Gamla kända märken och nya fristående uppstickare – skickliga hantverkare världen över har uppdaterat den traditionella karossmakerikonsten för att passa 2020-talets klienter.
SNYGGARE, VASSARE, BÄTTRE / ICON 4X4
Redan 1996 förutsåg Jonathan Ward en marknad för noggrant restaurerade Toyota Land Cruisers när han grundade TLC4X4 tillsammans med sin fru Jamie. Hans Los Angeles-baserade Icon 4×4, startat tio år senare, var lika tidigt ute på den extremt påkostade delen av restomod-marknaden och kom före ett antal välkända företag som till exempel Singer Vehicle Design. Det kanske skulle kunna tolkas som en ovanligt trendkänslig man, ändå hävdar den 53-årige före detta skådespelaren att hans affärsidé kom igång helt och hållet på grund av kreativ rastlöshet.
– Jag låste in mig tillsammans med min skickligaste mekaniker i en 120 kvadratmeter stor del av vår gamla verkstadslokal i Van Nuys och drog på stenhård musik på högsta volym, minns Ward.
Med målsättningen att göra en envis idé till verklighet förvandlade han en Toyota FJ40 till en perfekt restaurerad och exklusivt detaljerad postmodern vision av en fyrhjulsdriven arbetshäst. Passionsprojektet blev lyckat, men när bilen var färdig var Jonathan psykiskt utpumpad och ekonomiskt barskrapad. Han frågade sin mentor, förre Gap-CEO:n Mickey Drexler, om han borde förenkla processen
och serietillverka bilarna för allmän försäljning. Drexler rådde Ward att inte kompromissa med sin höga ambitionsnivå, och sammanfattade sin ståndpunkt med orden:
– Om du bygger de bilar du brinner för, så kommer kunderna att komma.
Som om för att visa att han hade haft rätt köpte Drexler den första Icon-bilen så fort den var färdigbyggd. Men snart följde en beställning från David Letterman, och det visade sig snart att Ward hade lyckats förutspå en begynnande efterfrågan.
– Det var massor av folk som var ute efter personligheten, charmen, funktionen, designen och individualiteten hos en klassiker, men inte har tålamod med alla problem som hör ihop med gamla klassiker, förklarar Ward.
Hans kreativitet ledde honom vidare till nya projekt. Nästa bil var en 1954 DeSoto Powermaster Wagon som såg primitiv ut på ytan men var preppad med moderna förbättringar – raka motsatsen till Wards eleganta men tekniskt gammaldags skapelser.
– Jag ville ha en bil med stil och karaktär, utan att se påkostad ut, säger Ward när han beskriver sin serie customs under namnet Derelict (ungefär förfallen eller övergiven).
– Mina Derelict-bilar ser ut som om de hade blivit lämnade i någon öken i åratal, ändå är de driftsäkra och med fina köregenskaper tack vare moderniserade chassin, fjädring och motorer.
Trots att Wards verksamhet främst är baserad på kultklassiker som Toyota FJ, Ford Bronco, Chevrolet Thriftmaster och liknande gillar han att utmana sig själv med mer unika projekt – trots visst motstånd från hustrun Jamie och kompanjonen Sherif Yassa. När Ward ger sin syn på saken förstår vi hur han tänker. Han berättar att standardmodeller som FJ och Bronco redan är förprogrammerade i hans CAD- program, och 95 procent av alla delar och komponenter tillverkas på entreprenad av aerospace-företag vilket betyder att de är väl beprövade och pålitliga.
– Unika one-off-projekt däremot är galet dyra och ineffektiva. De stjäl tid, de stjäl talang, de stjäl utrymme i fabriken och de stjäl våra resurser. Ändå är de det bästa jag vet.
En sådan utmaning kom nyligen från en av företagets trognaste kunder, som ville skapa en riktig dräpare av en SUV från 1970-talet. Wards skaparlusta tändes på alla cylindrar.
