detta är världens första seriepro- ducerade motorcykel med radar, närmare bestämt adaptiv farthållare (ACC) och Blind Spot Detection (BSD), två hjälpsystem för föraren som aldrig tidigare har funnits som standard i MC-världen. ACC:n visade sig vara helt fenomenal med en avståndsbedömning på centimetern när. Döda vinkeln varnaren är en finess som samtliga MC-tillverkare i världen borde börja erbjuda från och med nu. Punkt!

Dessa två system är ännu mer på sin plats med tanke på att de kombineras med en av de mest hästkraft- stinna V4-motorer som någonsin har erbjudits den breda allmänheten. Den här maskinen är bokstavligen en teknologisk milstolpe. Körlägena och kontrollalgoritmerna som styr antispinn, motor- broms med mera är förvånansvärt intuitiva. V4-motorn, aluminiumramen och elektroniken bildar en harmonisk enhet som garanterar den optimala körupplevelsen. Medarbetare i Ducatis team har kallat Multistrada V4 S 2021 den bästa motorcykel de någonsin har skapat, och vi ser ingen anledning att tvivla på det påståendet.

Becker Cadillac Escalade

EXKLUSIVT SPECIALBYGGE

Becker Automotives skapelser har vunnit massor av Best of the Best-priser tack vare att de ständigt höjer ribban när det gäller customiserade bilar. Den nya Cadillac Escalade-SUV:en är den senaste modellen som har uppda- terats av Becker till ett verkligt femstjärnigt transportmedel som ofta beskrivs som ett rullande kontor. Den erbjuds med original axelavstånd eller 20, 26 eller 30 tums förlängning. Becker gör Escalade rymligare med ett 13 cm högre tak som förvandlar passagerarutrymmet till en luftig miljö som passar för såväl arbete som avkoppling.

Baksätena i stil med flygplansfåtöljer kompletteras med två bakåtvända säten som automatiskt fälls undan när man vill ha fri sikt över den 43 tum breda 4K LCD-skärmen som avskiljer det främre passagerarutrymmet från det bakre. De förlängda varianterna har 10 tum förlängda bakdörrar som är designade för att likna fabrikens original. Cadillacs nya adaptiva multi-länk-luftfjädring trollar bort alla ojämnheter i asfalten. Men det är framför allt interiören med dess fantastiska hantverk, exklusiva material och avancerade elektronik som ger jet-setet en anledning att färdas på marken.

Original Venice Crew Ford GT350 CM

CONTINUATION CAR

Under dess första år dominerade Carroll Shelbys 1965 Shelby Mustang GT350 SCCA:s Class B-racing och skapade en Mustanghysteri som satte skräck i konkurrenterna på GM, Chrysler och AMC. Av de 562 exemplaren som byggdes var det bara 36 i racingutförandet GT350R. När R-modellen utvecklades på Shelbys verkstad i Venice, Kalifornien, var det en 17-årig mekaniker vid namn Jim Marietta som utrustade en av bilarna med en experimentell bakfjädring för förbättrad väghållning. Fjädringen kom aldrig i serieproduktion.

2014 skapade tre av originalmedlemmarna från Shelbys team – designern Pete Brock, depåmekanikern Ted Sutton och den tidigare nämnde Jim Marietta – företaget OVC, Original Venice Crew. De har producerat 36 replikor av GT350R, med den experimentella bakfjädringen som optiontillbehör. OVC utgår från originalkarosser från 1965 års Mustang och utrustar dem med 289 kubiktums motorer (331 och 364 kubiktum finns som option) från Carroll Shelby Engine Company. Varje bil är byggd för hand av de tre originalteammedlemmarna och deras assistenter på Shelbys amerikanska högkvarter i Gardena, Kalifornien.

Med en prislapp som kan stiga till 350 000 dollar har bilarna utrustats med detaljer som Brock designade redan på 60-talet men som inte sattes i serieproduktion på grund av begränsad budget och pressat tidsschema. ”Detta är verkligen de absolut sista äkta R-Mustangerna”, säger Marietta. ”När dessa 36 exemplar är färdiga garanterar jag att det aldrig mer kommer att byggas fler Ford Shelby GT350.”

Rolls-Royce Ghost

DEN ULTIMATA SEDANEN

Henry Royces motto att ”ta det bästa som finns och göra det ännu bättre” är ännu idag ledstjärnan för det 117-åriga märket som han grundade tillsammans med Charles Rolls. Och inget lever upp till den gamla devisen i högre grad än den senaste versionen av tillverkarens mest framgångsrika modell, Rolls-Royce Ghost, som har uppgraderats en hel del för årets modell.

