Carnegie Bank

Tidlöst & åtråvärt – Minotti fortsätter imponera på internationell toppnivå

MODULSOFFAN Dylan Low är en tidlös men samtidigt modern soffa som med sitt klassiska formspråk har en given plats i många olika miljöer. Design av Rodolfo Dordoni.
MODULSOFFAN Dylan Low är en tidlös men samtidigt modern soffa som med sitt klassiska formspråk har en given plats i många olika miljöer. Design av Rodolfo Dordoni.

Minottis DNA grundar sig på värden som estetisk återhållsamhet, tidlös elegans, kontinuitet i tradition och hantverk med skräddarsydd detaljrikedom. Som en del av den tredje generationen Minotti är Susanna Minotti en av eldsjälarna som med sin sanna familjeanda bibehåller företagets världsledande position på designmarknaden.

Minotti grundades vid en tidpunkt då fenomenet vi idag kallar ”design” var i sin begynnelse och ännu inte ett vedertaget begrepp. Under tre generationer har familjen Minotti bevittnat och deltagit i skapandet av en bransch förankrad i ett särskilt produktivt område – Brianza, strax norr om Milano, och är hem för flera betydande aktörer inom arkitektur och design men även ett område rikt på kunskap tack vare den lokala hantverksexpertisen. Minotti som aktör på den globala designscenen spelar här en vital roll, menar Susanna Minotti.

– Just med tanke på var vi kommer ifrån, ett område med djupa rötter inom design och hantverkstradition, så tror jag starkt på att vår roll är viktigare idag än någonsin tidigare. Vi har ansvaret att globalt fortsätta sprida de värden som utmärker oss – kvalitet, estetik, innovation och forskning, men även för att säkerställa kontinuiteten för vårt område Brianza, så att den långa tradition och kultur som lever här kan fortsätta att blomstra.

Utöver Susanna Minottis självklara plats i familjen så är hennes professionella roll Head of Interior Decoration Department av Minotti Studio, vilken utgör företagets kreativa hjärta och själ.

– Vårt främsta mål är att lyssna på marknaden, anpassa vår vision till dess framväxande trender och respektera det kulturella arvet och utvecklingen av samtida livsstilar. I den rollen ingår även ansvar för design och skapande av Minottis flaggskeppsbutiker, in-store utrymmen och produktplacering. Vi söker alltid rätt balans mellan vår vision för kollektionen och de platser och utrymmen där den upplevs. Varje element blir ett autentiskt uttryck för Minotti, starkt kopplat till de lokala omgivningarnas inneboende egenskaper. Vi realiserar detta koncept inte bara genom våra produkter, utan också genom att kontextualisera dem på en arkitektonisk och dekorativ nivå, för att alltid vara trogna vårt ursprungliga DNA som gör oss igenkännbara.

Det fanns aldrig några tvivel på att Susanna skulle arbeta någon annanstans än just inom familjeföretaget och stoltheten hon känner för företaget är märkbar och genomsyrar varje ord hon använder när hon stolt beskriver dess själ, ursprung och mening.

– Jag betraktar mig själv som en kreativ person och design har alltid varit min passion. Jag inriktade mina studier i den riktningen och berikade senare dem med en masterexamen inom rådgivning. Jag har drivit min yrkeskarriär inom företaget med fokus på att utveckla expertis inom designområdet, med målet att ha en öppen syn på en ständigt föränderlig värld. Detta genom att delta i uttrycket av värdena och konstruktionen av begreppet kvalitet och livsstil som idag kännetecknar Minotti.

– Jag är stolt över den yrkesetik jag har lärt mig och gjort till min egen tack vare min familj och mina kollegor, och över konceptet att ”varje uppnått mål aldrig är en slutpunkt”, utan att man måste fortsätta växa, lära sig, med ödmjukhet och en klar vision. Bara på detta sätt kan vi utvecklas. När vi talar om kvalitet, talar vi om ansvar och förtroende. Vi garanterar perfektionism i estetiken och tillverkningen av våra produkter, och kan, tack vare en skicklig affärsstrategi, erbjuda kunder och samarbetspartners utmärkt service. Slutligen är jag stolt över att vara en del av en kontext där vi ”ger allt” oavsett om det handlar om våra kunder, våra anställda, återförsäljare eller leverantörer. I slutet av dagen är vi en verksamhet som hålls vid liv och utvecklas med hjälp av människor. Jag anser att det nu för tiden för att bedriva affärer – och för att göra skillnad – krävs en kombination av mänsklighet och pragmatism.

