Vacker med rå kraft

Bentley förknippas med fantastisk kraft, elegans och det allra yttersta i form av både design och material. Vi har provkört deras vackraste cabriolet, Continental GTC Speed, där det sista ordet på S visar att det här är den vassaste cabrioleten de någonsin gjort.

Bentley Continental GTC Speed
Bentley Continental GTC Speed

Det är något alldeles speciellt med Bentleys bilar, de bär på en gedigen historik och en fantastisk tradition, och jag upplever att de som jobbar på företaget bär på en enorm stolthet. Trots att varumärket ägs av Volkswagen Group har de lyckats hålla kvar den gedigna Bentley-själen i både bilar och i atmosfären på fabriken som ligger i Crewe, England.

Det är många moment och detaljer som imponerar stort med Bentley i deras produktion men något som är extra läckert är deras W12-motor som de exklusivt själva bygger i sin fabrik. Och det är just den motorn som sitter i den härliga cabriolet vi har provkört, Continental GTC Speed, den mest kraftfulla modell de någonsin har producerat. Med år av utveckling levererar deras W12-motor på 6.0 liter en effekt på hela 659 hk och ett maximalt vridmoment på 900 Nm. En otroligt maffig motor där 0-100 km/h sker på 3,7 sekunder och toppfarten är på 335 km/h. Det är imponerande siffror, och siffror kan till en viss del vägleda oss om hur en upplevelse kan tänkas vara – men om vi går vidare med hur det känns i verkligheten blir det mycket roligare.

Det som framför allt är en fröjd och nästan halva nöjet, det är att starta en kall W12:a, syndigt – jag vet, men det är sjungande vackert och härligt för själen. Ett djupt, maffigt bluddrande som får vartenda hårstrå att resa sig. Men däremot är det inte ett urvrål utan tonen är mer sofistikerad, vi kommer till det senare i körningen. När det är en bil med sufflett är det ett måste att fälla ned den omgående, men är man ivrig att komma iväg och inte hinner göra det när bilen står still kan man fälla ned samt ta upp suffletten i upp till 50 km/h utan att den skadas.

Varje gång jag sätter mig vid ratten i en Bentley kommer alltid samma känsla så tydligt, detta är magnifik elegans! Man blir hänförd på något sätt, det har med helheten och kombinationen av motorljud, doft, utseende och känsla i materialen. Det finns ingen millimeter som felar, utan det är så välgjort. Känslan av allt vackert hantverk som har gjorts på fabriken i Crewe följer med i bilens själ. När man ser en färdig bil är det svårt att förstå hur många timmar av hantverk det ligger bakom.

1. SNYGGASTE detaljen, roterande panel i läcker kolfiber.

2. SUFFLETTEN manövreras enkelt via ett knapptryck.

3. SPEED-EMBLEM har placerats snyggt både interiört och exteriört.

Plötsligt är det någon som tjoar till, jag sitter helt i min egen värld och njuter när jag glider fram i citytrafik, samtidigt tänker jag på att det är extra roligt med cabriolet eftersom man känner alla underbara dofter som kommer till liv på försommaren. Den tjoande personen ger mig ett glatt leende och tummen upp och jag vinkar lika glatt tillbaka. Och det stannade inte där utan det blev många sådana upplevelser under provkörningen. Att en Bentley skulle dra till sig uppmärksamhet är inget som förvånar, det var många som kom fram och pratade med mig vid ett fotostopp jag gjorde. Men det som var extra härligt att det var så många som pratade om färgen. Speciellt flera kvinnor. Att de blev så otroligt glada av att en så vacker bil dessutom görs i en fantastisk färg som lila eller Magenta som färgen heter. Efter trevliga pratstunder körde jag stolt som en tupp vidare trots att bilen inte är min. Och det är just det som är så läckert med den här specifikationen på den här bilen, Magentalacken med en inredning som har en lätt lila ton. Det låter kanske konstigt men det är det inte utan det är bara sobert, läckert! Och det bästa av allt är att till den lila inredningen är bilen kolfiberutrustad. Både interiört och exteriört, en fantastisk twist och kolfiber är något man bara älskar och det blir extra läckert när solen slår in på panelen och man tydligt ser kolfiberns läckra mönster.