2021 års Ghost har fått en renodlad stil som tillverkaren betecknar som mer smakfull än tidigare form- givning som präglades av överflöd, med en exteriör fri från störande linjer och en strömlinjeformad kupé. Men trots den minimalistiska approachen är Ghost ändå en visuell knockout såväl utvändigt som invändigt. Man behöver bara ta en titt på dörrsidornas otroligt eleganta upplysta paneler med sex lager träfaner, liksom stjärnhimlen som projiceras på innertaket med hjälp av fiberoptik, för att kunna konstatera att det extravaganta är och förblir ledstjärnan hos Rolls-Royce.

Körupplevelsen för tankarna till en flygande matta. Med en 6.75 liters dubbelturbo-V12:a är den här 563 hästkrafters modellen den första Ghost att byggas på Rolls-Royces nya aluminiumplattform. Arkitekturen förbättrar karossens vridstyvhet, och 110 kilo ljuddämpande material ser till att detta är den tystaste Rollsen någonsin. Ghost har fyrhjulsstyrning och en åttastegad automatlåda som använder satellitdata för att känna av när det är dags att växla. Allt sammantaget gör det att bilen känns kvick i responsen och blixtsnabbt lyder förarens minsta önskan. Självklart har Rolls-Royce Ghost redan valts till Robb Reports Luxury Car of the Year 2021. Kanske till och med Henry Royce hade blivit stolt.

Ferrari 812 GTS

GRAND TOURER

För Enzo Ferrari hade bilkörning inte mycket med själva destinationen att göra. Han påstås ha sagt: ”Jag kör inte bara för att förflytta mig från A till B. Mitt mål är att uppleva hur bilen reagerar, att bli som en del av den.” När man sitter bakom ratten i nya 812 GTS med cabben nere och med den 6.5 liters V12:an sjungande för full hals så känns det som om det är Enzo själv som ber dig att glömma vart du är på väg.

Ferrarifansen inser att den här cabmodellen av 812 Superfast är Maranellos första serieproducerade öppna mittmotor-V12:a sedan Daytona Spider från 1969. Efter mer än ett halvt sekel har Ferrari skapat en 789 hästkrafters modell som utnyttjar modern teknologi som vridmomentsensor och Ferra- ris Side Slip Control-system. Maximalt väggrepp är A och O i en bil med 718 Newtonmeters vridmoment som klarar 0 till 100 på under tre sekunder. Toppfarten ligger på 340 km/tim.

När modellen introducerades var den världens effektstarkaste serie- producerade cabriolet, men den imponerar även på oss med sin över- raskande rymliga cockpit och sportiga men ändå komfortabla fjädring. I en 812 GTS kan man visserligen förflytta sig till punkt B men det är ändå resan som är målet.

ETT LIVSVERK INOM BILDESIGN

Edward Welburn

Redan som liten pojke insåg Edward Welburn vilken yrkesbana han skulle välja – och på vilket företag han ville tillbringa sin verksamma tid. Allt började med en upplevelse som gjorde ett starkt intryck. ”När jag var åtta år fick jag följa med till Philadelphia Auto Show”, berättar den idag 70-årige Welburn. ”När jag såg Cadillacs Cyclone sade jag till mina föräldrar: När jag blir stor ska jag designa bilar på Cadillac.” Vid elva års ålder skrev han ett brev till General Motors där han beskrev sina designerdrömmar. Och faktiskt fick han ett brev till svar där GM gav en seriös beskrivning av vad som skulle komma att krävas för att göra drömmen till verklighet.

Den resan ledde till att Welburn blev GM:s förste afro-amerikanske bilformgivare och så småningom blev vice president för företagets internationella designavdelning. Under hans 44-åriga karriär ledde han utvecklingen av ett antal viktiga modeller, som till exempel den nyskapande prototypen Oldsmobile Aerotech som racerföraren A.J. Foyt rattade till hastighetsrekordet 414 km/tim. Men mest känd är han kanske ändå för Corvetterna. För den sjunde generationen av den ikoniska amerikanska sportbilen samlade Welburn idéer och skisser från GM:s samtliga elva designstudios i världen med över 200 formgivare.

