Det mycket ovanliga året 2020 blev vår årliga tävling en knepig utmaning, men samtidigt en överraskande hård match.
Varje höst sedan 2003, då Robb Report började bjuda in läsarna för att vara med och rösta fram årets bil, har deltagarna frågat hur man kan jämföra en sexig supersportbil med en ultralyxig limousin. Svaret är – det kan man inte. Det är ett faktum att ingen bil kan vara bäst på allting. Varje år tycks det vara någon låg projektil som gör det starkaste intrycket och liksom en weekend i Las Vegas gör det svårt att göra en nyktrare och mognare bedömning. Verkligheten är att våra jurymedlemmar, precis som de flesta av våra läsare, har ett antal olika bilar hemma i garaget för att kunna tillfredsställa olika lustar och behov. Känner du just idag för ett mittmotoriserat effektmonster, eller kör du hellre ett rullande bankvalv som känns som en privatjet på hjul?
Årets urval av bilar från Tyskland, Italien, Japan och Storbritannien drog igång en häftig debatt om hur man ska värdera hisnande hästkraftssiffror jämfört med gränslös lyx. För första gången utsågs en ikonisk lyx-sedan, Rolls-Royce Ghost, som totalsegrare. Bilen vann förarnas hjärtan i flera olika ronder och bevisade att kör[1]glädje och överlägsen komfort inte nödvändigtvis behöver vara varandras motsatser. Sportbilsklassen vanns av Lamborghinis Huracán Evo RWC Spyder trots att den inte tillåter mycket mer bagage än förarens plånbok och ett par tandborstar. Körupplevelsen är som att försöka rida på en vild tjur, nåja, inte för att vi har provat.
Efter nästan två decennier av lustfyllda provkörningar kan alltså Robb Report presentera två vinnare 2021: Sports Car of the Year och Luxury Car of the Year. Men att säga att det var svårt att utse vinnarna vore en grov underdrift. Inte bara för att det var jämnt skägg mellan vildhästen från Maranello och den bolognesiska tjuren från Sant’ Agata, för att inte tala om segraren från Goodwood och det bevingade B:et från Crewe. Detta covid-år fick vi nöja oss med att fantisera om drömdueller – som att få se Joe Louis möta Muhammad Ali i ringen. Det blev omöjligt att testa Porsches briljanta 911 Turbo S som kunde ha blivit en mycket värdig utmanare och petat ner den italienska segraren från tronen. Även Porsches eldrivna Taycan Turbo, som var planerad som deltagare, hade säkert också kunnat komma med en del överraskningar. Eller om Ferraris F8 Spider eller SF90 Stradale hade kunnat vara med i stället för den vackra och eleganta Roma – hur hade resultatet då sett ut? Men verkligheten för Robb Reports föga märkestrogna redaktörer är att var och en av de deltagande bilarna är en mycket värdig utmanare som förtjänar sin plats i vårt test.
11 Mercedes-AMG E 63 S kombi -”En praktisk kombi som är precis lagom opraktisk.”– Ken Kladouris
Ett monster som uträttar vardagliga ärenden. Mercedes kompromisslösa kombi kan lämna många sportbilar i backspegeln samtidigt som den fraktar några lådor ädelt årgångsvin. Europas bäst bevarade hemlighet är relativt okänd i USA trots att den mycket väl kan vara den ultimata kombinationen av prestanda-sedan och höghjulig SUV. Några i juryn kände till Mercedes AMG:s stolthet, men de flesta blev förvånade över att se en herrgårdsvagn bland de mer exotiska deltagande bilarna. Trots fördomarna var det många förare som blev oväntat imponerande av bilens våldsamma effekt och finstämda vägegenskaper. ”Kraften och väggreppet är nästan ofattbara”, sade Ken Kladouris och tillade att den var ”en praktisk kombi som är precis lagom opraktisk.” Najeeb Thomas kommenterade kombins Jekyll & Hyde-natur och såg det som att Mercedes GL och Roadster har blivit föräldrar till den coolaste stationsvagnen någonsin. Charlotte Rawa kallade bilen en ulv i fårakläder och ”en familjebil på steroider”. På typiskt Mercedes-Benz-manér bjuder förarmiljön på massor av lyx, men kombinerar det i det här fallet med 1 800 liter lastutrymme när baksätet är nedfällt. Nikki Bass kallade hela interiören ”spektakulär”. Tracy Bilek uppskattade den rejäla infotainmentskärmen som tar upp en stor del av förarpanelen, men Praveen Sharma tyckte att överflödet av information och grafik var lite väl färgglatt. Vissa testförare kommenterade att den udda kombin från Affalterbach är svaret på en fråga som ingen har ställt. Mike Bilek skrädde inte orden och kallade den ”världens fulaste bil”, men Versha Shah ansåg: ”Den bästa shoppingbil jag någonsin har kört.”
