Maybach är en beteckning som väger tungt inom lyxbilsvärlden. Jag åkte hela vägen till Kalifornien för att provköra nya Mercedes-Maybach S 680, det V12-bestückade flaggskeppet.
”Är det nya Mercedes-Maybach S 680?” frågade den 11-åriga pojken med stora ögon. ”De där fälgarna är jätteovanliga,” fortsatte han.
Jag befann mig på hamburgerkedjan In-N-Out Burger, känd världen över, strax utanför Monterey i Kalifornien.
Jag hade precis hittat en parkeringsruta efter att ha kört ett antal varv på den trånga parkeringen för att parkera den 5,5 meter långa Mercedes-Maybachen som jag rattade.
”Han flög upp ur stolen när han såg dig,” förklarade hans mamma. Testbilen i fråga, en tvåtonslackad Mercedes-Maybach S 680 i så kallat Night Series-utförande, var konfigurerad för att platsa i en musikvideo.
Det intressanta med det vandrande uppslagsverket till 11-åring var hur exalterad han var över en produkt som traditionellt riktar sig mot tyska herrar med fler titlar än ett bibliotek.
Likt Rolls-Royce med sina Black Badge-modeller vill tyskarna attrahera nya kunder – inte minst ett yngre klientel – med olika tolkningar av lyx.
Det går att få sin Mercedes-Maybach i ett statsmannamässigt utförande men även i ett mer extrovert sådant. Oavsett vad erbjuds dock ingen bepansrad Mercedes-Maybach.
Robb Report tog sig till Monterey Car Week för att provköra nya Mercedes-Maybach S 680.
Helt enligt kundens önskemål
För de mest estetiskt medvetna kunderna finns MANUFAKTUR – Mercedes-Benz varumärkesövergripande program för individualisering.
Med detta program ges kunder möjlighet att skräddarsy allt från materialval och lacker till detaljer som tidigare bara existerat i deras drömmar.
För att förverkliga dessa möjligheter har Mercedes-Benz öppnat en ny MANUFAKTUR-studio i Sindelfingen, S-klassens födelseort.
”I vår nya studio kan våra kunder se hur deras drömmar blir verklighet,” förklarar Michael Schiebe, chef för Mercedes-Benz G-klass och Mercedes-Maybach.
I dagsläget har över 30 procent av märkets mest exklusiva modeller inslag från MANUFAKTUR.
Med andra ord är det endast fantasin – och lagboken – som sätter gränser för hur kunderna kan individualisera sin Mercedes-Maybach S 680.
Med en anrik historia
Under förkrigstiden var Maybach ett märke som var tänkt att vara som ett luftskepp för vägen. Därav bilar som 1932 års Maybach Zeppelin, som vi också provkörde i Kalifornien, byggda för potentater och plutokrater av högsta rang.
Mellan 1940 och 1997 byggdes knappt några bilar, och 1960 köpte Daimler-Benz upp rättigheterna till Maybach. 2002 fick Maybach-märket en nystart med lanseringen av Maybach 62, som dock inte blev någon framgångssaga och lades ner i december 2012.
2015 väckte Mercedes-Benz återigen Maybach-epitetet till liv. Sedan dess har det använts för att differentiera den tyska koncernens lyxigaste modeller i form av Mercedes-Maybach, på samma sätt som Mercedes-AMG är beteckningen för prestandabilar.
Mercedes-Maybach S 680: En av de sista med V12
S 680 är den högsta beteckningen reserverad för Mercedes-Maybach. I fallet S-klass betyder det att en 6-liters V12 ruvar under huven – en av de sista tolvcylindriga motorerna på marknaden.
Det går dock även att få sin Maybach i helelektriskt utförande som EQS 680 SUV, eller med sex eller åtta cylindrar under huven, beroende på marknad.
Vår provkörning gick från berömda 17 Mile Drive, upp över slingriga landsvägar till den legendariska motorbanan Laguna Seca och vidare in i Monterey.
Mercedes-Maybach S 680 är en baksätesbil av rang. Det är med andra ord baksätet man helst sitter i – höger bak om man får välja.
Tysk lyx på vift
Min tur inleddes dock bakom ratten på det extrovert konfigurerade flaggskeppet, närmare bestämt på parkeringen vid vårt ovan nämnda lunchstopp.