”Det gav verkligen ny energi till hela organisationen, och det kunde behövas för detta var en tid då det rådde lågkonjunktur i bilbranschen.” Om den senaste versionen, den länge beryktade mittmotor-Corvetten, säger han: ”Min alla sista arbetsdag på General Motors gjorde jag färdigt designen på den åttonde generationens Corvette. Jag hade inte trott att den skulle bli min sista skapelse, men det blev ju ett passande sista kapitel i min designkarriär.” Men någon passiv pensionärstillvaro blir inte aktuell för Welburn. Nu ger han sig in i filmbranschen med en egen nystartad mediagrupp som ska skildra den färgade racerföraren Charlie Wiggins och en nästan helt bortglömd afroamerikansk motorsportserie från 1920-talet. ”Vi har samlat ihop ett mycket erfaret team av manusförfattare och pro- ducenter”, säger Welburn. ”Manuset är färdigt och nu drar vi ut på banorna.”

McIntosh för Jeep Grand Wagoneer

KLOCKRENT LJUDSYSTEM

Introduktionen av McIntosh MX1375 Reference Entertainment System är en av många anledningar att välkomna comebacken för Jeeps flaggskepps-SUV Grand Wagoneer, som har producerats i många olika skepnader från 1963 till 1991. För att göra 2022 års modell ännu mer speciell har Jeeps ingenjörer samarbetat med McIntosh Laboratory för att designa ett mycket speciellt ljudsystem som kommer att finnas som option i den första Grand Wagoneer på 30 år.

Ljudanläggningen har 23 specialdesignade högtalare, däribland en högpresterande 12 tums subwoofer, som drivs av en 24 kanals förstärkare med 1 375 watts uteffekt. Adaptivt 3D-surroundljud skräddarsyr akustiken i kabinen för att skapa ett ljudlandskap med den perfekta återgivning som är McIntoshs stolthet. Företaget grundades 1949 och är bland annat känt för ljudanläggningen på Woodstockfestivalen och Grateful Deads 28 800 watts ”Wall of Sound” med 48 förstärkare. Märkets ikoniska blåtonade VU-mätare har använts i bilens infotainment-display och kompletterar musiken med en visuell upplevelse.

För McIntoshs VD Charlie Randall väckte projektet privata känslor. Han är uppväxt med Grand Wagoneers och beslutade sig för att lägga hela sin själ i arbetet. ”Vi satte upp ett McIntosh Reference Room intill Jeep-teamets verkstad för att säkerställa att det bästa av surround-upplevelsen kunde överföras till Grand Wagoneer.”

Mercedes- Maybach GLS 600 4Matic

SUV I YPPERSTA PREMIUMKLASS

Terrängbilen har gjort en lång klassresa från militärfordon till lantbruksredskap och vidare i det nya millenniet till storstädernas förnäm- sta kvarter. Och det finns knappast någon SUV som bättre representerar den resan än Mercedes-Benz GLS, med en förädlad version av den last- bilsliknande G-Wagens stamtavla, och framför allt dess senaste och allra mest åtråvärda variant, Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic.

Även om den saknar G-Wagens brutala image utstrålar Mercedes-Maybach-SUV:en tyngd och styrka med sina långsträckta linjer, hästkrafter i överflöd och en ytterst elegant interiör. Kraftkällan är en hybrid som kombinerar en 4.0 liters dubbelturbo-V8 med en 48 volts elmotor. Sammanlagt innebär det 550 hästkrafter och ett vridmoment på 729 Newtonmeter. Effekten distribueras mjukt och smidigt genom en niostegad automatlåda.

Med en längd på 5,18 meter är bilen knappast någon fröjd på de allra kurvigaste vägarna, men torque-on-demand-systemet, 4Matic-fyrhjulsdriften och den elektroniskt styrda luftfjädringen (med sensorer som läser av vägbanan i färdriktningen och justerar dämpningen individuellt för varje hjul) garanterar optimala vägegenskaper. Passagerarna i baksätet kommer inte att spilla minsta gram av sin kaviar medan de njuter av massagestolarna.

Tack vare en av de bästa head-up-displayerna vi har sett i ett infotainment-system är det enkelt att navigera genom städerna. Kabinens diskreta belysning med 64 färger skänker en avslappnande atmosfär tillsammans med on-demand-doftsystemet.

Årtalet 2021 innebär 100-årsjubileum för Maybachs första seriepro- ducerade bil, modellen W3 med 70 hästkrafter. Att namnet Maybach är synonymt med absolut toppklass ett helt sekel senare är en framgångssaga i sig själv.

