Carnegie Bank

SMYCKEN – Nytändningar

Sekelgamla inspirationer, fantastiska stenar och klassiska fattningar kommer alltid att ha sin plats i smyckesvärlden men det senaste året har vi varit vittne till hur de klassiska smyckeshusen har experimenterat med både teknik och design för att hitta nya vägar och uttryckssätt.

Den mest vågade av dem alla har visat sig vara Boucheron. Det 163 år gamla franska huset levererade en smyckeskollektion som bland annat innefattade ett halsband skapat av en datoralgoritm och bestrött med tusentals diamanter för att ge intrycket av att det svävar i luften kring halsen. Ett annat ”hängsmycke” gjöts av aerogel, ett material som består till 99,8% luft och 0,2% kiseldioxid och som tidigare användes av NASA för att fånga stjärnstoft och isolera Mars Exploration Rover.

Liknande teman centrerade kring viktlöshet och svävande diamanter kom från både Messika och Hemmerle. Valérie Messika tog sig till nya nivåer med en enorm päronformad diamant som ser ut att sväva i en krage av korsmönstrade baguette- och rundslipade diamanter och där samma kontrasterande motiv kunde finnas i ett par örhängen som hänger i ett kaskadliknande sicksackmönster. Inspirationen? Det stigande och fallande ljudupptagningsmönstret som syns i en inspelningsstudio.

Tyska smyckestillverkaren Hem- merle pushade gränserna kring ”tension-setting”, en teknik som inte använder sig av en prong-fattning utan istället enbart fäster stenarna i själva konstruktionen. Vridna trådar av 18 karats guld håller en diamant på mer än 15 carat på plats, en av de största stenarna att infattas på det sättet.

Men det krävs inte alltid ett nyskapande av smyckeskonsten för att föra den framåt. Hos Tiffany & Co handlade innovationen enbart om att se på en klassisk kategori med nya ögon. Som kärlekssymbol har vigselringar länge omlindat fingrarna hos både män och kvinnor även om förlovningsringen generellt har reserverats för blivande brudar. Tiffany föreslår nu mer maskulina solitärer för den som planerar att fria till en man (även om de nya designerna gärna kan användas av både män och kvinnor).

Denna nya våg av teknisk innovation, vågade teman och förändrade attityder påminner om en tid som gav liv till den senaste stora design- renässansen: Art Deco. Ett århundrade senare genomgår vi slutet på ett annat slags krig där vissa förutspår att det kommer att bli ett nytt glatt 20-tal när världen öppnar upp igen. Om den förutsägelsen visar sig vara sann så kommer vi att ha många anledningar till att klä upp oss och gå ut och fira ordentligt!

Graff

DESIGNSVÄNG

Laurence Graff är känd för att köpa viktiga och råa diamanter och förvandla dem till åtråvärda objekt för smyckessamlare. Det var därför inte konstigt när hans designchef, Anne-Eva Geffroy, vände blicken mot himlen för inspiration. Night Moon Necklace är ett något råare koncept än hennes tidigare mer traditionella design. Med 466 diamanter (totalt 52,37 carat) infattade i 18 karats vitguld och platina har smycket en oval diamant på fyra carat i mitten som är omgiven av ett kluster av diamanter i olika slipningar för att blanda elementen i solskensformade mönster. Undertill finns en rundslipad diamant på två carat i en diamantformad ram av 12 baguetter och en päronslipad diamant på två carat som elegant förlänger och mjukgör kompositionen. Var skulle du annars hitta solen, månen och stjärnorna på ett och samma ställe än här?

Armband i roséguld från Fawaz Gruosi med rubiner i
över 145 carat.

Fawaz Gruosi

Återkomsten

För nästan 30 år sedan grundade Fawaz Gruosi De Grisogono och blev en av de mest färgrika personerna i smyckesvärlden. Hans oförskämt glamorösa design bars av de blåblodiga från Genève till Doha och hans dyrkande klientel samlades årligen på juvelerarens stjärnbeströdda fest i Cannes. Men 2018 tog festen slut när Gruosi lämnade De Grisogono. De nya ägarna fick det inte att funka och företaget stängde för alltid i januari 2020. I december var Gruosi tillbaka med ett nytt varumärke och en flagshipbutik på Berkeley Square i London. Namnet på dörren är nu Gruosis eget, men hans förkärlek för intensiva färger och slingrande silhuetter återstår. Som vanligt har han centrerat sin kollektion kring överdådiga unika skapelser med exceptionella ädelstenar såsom ett halsband trätt med 735,85 carat av ooljade zambiska smaragder. Även när han är som mest tillbakadragen är Gruosi överväldigande. Ett par relativt enkla droppörhängen har sex oktagonslipade, ouppvärmda royal-blue Ceylonsafirer som väger cirka 12,55 carat. När han får frågan om vad som är annorlunda den här gången erkänner Gruosi att han inte försöker återuppfinna sig själv: ”Det är egentligen fortfarande De Grisogono – det är jag.”

Tiffany & Co.