Jag styrde skutan genom den trånga parkeringen, kantad av bilar som Rimac Nevera, Pagani Huayra, Ferrari LaFerrari och Bugatti Chiron, och var evigt tacksam för fyrhjulsstyrningen.
Det första som slår en i kupén är hur otroligt tyst den är. Man är verkligen totalt isolerad från omvärlden. Burmester-ljudsystemet med 4D-funktionalitet var ypperligt för att njuta av låtar lämpade för en roadtrip i Kalifornien.
Den enormt långa hjulbasen kombinerat med luftfjädringen gör att S 680 glider över vägen likt en flygande matta. Trots att vägarna i Kalifornien är riktigt dåliga ser man endast hur vägbanan byter färg snarare än att man märker några ojämnheter.
När andan faller på
Bilen startar i Maybach-läget – som borde vara det enda tillgängliga körläget – och S 680 lägger allt fokus på komfort. Resultatet är en bil som vaggar sig fram men ändå inte räds kurviga landsvägar.
Även om Mercedes-Maybach S 680 inte uppmuntrar till några kördynamiska utsvävningar går den att köra hårt utan att man känner sig totalt bortkopplad från körupplevelsen.
Styrningen kommunicerar mer än man tror, och de 630 tyska fullbloden som V12:an pumpar ut innebär att gasen i botten ger en känsla av att en tsunami sköljer över en. I termer av lyxkänsla är det få drivlinor som slår en tolva.
Accelerationen blir aldrig våldsam, men hastighetsmätaren klättrar i rasande fart. Det går att hålla ett högt tempo med S 680 samtidigt som komfortnivån inte påverkas.
Man gör dock bäst i att köra S 680 lugnt och sansat, om man nu väljer att ratta sin egen lyxlimpa. I Asien och delar av USA är det populärt bland märkets kunder att ha en chaufför, ett förfarande som är desto mindre vanligt i Europa.
En rullande oas
Efter att ha imponerats av Mercedes-Maybachs kördynamiska färdigheter var det dags att uppsöka baksätet. Med ett knapptryck ställs stolarna in i så kallat chaufförläge – den framre passagerarstolen fälls fram och höger baksäte vecklas ut så att man snudd på kan ligga raklång, à la ett långflyg.
Vår testbil var utrustad med det Mercedes kallar för ett First Class-baksäte som innehåller fotstöd, massage, fällbara bord, skärmar, en champagnekyl, solgardiner och hörlurar, allt för att maximera komforten. I termer av arbetsro är höger baksäte i en Mercedes-Maybach S 680 en inspirerande plats att tillbringa sin tid.
Undertecknad passade på att jobba i baksätet och landade i att det gör susen för produktiviteten. En stor anledning till att ha en baksätesbil är just för att inte ödsla dyrbar tid på att köra.
Mercedes-Maybach S 680 – ett rullande privatplan
Mercedes-Maybach S 680 är ett kvitto på att tyskarna gör ett ordentligt ryck i lyxbilssegmentet. Det finns vissa kvalitetsmässiga tillkortakommanden vad gäller känslan i reglagen, plastdetaljer och ett infotainmentsystem som är onödigt invecklat, men helhetsintrycket är ändå överväldigande positivt.
V12-motorn är en sann juvel med vad som känns som en bottenlös mängd kraft, samtidigt som den är knäpptyst. Komfortnivån är astronomiskt hög, samtidigt som Mercedes-Maybach S 680 är vansinnigt trevlig att ratta.
Maybach väljer dessutom att tilltala en allt bredare målgrupp och ger kunder möjlighet att konfigurera sina bilar helt efter tycke och smak, oavsett om man föredrar en traditionell eller mer avantgardistisk tolkning av lyx.
Om 30-talets Maybach Zeppelin var ett luftskepp för vägen, är nya Mercedes-Maybach S 680 ett privatplan på hjul.
Tekniska data: Mercedes-Maybach S 680 (2025)
Motor: 6-liters V12, 630 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 365 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5469/2109/1510 mm
Pris: Från 2 783 000 SEK (Testbil ca. 3 850 000 SEK)
Text & foto: Marcus Berggren