Bugatti Chiron Pur Sport

HYPERSPORTBIL

Den unge mannen kommer emot oss med ett ansiktsuttryck som man oftast brukar se i kyrkor och liknande. ”Är det verkligen en äkta Chiron?” frågar han. Tja, både ja och nej. Detta är Chiron Pur Sport, med 1 500 hästkrafter och en prislapp på nästan fyra miljoner dollar, en ännu mer exklusiv variant av Bugattis hypersportbil. Chiron är känd för sin obeskrivliga acceleration men Pur Sport-varianten beskrivs som utvecklad för att ta kurvorna effektivare än ursprungsversionen. Den har bantats ner 50 kilo och fått lika mycket ökat marktryck tack vare en ny frontspoiler och den enorma bakre vingen som ser ut att vara hämtad direkt från flygets värld.

Bland de nya lättare komponenterna finns bland annat 3D-printade delar i titan och magnesiumfälgar som option. Chassiet och fjädringen har optimerats för bästa möjliga väghållning med bland annat förbättrade stötdämpare och bärarmar i kolfiber.

Transmissionens utväxling har sänkts med 15 procent för överlägsna vägegenskaper även i lägre hastigheter, men prestandasiffrorna är fortfarande lika imponerande. Den 16-cylindriga motorn med fyra turbo- aggregat skickar iväg Chiron från 0 till 100 på bara 2,3 sekunder på väg upp mot toppfarten på 349 km/tim. Mer hastighet än de flesta skulle kunna begära, i en bil som bara kom- mer att tillverkas i 60 exemplar.

Ferrari Roma

PRAKTISK ALLROUNDBIL

Ferraris senaste 2+2-coupé är skapad som en hyllning till La Nuova Dolce Vita, det ”nya ljuva livet” som blickar tillbaka på Italiens konstnärliga och kreativa vitalitet på 50- och 60-talen. Passande nog är Roma perfekt som bruksbil till vardags med sin kombination av smakfull design, extrem komfort och gränslös motorstyrka. Det perfekta receptet för en plats som södra Kalifornien där bilköer och öppna freeways uppe i bergen och längs Stillahavskusten avlöser varandra.

Bilens hjärta och själ är dess 3.9 liters dubbelturbo-V8 som levererar 611 hästkrafter och 761 Newtonmeters vridmoment. En orkan av kraft som exploderar redan från 3 000 varv utan något av den typiska turbo- fördröjningen. Roma accelererar från 0 till 100 på 3,4 sekunder och har en topphastighet på 320 km/tim. I automatläget är den åttastegade dubbelkopplingslådan mjuk som silke, växlar du manuellt känns det som om växellådan på något magiskt sätt växlar en millisekund innan du har tryckt på växelpaddeln.

Interiören skapar en illusion av dubbla cockpits, med bekväma sportstolar på varsin sida om en smal mittkonsoll som toppas av en 8,4 tums display. Och för första gången i en Ferrari Grand Tourer erbjuder den rattstångsmonterade ”Manettino”-omkopplaren ett Race-läge som komplement till lägena Wet, Sport, Comfort och ESC-Off. Romas mångsidighet är definitivt en av dess stora fördelar, men turligt nog är den bara en bland många.

Bentley Flying Spur

FANTASTISK INREDNING

Bentleys Flying Spur har blivit så förfinad att den har ersatt Mulsanne som märkets främsta fyrdörrarsmodell. Med obegränsad kraft från en V8- eller W12-motor erbjuder modellen en så mjuk körupplevelse att det känns som att sväva fram på moln, och en interiör så ombonad att man känner sig som på en engelsk herrklubb snarare än i en bil.

Överdådiga fåtöljer framtill separeras av en ”flytande” mittkonsoll. Tillvalet Mulliner Driving Specification höjer upplevelsen ett extra snäpp, med Bentleys typiska sömmar och ett nytt lädermönster med diamantformer i varierande storlekar som följer sätenas och dörrsidornas konturer. Det äkta lädret som finns i en lång rad olika färger kompletteras av ett urval av nio ädla träslag. Nivån på hantverkskunnandet på Bentleys fabrik i Crewe överträffar det mesta. Många av träsnidarna har utvecklat sin konst till perfektion under flera årtionden, liksom deras föräldrar före dem.

Bentley Rotating Display är ett magiskt tillval. En slät yta mitt på instrumentpanelen är vändbar och erbjuder två olika val; en 12,3 tums touchscreen med digital infotainment-display eller tre klassiska analoga instrument – kronograf, kompass och visning av yttertemperaturen, inramat av metalliska ytor i ett mönster Bentley kallar Diamond Knurling. Panorama-soltaket skänker ytterligare känsla av utrymme i den redan rymliga kabinen, och Naim For Bentley-ljudanläggningen som är ännu ett tillval förvandlar Flying Spur till en rulande konserthall.