– Hur skulle det ha sett ut om Mies van der Rohe hade varit med i det kreativa teamet för en konceptbil? Varifrån skulle inspirationen ha kommit, och hur skulle projektet ha genomförts i praktiken?
Svaren kom bit för bit i allt från grillen till backspeglarna och till och med innerbelysningen. Ward är känd för att satsa hundra procent på varenda liten detalj, så bilens plastiga inredning blev snart ersatt av fräst kromat stål. Bilen som från början var en slarvigt byggd Chevrolet Suburban förvandlades till en brutalistisk version av amerikansk hotrod-kultur med tillräckligt många hästar under huven för att kunna utmana en Bugatti Veyron.
Projektet tvingade även Ward och hans team ut från deras komfortzon för att kunna uppfylla kundens önskan om en 1 000 hästkrafters SUV. Men för en äkta konstnär är det ju utmaningarna som gör livet värt att leva.
– Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att om inte bilen motsvarar den vision jag hade från början, så tappar jag intresset.
CRÈME DE LA CRÈME / BENTLEY BATUR
Historien om Bentleys karossmakeri är flera sekler gammal och börjar med familjen Mulliners kontrakt för att bygga hästdroskor åt Royal Mail år 1760. På 1920-talet blev Mulliner kända för sina ombyggda Bentleys och 1959 blev företaget inkorporerat i det anrika brittiska märket.
Idag fokuserar det mesta av Mulliners hantverk på bilarna som produceras i Crewe på att lägga till personliga detaljer – kanske en lackering i en kulör som matchar urtavlan på ägarens favoritklocka, eller ett släktvapen handsytt på nackstöden. Cirka 40 procent av alla nytillverkade Bentleys blir försedda med specialbeställda Mulliner-modifieringar, till ett genomsnittligt pris på 350 000 kronor per bil. Men det betyder inte att Mulliner har glömt sina rötter inom klassiskt karossmakeri. Vid millennieskiftet skapade de den enorma Bentley State Limousine som drottning Elizabeth II använde vid sitt ”guldjubileum” för 50 år på tronen 2001.
Två klassiska ”continuation cars”, Bentley Blower och Speed Six, har sedan dess rullat ut från Mulliner- divisionen, tillsammans med Bacalar- cabrioleten och Batur-coupén, båda baserade på Continental GT Speed-modellen. Batur är den dyraste serieproducerade Bentleyn någonsin, limiterad till endast 18 exemplar och med priser som börjar på drygt 20 miljoner kronor. Ändå väljer de flesta köpare att beställa extrautrustning från Mulliner för minst en miljon kronor. Den Batur jag nyligen körde var uppenbart extrautrustad, med luftintag och drive mode-visare i 18 karats guld.
– Processen att specialbeställa en Bentley kan pågå till långt framåt kvällen, ofta tillsammans med en och annan god cigarr, säger Mulliners designchef Phill Dean och tillägger att de enda begränsningarna är sådant som är fysiskt omöjligt att göra eller olagligt.
Batur har en unik kaross i kolfiber med en formgivning som påminner om Bentleys kommande eldrivna modeller. Men under huven jobbar den sista versionen av företagets välrenommerade 6.0 liters W12-motor. Med 740 hästkrafter, en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift klarar bilen att accelerera från 0 till 100 på 3,3 sekunder och fortsätta upp till en toppfart på 335 km/h. Det är snabbare än till och med en Lexus LFA, och definitivt snabbare än någon annan bil med detaljer i äkta 18 karats guld.