10 Lexus LC 500 cabriolet- ”Köregenskaper som sportbilarnas Rolls-Royce.” – Burton Young
LC 500 Convertible fäller ner locket och släpper in solskenet med en lika formskön kaross som Lexus eleganta coupé. Men trots ett sjusiffrigt pris och mängder av praktisk effekt och vridmoment har Lexus cabriolet hård konkurrens av bilar som är betydligt vassare och dyrare. Den står sig dock väl i konkurrensen och sätter en hög standard som kan jämföras med bilar som kostar betydligt mer. Burton Young uppskattade komforten och sade att bilen har ”köregenskaper som sportbilarnas Rolls-Royce”. Lexus grundliga fokus på aerodynamik och låga ljudnivåer med cabben nedfälld fick beröm av John Kim, som sade att bilen har ”ovanligt bekväma säten och tyst förarmiljö för att vara en cabriolet”. Linda Young uppskattade dess ”klassiskt sportiga design” och beskrev bilen som ”komfortabel på vägen, med en stilren och elegant interiör”. Nicholas Nikolov berömde dess ”allmänt behagliga känsla och vackra förarmiljö”. Donald Barry kommenterade att bilen har en ”modern inredning, fantastisk headsup-display och intuitiv känsla. Den är användarvänlig med ett charmigt utseende och fantastiskt prisvärd”. Men i jämförelse med de andra bilarna i testet hamnar Lexus LC 500 på efterkälken när det gäller motorstyrka. ”Den känns en aning klen”, tyckte Steve Way, medan Sandy Kim kommenterade att den mjuka motorkaraktären tyvärr hämmades av relativt långsam acceleration. Duraid Antone noterade en ”brist på effekt” och Candy Antone höll med: ”Inte tillräckligt med krut!” De flesta testpiloterna var dock överens om att Lexus-bilen var en trevlig bekantskap. Som Patricia Low uttryckte det: ”En cab som faktiskt funkar i verkligheten.”
9 McLaren GT – ”Fånga mig om du kan!”– Adrien Signorello
Den brittiska biltillverkaren som bär racinglegendaren Bruce McLarens namn har alltid legat i toppstriden i våra tester – tills i år. Att den hamnar långt ner i prislistan är något vi aldrig har sett förut, men så är också detta den första GT-modellen från en tillverkare som är känd för kompakta supersportbilar med häpnadsväckande prestanda och köregenskaper. McLaren GT bryter den traditionen med en rymligare interiör och chockar motorvärlden med ett bagageutrymme. Det skulle också visa sig vara en av de bilar som väckte de allra starkaste känslorna. Morgan Maureze kommenterade att bilen fick honom att känna sig ”ung och med kontroll på livet”, och Carrie Ferry sade att ”den är rena drömmen att köra och har perfekta linjer, fantastiskt vacker och med plats för några matkassar”. En annan McLaren-beundrare, Najeeb Thomas, tyckte att ”bilen har lika mycket kraft som en tornado i klass 5”. Men om utseendet imponerade så kan man tyvärr inte säga detsamma om de karbon-keramiska racingbromsarna som var en extra option. Bromsarna var extremt tröga att manövrera, tyckte Shery Zarnegin, och Duraid Antone ansåg att bromsarna fick bilen att kännas som ”en radiobil på tivoli”. Allt som allt lyckades inte bilen riktigt leva upp till testlagets skyhöga förväntningar. ”Det känns som om någon har satt stödhjul på min McLaren 720S”, klagade Anthony Ferry, och Kimberly Worsnop höll med: ”En bil för en tolvårig pojke i manskläder.” Nya GT når inte upp till sina mindre syskon och det finns gott om utrymme för förbättringar.