Porsche 992 GT3

SPORTBIL

Ända sedan Porsches 911 GT3 introducerades 1999 har den varvvilliga boxern stått högt på önskelistorna. En snabb blick avslöjar att den senaste versionen är en smula längre, högre och bredare än sin föregångare även om vikten på 1 435 kilo är densamma. Den ekvationen har Porsche löst med lättare komponenter inklusive rutor, fälgar och avgassystem samt ökad användning av kompositmaterial.

Förbättrad aerodynamik avslöjas av de radikalt förändrade front- och bakpartierna, men den största förändringen är den dubbla länkarms- fjädringen framtill som ersätter den beprövade MacPherson-fjädringen. Det resulterar i ännu bättre vägegenskaper som förstärks ytterligare av bakhjulsstyrningen. Interiören har uppdaterats med de senaste 992-detaljerna, inklusive den platta digitala instrumentpanelen, och de skålade sätena från GT3-modellen passar bra för längre åkturer.

Ekipaget drivs av en 502 häst- krafters 4.0 liters boxersexa med 469 Nm vridmoment, den enda motorn utan turbo i 911-familjen, med ett härligt tjutande sound när varvet stiger mot rödstrecket vid 8 400 varv. Man kan välja mellan en sjustegad PDK och en sexväxlad manuell låda, och även om Stutt- gartfabrikens automat med dubbel- koppling är känd för sin snabbhet och pålitlighet – och dessutom har den extra finessen Launch Control – är det svårt att slå den lätta, exakta känslan hos en manuell Porschelåda. Vilket alternativ skulle Andreas Preuninger, chef för GT-modellflottan, välja? – Folk kör med manuella lådor av en anledning. Jag tror nog att jag skulle välja en manuell, svarar Andreas. Japp, vi också.

McLaren 765LT

SUPERSPORTBIL

McLaren 765LT hymlar inte med sin brutala prestanda, vilket syns tydligt i de långsträckta aerodynamiska linjerna hos den senaste modellen i det brittiska märkets Super Series. Med ett tryck på startknappen väcks den 4.0 liters dubbelturbo-V8:an till liv med ett hest morrande genom ett lättvikts-avgassystem i titan.

Det rytmiska soundtracket skvallrar om en bil som producerar 755 hästkrafter och 800 Nm vridmoment. Siffror som trots allt inte räcker till för att beskriva hur den våldsamma kraften slungar iväg 765LT från 0 till 100 på bara 2,7 sekunder med en toppfart på 330 km/tim. McLarens sjustegade Sequential Shift-växellåda bjuder på mjuk, omedelbar respons som matchar bilens knivskarpa vägegenskaper och nästan telepatiska styrning. Den aktiva fjädringen låter föraren ta kurvorna med en självsäker känsla av full kontroll, förstärkt av samma massiva bromscaliprar som på McLaren Senna.

I cockpiten är det avskalad enkelhet som gäller, med gott om plats för armbågarna, utmärkt sikt framåt och en centralt placerad touchscreen som styr infotainment, klimatkontroll och det inbyggda telemetri-paketet. 765LT är bred och låg och passar bättre för jämn asfalt än farthinder. 765 exemplar kommer att byggas till glädje för förare som söker ett precisionsverktyg för vägen – eller ännu hellre racerbanan.

Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder

CABRIOLET

Lamborghini har sedan länge dragits med ett rykte om enorm motorstyrka men ingen större förfining, i stil med märkets logotyp med den rasande tjuren. Men den imagen passar dåligt in på nya fyrhjulsdrivna Huracán Evo som introducerades för två år sedan. Bilen har massor av processorkraft som ger perfekta svar på förarens manövrer.

Nya Evo RWD Spyder med 602 hästkrafter erbjuder samma nivå av elektronisk kontroll men ger föraren större frihet att tänja på gränserna. Bakhjulsdriften i kombination med systemet Performance Traction Control System (P-TCS) gör det möjligt att skicka iväg bakpartiet i en kontrollerad drifting-sladd i körläget Sport. Vi fick chansen att testa systemet i coupéversionen på Willow Springs International Raceway och kunde konstatera att det fungerade perfekt.

Med en V10-motor på 5.2 liter utan turbo klarar bilen 0 till 100 på 3,5 sekunder och toppfarten är 323 km/tim. Om siffrorna låter bekanta kan det bero på att Evo RWD Spyder blev utvald till 2021 års Robb Report Sports Car of the Year. Föga överraskande för en supersport-cabriolet som gärna ställer upp på lite buskörning när så önskas.

Text: Viju Mathew, Robert Ross och Peter Jackson