BENTLEY CONTINENTAL GTC Speed är den vassaste cabriolet Bentley någonsin byggt med deras egen W12:a som ger 659 hk och 0-100 km/h på 3,7 sekunder.
BENTLEY CONTINENTAL GTC Speed är den vassaste cabriolet Bentley någonsin byggt med deras egen W12:a som ger 659 hk och 0-100 km/h på 3,7 sekunder.

Men vidare till körningen. Visst är det interiöra och exteriöra med sitt hantverk och vackra finish fantastiskt, men det häftigaste av allt med en Bentley är att köra den. Man kan säga att det är en ulv i fårakläder. Självklart förstår man att det är en sportig Bentley bara av att titta på den, men den utmålar sig inte för att vara extremt råvass i sin apparans. Man glider fram oerhört komfortabelt och mjukt i komfortläget, luftfjädringen jobbar fint och upplevelsen blir mer som en i chaufförsbil. Efter en stund känner jag bara att jag måste lägga i sportläget. Det hörs tydligt hur motorn ändrar karaktär med att vässa till, det blir ivrigt och råare både i ljud och känsla, nackhåren reser sig direkt. För att sedan ge sig iväg och ja, flera elbilsmodeller är brutala i sin acceleration och det är superhäftigt men det är inte på samma sätt som detta. Man hör och framförallt känner hur W12:an tar i från botten av sitt djup och bara ger allt, däcken suger tag i asfalten och vid det tillfället är det jag som istället tjoar så högt att tårarna sprutar.

VACKER HANDGJORD interiör i lila ton, en Continental GT-inredning sys med 310 675 stygn med 2,8 km tråd.
VACKER HANDGJORD interiör i lila ton, en Continental GT-inredning sys med 310 675 stygn med 2,8 km tråd.

Motorn bjuder på en fantastisk urkraft och det är extra roligt att ett par gånger få ge allt i acceleration, men jag vill också känna av chassi och styrning på något mer utmanande vägar. Man sitter rymligt men sätena är också härligt skålade utan att bli för tajta och hårda, de håller mig skönt på plats och jag förundras över hur väljusterat allt är, styrningen är fantastiskt närvarande och kommunikativ, man vet exakt var man har bilen och trots tuffare körning upplevs inte bilen för tung. Den går stabilt och balanserat genom kurvorna och med sin bakhjulsstyrning känns det som den trampar under sig och bara ger allt genom kurvorna. En dag som denna önskar man aldrig ska ta slut.

Sammanfattningsvis är det här en cabriolet med flera nyanser. Med kom- fortläget aktiverat har den en mjuk, lätt- sam och mycket behaglig gång, till att byta och bli brutalt härlig i sportläget. Jag förstår verkligen de som köper en Bentley. Det är inte bara för imagen, det är ett anrikt märke som garanterar det allra yttersta i allt och eftersom det är sådan fröjd att ha en Bentley med flera karaktärer. Elegansen finns där, ända ut i fingerspetsarna men den bjuder också på sådan fantastisk sportighet.

1. DEN KARAKTÄRISTISKA bakdelen på en Continental är både vacker och kraftfull.

2. SPEED- LOGOTYPEN dekorerar även nackstöden.

3. VREDET för körläge är vackert välgjort och som man använder flitigt för att aktivera sportläget.

Och nu kommer vi till W12:an som imponerar på mig, den ger ett sådant djup, både i ljud men också i känsla. Inte för vasst utan det är ett maffigt dovt sound som klär en Bentley. Den är otroligt vridstark och med den 8-växlade dubbelkopplingslådan blir det så roligt, det är ett välavstämt och fint samspel. Och inte bara i tuff sportig körning utan också när man gör långkörningar är det fascinerande hur motorn bara tuggar på och lägger sig på låga varv. Det är en stor motor, vilket jag njöt av extra mycket denna gång för snart är det en era som tar slut. Nästa år kommer Bentley att sluta bygga denna motor för att ge mer plats för elektrifieringen som också blir spännande. Den första helt eldrivna Bentleyn kommer att lanseras 2026. Men än är vi inte riktigt där, så om man vill njuta av den allra vassaste Bentleyn i cabrioletväg med maffig förbränningsmotor ska man passa på att kika på Continental GTC Speed.

Text & foto: Mia Litström

Porsche GT3