8 Audi RS 7 Sportback – ”En bil för vardagsbruk som bjuder på massor av körglädje och ett läckert utseende.”– Steven Rogstad
Audis vassa femdörrars ”hatchback” är inne på sin andra generation och visar sina tyska rivaler från Mercedes-AMG, BMW och Porsche hur man kan kombinera hisnande effekt med otrolig ångsidighet. Peter Krauss kallade RS7 ”en riktig best som spöar AMG:s och BMW:s bilar på många områden”. Fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning och justerbar luftfjädring ser till att vägegenskaperna är fullt i klass med accelerationen. En extra option är 22-tumshjul med supereffektiva karbon-keramiska bromsar. Versha Shah kallade bilen ”praktisk och sofistikerad”. Phil Garrison tyckte däremot att ”RS7 bjuder på utmärkta köregenskaper till ett vettigt pris, men efterlämnar inte några djupare intryck”. De flesta av testpiloterna var dock imponerade. Sean Williams, ambassadör för Cohiba Cigars och 185 centimeter lång, gillade den rymliga kupén och kommenterade: ”Detta är en lyxig prestandabil som även en storväxt kille kan uppskatta!” Invändigt möts man av Audis logiska instrumentering och diskret ”understated” materialval där dubbla touchscreens bjuder på både information och underhållning. ”Tekniken är fantastisk”, kommenterade Patricia Davidson. Alexander Sadak höll med: ”Inredningens finish och de dubbla skärmarna är helt perfekt, en förarmiljö som bjuder på rena linjer och moderna texturer.” Även med baksätet uppfällt erbjuder Sportback 700 liter lastutrymme och bevisar att effekt och praktikalitet inte nödvändigtvis behöver vara varandras motsatser. Tim Rogers analys: ”Helt enkelt ett bra och förståndigt val.” Tims fru Twanna höll med: ”Detta är en bil som jag gärna skulle köpa.” Chris Bauers kommentar: ”Jag skulle trivas utmärkt med att köra den varje dag.”
7 BMW- M8 Gran Coupe – ”För att barnstolar inte passar i Lamborghinin.”– Carrie Ferry
BMW:s M8 Gran Coupe skulle passa lika bra på racerbanan som på röda mattan. Liksom Stålmannens alter ego Clark Kent döljer den förvånande prestanda under den polerade ytan, tack vare BMW:s M-division som ligger bakom den tyska tillverkarens framgångar på banorna. Effekten är hela 600 hästkrafter – ungefär samma siffra som Lamborghinis Huracán Evo RWD Spyder.”Den ser så oskyldig ut, men körupplevelsen är brutal”, sade Peter Desforges. ”Det gutturala motorljudet när man trycker pedalen i botten får mig att tappa andan. Jag stängde faktiskt av radion bara för att få njuta av motorljudet.” Avrum Elmakis kommenterade: ”Vad du får för pengarna är helt oslagbart i BMW:ns fall.” Versha Shah höll med: ”Wow, jag glömde faktiskt att jag körde en sedan – en otrolig blandning av körglädje och stil. Det finns absolut inget att klaga på, såvida du inte tycker illa om att ha kul.” Mike Bilek hörde till dem som tyckte annorlunda: ”Samma gamla BMW-look, inget utanför lådan-tänk när det gäller formgivningen.” Phil Garrison höll med och sade att ”interiören känns inte speciellt sofistikerad”. Peter Krauss kom med en mer marknadsorienterad åsikt: ”Priset är ett misstag. BMW ger sig in i ett marknadssegment med stenhård konkurrens och mer prestigefyllda varumärken. Märkessnobbar som vill bli respekterade när de parkerar utanför sin favoritrestaurang väljer inte BMW.” Men kanske är det just det som är hemligheten, att det finns något under ytan som bara ett fåtal känner till. Eller vad säger Lois Lane?