Genom åren, finns det en möbel som har blivit din absoluta favorit?

– Jag är en designälskare och därför finns det otaliga historiska möbler som jag är passionerad över. Men om jag skulle välja en från vår kollektion skulle det vara den nya Minotti Dylan-soffan, med dess perfektion i volymerna och den höga nivån av skräddarsydd design som utmärker den. I mitt fall börjar förälskelsen i själva uppkomsten av produkten, genom att följa alla steg av dess utveckling, känna till dess tillkomst och utveckling samt visdomen med vilken den skapades.

– I början var Minottis motto ”Klassiker idag, klassiker imorgon” då Minotti har sina rötter i den klassiska designstilen. Men genom åren har företaget utvecklats mot en samtida stil, kapabel att ständigt förnya sig för att tillfredsställa marknadens behov och förändringar i livsstil.

– Detta är vår distinkta egenskap som gör våra produkter tidlöst klassiska. Vårt mål är att fortsätta erbjuda innovativa lösningar som kan ge uttryck för föränderliga behov genom kompletta och mångsidiga kollektioner som passar den moderna livsstilen både inomhus och utomhus, på arbetsplatser, hotell och restauranger.

Jag har hört att det finns en specifik ”Minotti-kod”. Kan du berätta lite om det?

– Tradition och estetisk återhållsamhet definierar vår design. Vår känsla för detaljer är fundamentalt för oss och kombinerat med den kontinuerliga kreativa drivkraften som är typisk för Minottis DNA involverar det alla avdelningar, från produktion till kundservice. Med våra kollektioner vill vi skapa atmosfärer, vilket gör att vi väljer designers med stor omsorg, beroende på vilket mervärde de kan bidra med till varumärket och den kulturella idén om livsstil som de kan skapa.

Vid frågan om det finns en typisk Minotti-kund så är svaret inte helt oväntat, då det är tydligt att Susanna känner sin kundkrets.

– Idag är kundkretsen kunnig, krävande och älskar exklusivitet. Med detta i åtanke strävar vi efter att garantera kvalitet på produkten och alla våra andra tjänster. Det är nödvändigt att ge svar och lösningar i realtid. Å ena sidan arbetar vi med att erbjuda mångsidiga kollektioner som tillåter skapandet av nästan skräddarsydda konfigurationer, å andra sidan har vi utvecklat en flexibilitet som gör att vi kan möta speciella krav, som exempelvis inom yachtindustrin, en växande bransch där vi framgångsrikt har arbetat i många år.

KOLLEKTIONEN Raphael i design av den italienska-danska duon GamFratesi har ett formspråk som balanserar mellan sofistikerat och bekvämt. Kollektionen består av soffor, fåtöljer, matstolar och en fotpall.
KOLLEKTIONEN Raphael i design av den italienska-danska duon GamFratesi har ett formspråk som balanserar mellan sofistikerat och bekvämt. Kollektionen består av soffor, fåtöljer, matstolar och en fotpall.

I år firar Minotti 75-årsjubileum. Om du ser tillbaka genom historien, finns det något särskilt ögonblick som ni som företag är extra stolta över?

– Sedan 1948, när företaget grundades, har vi aldrig slutat bygga vår historia och växa år efter år. Om vi ser tillbaka tror jag att början av samarbetet med vår konstnärlige ledare Rodolfo Dordoni, för mer än 25 år sedan, var en milstolpe i vår företagshistoria. Detta samarbete har betytt mycket för företaget och utgör ett viktigt band mellan honom, min farbror, min far och ja, hela familjen.

Jubileet firades på Salone del Mobile i Milano, den största designhändelsen som hålls årligen i Milano och som i år såg en stor ökning av besökare.

– Vi firade denna milstolpe genom att bygga en paviljong på 4 500 kvm, den största någonsin i Salones historia. Paviljongen, som arkitektoniskt representerade en stor villa, korsades av två korridorer – en passagepunkt som samtidigt symboliserade en stund av introspektion, där vi tittade på varifrån vi kommer, medvetna om var vi är och med en tydlig vision om vart vi vill gå. Denna enorma installation representerade arkitektoniskt sammanfattningen av Minottis ”kod”, där den visade och presenterade årets varierade kollektion, liksom tolkningen av några av företagets bästsäljare genom tiderna. Här mötte vi även vårt globala försäljningsnätverk, arkitekter såväl som journalister. Milan Design Week var därför en särskilt viktig vecka, både ur ett arbetsperspektiv och för att fira våra 75 år av företagshistoria.

