Ett av bilvärldens mest anrika märken stavas Range Rover och det är inte utan anledning. Dess fokus på modern och diskret lyx har attraherat tusentals lojala kunder under åren. Men britterna menar på att det rör sig mer än om en bil, det är en livsstil. Vi drog till Range Rover House.
För att utforska detta närmre begav sig Robb Report till Lech i de österrikiska Alperna för att stifta närmare bekantskap.
Vi gavs möjlighet att leva som Range Rovers mest exklusiva klientel under två dagar i vinterskrud.

Läckert värre
Vi landade i Zürich, möttes av två välklädda italienare och fick ratta en marinblå Range Rover SV med vit inredning genom vinterlandskapet till Arula Chalets där vi skulle tillbringa 48 timmar i Range Rovers regi.
Hotellet har ett tydligt hållbarhetsfokus som började redan med det första spadtaget – alla material härstammar från Österrike och endast lokala byggföretag deltog i projektet. All el i hotellet är 100 procent förnybar och Range Rover är måna om att kommunicera sitt hållbarhetstänk.
Förutom Lech erbjuder även Range Rover upplevelser i Courmayeur, Frankrike, Sydney, Australien och Whistler, Kanada.

Range Rover House
Sedan 1970 har Range Rover lockat till sig de mest kräsna av kunder med sin kombination av oerhörd robusthet och kopiösa mängder lyx. Tanken med Range Rover House är att exemplifiera märkets DNA genom att erbjuda upplevelser som förverkligar modern lyx, exakt det Range Rover eftersträvar.
Varje Range Rover House är tänkt att understryka märkets lyxiga, moderna och relevanta designfilosofi, samtidigt som man tar hänsyn till lokala och kulturella trender och upplevelser.
Robb Report besökte Range Rover House i Lech men konceptet har tidigare skådats i Cannes, Mykonos och Hamburg. Det är en fråga om att erbjuda kunderna en upplevelse som heter duga i samma miljö som de ofta frekventerar.
Krutet ligger på det mest exklusiva av märkets portfölj – deras skräddarsydda skapelser från Range Rover SV Bespoke där endast fantasin sätter gränser.




En fråga om känslor
För många handlar en ultralyxbil mer om en körupplevelse eller prislapp, det handlar om att erbjuda en särskild känsla. Range Rover bjöd oss på bestämt lyxorienterad resa genom alla de världar som kunderna rör sig i.
Utöver en myriad av Range Rover-inslag fick vi möjlighet att ta del av en rad genomtänkta partners där kurerade upplevelser satte ribban högt. På plats fanns exempelvis Sport & Mode Strolz, ett familjeägt märke från Lech som tillverkar skräddarsydda pjäxor.
Dessutom fick vi prova österrikiska viner, bli fotade av Hasselblad-kameror och träffa Patrick Ortlieb, den österrikiska skidlegendaren tillika Range Rover-ambassadören. Vi fick även njuta av österrikisk vodka från NEFT.



En unik bil i alpskrud
På plats i Lech fick vi även beskåda nya Range Rover SV Lech One of One. Det rör sig om en helt unik Range Rover som det bara finns en av i världen.
Tanken med modellen är att visa vad Range Rover kan erbjuda dels i lyxväg, dels i skräddarsydda möjligheter. Det är bokstavligt talat bara fantasin som sätter gränser, såvida man håller sig inom lagens ramar.
Range Rover SV Lech One of One är en 550 hästkrafter stark laddhybrid målad i lacken Arlberg Silver Satin med en tvåtonsinteriör och texten LECH ONE OF ONE i dörrlisterna.
Det är inte första gången Range Rover visar sina skräddarsydda muskler med en unik modell. Ett annat exempel är även Range Rover SV Carmel Edition som presenterades i samband med Pebble Beach Concours d’Elegance.

Range Rover House är definitionen av lyx
Range Rover House riktar sig primärt till märkets mest kräsna kunder, även om särskilt utvalda gäster också får möjlighet att ta del av upplevelsen. Det är en fråga om att visa att Range Rover är så mycket mer än bara en bil, det är även en livsstil.

Text: Marcus Berggren
Foto: Range Rover