6 Aston Martin Vantage Roadster – ”Lätt och stilig som en välskräddad kostym.” – Vipul Shah
Precis som den brittiska kungafamiljen håller Aston Martin alltid stilen – även om det råder kaos bakom den engelska tillverkarens stängda dörrar. Trots stor ekonomisk turbulens fortsätter Aston att producera fantastiska bilar och nya Vantage Roadster är inget undantag. Vantage är märkets billigaste modell, en 1 750 kilo lätt cabriolet med sportigare utstrålning än vi har sett på länge från fabriken i Gaydon. Everett Robert beskrev Vantage Roadster som ”en renodlad sportbil med massiv motorstyrka och bra väghållning”. Linda Young använde adjektiven ”snabb, elegant och slimmad”. Suzanne Desforges berömde bilens ”gedigna hantverk och imponerande prestanda”. Vipul Shah tyckte att den var ”lätt och stilig som en välskräddad kostym” och Ryan McKay kallade den ”ett litet rymdskepp”. Avrum Elmakis framhöll dess ”otroliga respons” och Praveen Sharma njöt av dubbelturbo-V8:ans ”harmoniska sång”. Men alla blev inte lika charmade. John Kim ansåg att interiören var ”frånstötande” och Patricia Davidson tyckte att tekniken var ”omodern”, en åsikt som delades av flera jurymedlemmar. Michael Sisk sade att bilen uppförde sig som en ”dyr go-kart” och Michael Steinger kallade den ”en uppgraderad Mazda Miata”. När alla röster var räknade hamnade Vantagen i mitten av poänglistan, men nu när fabriken har fått nya ägare som har investerat friskt kapital har Aston Martin alla chanser att placera sig högre i nästa års Car of the Year.
5 Bentley Flying Spur – ”Ritz-Carlton möter Daytona 500”– Najeeb Thomas
Flying Spur är så elegant och förfinad att den känns väldigt respektingivande och nästan lite hotfull. Modellen är ny och ersätter klassiska Mulsanne som toppmodellen bland de extraordinära fyrdörrarsbilarna från Crewe. ”En lyxbil med extremt mycket effekt och klass”, kommenterade Everett Robert. Mark Izydore höll med och berömde W12-motorns ”självklara prestanda” men tyckte däremot att ”taklinjen är för låg, det gör det svårt att stiga in och ut”. Michael Steinger höll med om den kritiken, men prisade ändå den stora Bentleyn och sade att av alla bilar i testet erbjöd Flying Spur ”den mjukaste körupplevelsen i förhållande till den höga effekten”. I enlighet med Bentleys tradition definierar inredningen lyx på en nivå som få andra bilar i världen kan matcha. Kimberly Worsnop kallade interiören ”sublimt överflöd” och en ”förtrollande upplevelse”. Andra förare gjorde jämförelser med flygets värld och Adrien Signorello kallade bilen ”en privatjet på hjul”. Peter Desforges höll med: ”Precis som modellnamnet antyder är detta den bil i testet som ger den närmaste känslan av att flyga fram, men utan att förlora körglädjen.” Patricia Low gav bilen smeknamnet New YorkPalm Beach-expressen” och sade att ”man åker fantastiskt mjukt och inredningen är himmelsk”. Stuart Winston gick ett steg längre: ”Jag vill flytta in!” Värt extra beröm var Naim For Bentley-ljudsystemet som Avrun Elmakis ka[1]lade ”otroligt välgjort”. Ryan McKay tyckte att Bentleyn vore den perfekta långfärdsmaskinen för en tripp med kompisarna. Moti Ferder ansåg att Flying Spur var ”100 procent perfekt” och Tim Rogers röstade på bilen som segrare: ”För mig är detta vinnaren i Robb Report Car of the Year.”