Var kommer Minotti att vara om 25 år?

– Vårt första mål är att svara mot marknadens behov och trender, samtidigt som vi respekterar det kulturella arvet. Vårt åtagande för kreativitet, autenticitet och excellens inom samtida design kommer att vara konstant, och vårt mål är att alltid bygga vidare på vår historia och sedan översätta den till det nya, genom att skapa kollektioner som är trygga men samtidigt överraskande.

Er senaste kollektion visar spektakulära stycken i samarbete med stora designers. Fanns det en viss känsla ni önskade uppnå med just denna kollektion?

– Idén var att skapa en heterogen kollektion, fri från begränsningar, i linje med Minottis designfilosofi men samtidigt alltid riktad mot teknologisk innovation, skönhetssökande och utveckling av stil för att svara mot den ständiga förändringen av dagens livsstil. En kollektion som är kapabel att skapa värde, inte bara design. Eftersom Minottis dynamiska anda ständigt växer, inspirerad av olika kulturer och sammanfattar visionerna från designers från hela världen till ett gemensamt språk av stilistiskt sammanhang.

Hur skulle du själv beskriva kollektionen?

– Minotti 2023 Collection har lanserats det år då företaget firar sitt 75-årsjubileum och fångar inte bara känslan av en lång resa, utan också av ett familjeföretag som har skapat en stil som är igenkännbar över hela världen. Av den anledningen, som jag tidigare nämnt, valde vi att presentera en heterogen kollektion i samarbete med designers med starka personligheter och signaturer, där olika kulturer från geografiska områden som är mycket avlägsna från varandra vävs samman men ändå alltid starkt länkas samman med Minottis vision. Varje designer som samarbetar med oss uttrycker sin egen röst samtidigt som man respekterar varumärkets identitet.

MATBORDET
Brady i design av Rodolfo Dordoni är ett mästerverk med sin marmorskiva som är unik i varje utförande och när ljuset faller på, nästan som ett levande konstverk. Bordet finns även i rektangulärt. Matstolen ur kollektionen Raphael.
MATBORDET Brady i design av Rodolfo Dordoni är ett mästerverk med sin marmorskiva som är unik i varje utförande och när ljuset faller på, nästan som ett levande konstverk. Bordet finns även i rektangulärt. Matstolen ur kollektionen Raphael.

Hur väljer ni då ut vilka designers ni ska samarbeta med och hur är er erfarenhet av era samarbeten?

– Vi har beslutat att samarbeta med ett utvalt antal designers som skiljer sig åt i stil, attityd, kultur, ursprung men också tillvägagångssätt inom design. Var och en av dem bidrar med ett mervärde till kollektionen och tillsammans har vi byggt en unik designhistoria som resulterar i en kombination av designerns arbete och färdigheter tillsammans med Minottis. Att arbeta med stora talanger möjliggör ett otroligt utbyte som oundvikligen leder till värdefull berikning. Med andra ord, ”Helheten är större än summan av delarna” (Gestalts motto).

SUSANNA MINOTTI,

Tredje generation Minotti och Head of Interior Decoration Department av Minotti Studio.

I Minottis värld av globala kunder spelar även Sverige en betydande roll. För lite drygt två år sedan öppnande flaggskeppsbutiken på Strandvägen i Stockholm och Susanna anser att den nordiska marknaden är av stort intresse för dem. – Den nordiska designen växer och spelar en allt större roll på den internationella scenen, samtidigt som den nordiska kunden är kunnig, kräsen och ställer höga krav på kvalitet och exklusivitet. Vår kreativa mångsidighet gör att vi kan skapa kompletta kollektioner med 100% Made in Italy-produkter som kan tillfredsställa smakerna hos en alltmer krävande och sofistikerad internationell kundkrets. För oss är det alltid utmanande och kreativt givande att finnas på en marknad där kunden uppskattar det unika hantverk som står bakom våra produkter.

Text: Emilia Radow Ingvarson