I kupén finner vi ett par skålade säten, men Continental-modellens baksäte har ersatts av en bagagehylla. Instrumentpanelen med dess roterande centrumdisplay där man kan välja mellan analog och digital instrumentering är hämtad från Continental GT men resten av interiören är en uppvisning i kreativitet. Option-tillbehören varierar från 3D-printade reglage till ett Naim- ljudsystem med 20 högtalare. Till och med på smala regnvåta engelska vägar känns Batur avslappnad, en klassisk Grand Tourer med mjuk styrning och en distinkt solid väghållning. Men trots GT Speed-egenskaperna och den hisnande accelerationen är detta en Bentley som avnjuts bäst i trav snarare än galopp. Börjar man pressa bilen blir det tydligt att inte ens aktiv fjädring och bakhjulsstyrning kan kompensera fullt ut för den höga vikten och de överdådiga måtten. Vi rekommenderar att du behandlar gaspedalen varligt, ser dig omkring och njuter av utsikten – över förarmiljön alltså.
Den som äger en Batur har definitivt tänkt över sitt köp både en och tre gånger. Att föreställa sig hur en av dessa exceptionella bestar parkeras på någon piedestal för att sällan användas är en sorglig tanke – Batur är betydligt mer mångsidig och användarvänlig än de flesta supersportbilar. Men karossmakeriets konst har ju alltid handlat om funktionalitet, om den imponerande kunskapen att skapa ett rullande konstverk som man kan åka omkring i och njuta av.
Text: Tim Pitt
KLASSISKT HANTVERK OCH DIGITAL TEKNOLOGI / THORNLEY KELHAM
Thornley Kelham, beläget i en pittoresk by vid vattnet i Cotswolds, England, är ett av Storbritanniens mest ambitiösa och visionära karossmakerier. Företaget grundades av Simon Thornley och Wayne Kelham 2008, ateljén ställde ut sin första bil på Pebble Beach 2014 och har restaurerat åtskilliga internationella Concours d’Elegance-vinnare sedan dess. Företaget har även skapat en unik serie restomod-bilar inspirerade av motorsporten och customkulturen.
Från början var Thornley Kelham känt som Lancia-specialist, idag har karossmakeriet enorma lokaler fulla av exotiska samlarbilar, vissa kompletta och andra plåtrena och isärskruvade. En typisk arbetsdag kan man få se en rallypreparerad Lancia Stratos, en förkrigs-Bugatti eller en Lamborghini Countach. De klassiska bilarna restaureras med en blandning av traditionellt hantverk och den senaste digitala tekniken. Ofta börjar processen med en 3D-scanning av hela fordonet, därefter skapas en mall i full storlek för att forma karossdetaljerna för hand. Motorerna renoveras och trimmas samtidigt för rejäla effektökningar, medan interiörerna återskapas i allt från Connolly-läder till Alcantara.
En totalrenovering som gör bilen bättre än när den var ny kan kräva upp till 4 500 arbetstimmar – som till exempel med den prisvinnande Bizzarrini 5300 GT Strada som ägs av Guy Berryman, basist i bandet Coldplay. Men teamets hantverkskunnande efterfrågas allt oftare för att modifiera klassiker, som den Lancia Aurelia B20 GT ”Fuorilegge” (italienska för ”laglös”) som jag fick låna för en provkörning i de idylliska omgivningarna.
Bilens taksänkning à la hot rod kanske framstår som rena helgerånet för vissa, men faktum är att den jordnära Lancian är baserad på en Carrera Panamericana-racer som också brukade taksänkas under sin period. Med uppgraderad fjädring och en varvvillig, trimmad V6:a har den karaktären från sin förebild men med en rejäl dos busig attityd som återspeglar modellnamnet. Karossmakeriets europeiska modeller inkluderar moderna tolkningar av Jaguar XK, Porsche 356 och klassiska årgångar av Porsche 911. Enligt företaget ligger körupplevelsen ”någonstans mitt emellan en GT3 RS 4.0 och den ursprungliga 2.7 RS.” Och även om bilarna inte är i det strikta originalskick som eftersträvas av de mest renläriga Concours d’Elegance- puristerna så står de på önskelistan hos många samlare tack vare att de, som Simon Thornley uttrycker det, ”lyckas fånga och förstärka originalbilarnas personlighet och karaktär”.
Text: Basem Wasef