4 Mercedes-AMG GT R Roadster – ”Gör dig redo för uppskjutning.”– Ricky DeCastro
När man sitter bakom ratten i Merce[1]des-AMG GT R Roadster är det inte svårt att känna sig som racinglegenderna Stirling Moss och Juan Manuel Fangio när de rattade sina 300 SL till segern respektive andraplatsen i 1955 års Mille Miglia. GT R har ju faktiskt kvar en del DNA från sin världsberömda föregångare – inte bara den långa nosen utan även förmågan att utnyttja varenda hästkraft till det yttersta. Med en betydligt högre effektsiffra än förfadern är dagens version en värdig arvtagare som hedrar det tyska märkets historiska framgångar på racerbanorna och såg till att våra testförares leenden blev lika breda som bilens kylargrill. ”Motorns vridmoment och ljud är fantastiska”, tyckte Morgan Maureze och Ken Kladouris erkände att avgassystemets smällande vid nedväxling fick honom att skratta högt av eufori. ”Accelerationen är blixtrande men ägegenskaperna ser till att man inte går över gränsen. Den är som en attackmissil redo för avskjutning – den bästa AMG GT:n hittills.” Patricia Low sammanfattade sina intryck helt enkelt: ”Den klarar av att hålla vad den lovar.”Trots bilens aggressiva formgivning fanns det vissa som tyckte att det var för civiliserad. ”Den är så förfinad att den inte blir spännande”, tyckte Donald Barry och drog till med en metafor: ”Den har en smak av vanilj.” Liknande tankegångar fanns hos Mark Izydore: ”Det gör allt den ska perfekt, men det betyder inte att den är kul att köra.” John Kim tyckte att ”transmissionen kändes ryckig emellanåt” och Nikki Bass sade med viss bitterhet: ”Om inte Mercedes hade krossat Ferrari och alla andra så totalt i Formel 1 så kanske jag hade gillat den bättre.”
3 Ferrari Roma – ”Ferrari har gett oss en ny bil som ser fräsch ut men ändå är trogen sina rötter.”– Mark Izydore
Ferrari Roma är skapad för att vara vad den italienska tillverkaren kallar ”La nuova dolce vita” (det nya ljuva livet), en modern tolkning av den epok då Rom var en global inspirationskälla inom såväl konst som musik, mode och film. De flesta av våra testpiloter ansåg att Ferrari har lyckats. Alexander Sadak kallade Roma ”höjden av italiensk sexighet”. ”Den är en superelegant Ferrari”, kommenterade Steven Rogstad. ”Den är kul att bli sedd i, men ännu roligare att inte bli sedd i när man släpper loss den på kurviga vägar ute i naturen.” Linda Young kallade Roma ”läcker, snabb och stark”. Nicholas Nikonov ansåg att Ferrarin bjuder på det bästa av allting: ”Skönhet och extrem prestanda i en och samma bil, fantastiska vägegenskaper och en motor som matchar. Man kan glida fram mjukt och fint till vardags och släppa loss totalt på helgen.” Anthony Ferry kommenterade att den var ”otroligt lättkörd, den kändes välkomnande och bjöd på blixtsnabba växlingar”. Även Peter Krauss upptäckte mycket att tycka om: ”Ferrari har skapat en stabil, sexig GT med en fantastisk och prisbelönt motor och den bästa Ferrari-växellåda jag någonsin har upplevt” (en åttastegad automat hämtad från SF90 Stradale). Den ombonade cockpiten gjorde Roma till en italiensk själsfrände för Carrie Ferry, som kallade den ”en sexig best, allvarligt, jag älskar den”. Ken Kladouris sammanfattade: ”Ferrari har höjt ribban för vad en GT ska vara med den perfekta mixen av exotisk lyx. Jag är 1,90 lång och jag får plats!”
1 Luxury Car of the Year – Rolls-Royce Ghost – ”Som att köra ditt eget vardagsrum – väldigt fort.”– Donald Barry
I idrottsvärlden är en ”game changer” någon som äger en kombination av självklar styrka, unik stil och atletisk grace som sätter nya nivåer för förväntningar och prestationer – som Serena Williams eller Simone Biles. I år har bilvärlden fått en sådan spelare i form av 2021 års Rolls-Royce Ghost. Med den senaste uppgraderingen av Rolls-Royces mest framgångsrika modell har fabriken åstadkommit ett rejält paradigmskifte. Våra jurymedlemmar hade fått instruktionen att bedöma varje bil utefter respektive tillverkares målsättning med dess utveckling, men Rolls-Royce lyckades med konststycket att överträffa sina egna skyhöga krav och tog därmed toppbetyg i den exklusiva klass de själva skapade för 116 år sedan. Med märkets nya plattform med aluminiumram, ett nytt fyrhjulsdriftsystem och fyrhjulsstyrning lyckades Ghost övertyga majoriteten av våra testpiloter. ”Detta är en fantastiskt läcker bil med fartresurser man inte hade väntat sig”, sade Everett Robert. ”Det känns som att sväva på ett moln som drivs av en jetmotor.” Anthony Ferry kommenterade att ”det finns ingen högre nivå av lyx” och påpekade: ”Accelerationen är galet mjuk, bilen viskar sig upp i höga farter utan någon dramatik.” Som Donald Barry uttryckte det: ”Det känns som att köra ditt eget vardagsrum – väldigt fort.” Timothy Bass kommenterade: ”Jag älskar precis allting med den här bilen” vilket stämde överens med Amy Ways omdöme: ”Den mest komfortabla bil jag någonsin har kört.” Phil Garrison sade: ”Ghost överraskade mig på många olika sätt, men den största överraskningen var att jag inte vill lämna förarsätet.”Det var många av jurymedlemmarna som inte hade några negativa synpunkter överhuvudtaget, men Stuart Winston tyckte att ”Rolls-Royce borde flytta knappen för massagefunktionen” och Kimberly Worsnop klagade över att ”eluppvärmda tofflor inte hör till standardutrustningen”. Så det finns tydligen ändå ett visst utrymme för förbättringar…
1 Sports Car of the Year – Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder ”Tycker du om att köra bil så kommer du att bli förälskad.”– Nicholas Nikolov
Under årtiondena sedan Automobili Lamborghini grundades 1963 fick fabriken dras med imagen av en tillverkare som byggde muskulösa och uppseendeväckande bilar för exhibitionistiska ägare. Det var en stämpel som Lamborghini medvetet gör allt för att tvätta bort med varje allt mer sofistikerad modell, som till exempel nya Huracán Evo RWD Spyder. Den är en vidareutvecklad version av vinnaren i vårt test förra året, men med samma superprocessor som förutser, analyserar och finjusterar förarens kommandon. Dock har den här bilen bakhjulsdrift vilket gör den ganska annorlunda, med samma förfinade teknik men betydligt lösare tyglar. ”Den aggressiva exteriören matchar köregenskapernas kontrollerade kaos”, ansåg Alexander Sadak. Chris Bauer kommenterade att Evo RWD Spyder är ”det närmaste man kan komma att känna sig som en jaktpilot”. Duraid Antone älskade dess sätt att ”klistra fast sig på asfalten och aldrig släppa taget”. Mångsidigheten imponerade på Suzanne Desforges, som tyckte att ”i Strada-läget funkar den utmärkt för vardagskörning och i de andra lägena är den en typiskt extrem supersportbil”. Suzannes man Peter höll med: ”Den får vilken väg som helst att kännas som en racerbana, till och med när man håller sig inom hastighetsbegränsningarna.” Men alla var inte lika imponerade av Evons raceinspirerade dynamik. ”Jag kände vartenda litet gruskorn på vägen”, klagade Praveen Sharma. Michael Steinger erkände att han ibland tyckte att Lamborghinin var ”lite väl snabb” och kände en smula panik när han såg hur lätt hastighetsmätarnålen närmade sig astronomiska siffror. Ergonomin väckte andra tveksamheter. Burton Young ansåg att ”det är besvärligt att kliva i och ur” och Nikki Bass kommenterade att ”det är svårt för en kortväxt person att se någonting genom bakrutan”. Timothy Bass tyckte att imagen spelade en viktig roll: ”En fantastisk bil, men jag skulle inte köpa den enbart på grund av stereotypen om Lamborghini. ”Charlotte Rawa fick sista ordet: ”När jag tog plats bakom ratten fick jag gåshud… den här bilen är upphetsande, sinnesvidgande och helt perfekt.” Det kan man ju kalla att leva upp till högt ställda förväntningar.
Av Robert Ross och Viju Mathew
Foto Robb Rice