FÖRLOVNINGSRINGAR

För sex år sedan skapade Tiffany & Co rubriker när de introducerade sitt första samkönade par i en reklamkampanj med två män tillsammans med två vigselringar. Och även om juvelerare idag skapar för alla så har förlovningsringen fortsatt att vara ett koncept som främst riktats mot blivande brudar. Nu visar Tiffany upp sina diamanter för alla som tänkt fria, oavsett vem de friar till. Designen har runda briljant- eller smaragdslipade diamanter upp till 4,3 carat styck, infattade i platina- eller titanringar och har döpts till Charles Tiffany Setting, för att hedra grundaren Charles Lewis Tiffany. Designen efterhärmar tanken bakom den genom att blanda den klassiska stenen med en mer modern, maskulin stil.

Men juveleraren låser inte bara upp en dörr till ett bredare klientel. De öppnar också ett fönster till var de får sina stenar ifrån. Förutom stenens certifiering och kvalitetsförsäkran så finns information om varje diamants ursprung samt var den har skurits och polerats på ett tryckt Tiffany Diamond Certificate.

Boucheron

ÅRETS SMYCKE

Det är inte förvånande att det var Paris äldsta smyckeshus på Place Vendôme som var det mest nyskapande förra året. Kreativa chefen Claire Choisne tog sig så långt utanför konstens regler att hon fann sig själv i outforskat territorium. Föreställ dig tusentals diamanter som svävar kring halsen som om de vore upphängda i luften. Effekten skapades till husets Nuage en Apensanteur-halsband (viktlöst moln) och inspirerades av de miljoner av små, små droppar som ett moln består av. Smycket tog två år att skapa och började med att en tekniker använde sig av bomull för att skapa formen på en byst. En algoritm skapades sedan för att göra det möjligt för smyckesteknikerna att arrangera 4 108 diamanter, varvade med glaspärlor och infattade i 18 karats vitguld, på ändarna av 10 000 små trådar av ultralätt titan.

Det är dock ett praktfullt avantgarde-smycke och det finns få saker som uttrycker en sådan ohämmad lyx som att ha huvudet svävande bland ett moln av diamanter. Choisne berättade för Robb Report att de fria tyglarna som gavs av VD:n Hélène Poulit-Duquesne var ”magiskt” men också prestationsingivande: ”När någon säger, OK, gör vad du vill och vi kommer att stödja dig, så kan det vara superhäftigt men det kan också vara skrämmande för då har du ingen ursäkt.” Hon behöver inte någon.

Louis Vuitton

FÖRVANDLINGSBARA SMYCKEN

Varför nöja dig med ett när du kan ha tre? Smycken som kan förvandlas till flera olika delar blev mer och mer populärt under slutet av 1800-talet och tidigt 1900-tal i takt med att människors livsstil förändrades. Nyligen har fenomenet blivit återuppväckt och nästan alla stora smyckeshus erbjuder skräddarsydda skapelser som kan tas isär och bäras på alla möjliga smarta sätt. Ett sådant smycke är Louis Vuittons bländande vackra Soleil-halsband.

Höjdpunkten av husets Stellar Times-kollektion har en överdel som kan användas som ett enkelt choker-halsband medan den nedre tredelade kragen, med smaragdslipade safirer i totalt 35,38 carat från Sri Lanka, kan läggas till, med eller utan ytterligare en sten på 14,52 carat. En gul safir på 8,48 carat tar sin plats i mitten på choker-halsbandet.

Soleils imponerande inspiration kommer från solen, en forntida symbol för det gudomliga. I det gamla Egypten ansågs stjärnan som en gud och den franske kungen Louis XIV är berömd för att ha använt symbolen för att antyda att han själv var en gud. Passande nog är det en annan Louis som nu tar över ägandeskapet. Louis Vuitton framhävde Soleil med ett rutmönster av vita diamanter, gula safirer och spessartitgranater som utgör bakgrunden för de tre enorma safirerna som alla inramas av baguetteslipade diamanter. Tanken var att filtrera bilden av solen genom att använda sig av den effekt som solstrålar har när de träffar en yta men genom varumärkets egna lins: dess omisskännliga schackbrädesmönster.

Harry Winston Sparks ring i guld och platina med en spessartit granat-sten på 1,38 carat och rosa och blåa safirer, aquamariner, rubiner och diamanter.

Harry Winston

COCKTAILRINGAR

Huset må ha byggts upp genom att leverera otroliga vita diamanter till par som planerar att tillbringa framtiden tillsammans, men i år har Harry Winston tagit nya tag på själva idén. Winston With Love-kollektionen handlar om alla möjliga sorters tillfällen som är värda att fira med glada, färgade stenar som gjorts i explosiva former. Tre festliga cocktail- ringar satte tonen i 18 karats guld och platina med strålande, gnistrande linjer. Men de verkliga fyrverkerierna kommer från de olika arrangemangen av rosa safirer, spessartit granater, rubiner och vita och gula diamanter som omger antingen en rubellit på 0,94 carat, en spessartit granat på 1,38 carat eller en tanzanit på 0,94 carat. Trä en på fingret och du kan mer eller mindre känna champagnebubblorna i munnen.

Chopard

STENAR

Blåa diamanter är berömda för hur ovanliga de är. Faktum är att färgade naturliga diamanter utgör bara 0,4 procent av alla certifierade diamanter som brutits under de senaste 20 åren och mindre än en tiondels procent av dem är blåa diamanter enligt Grant Mobley, diamantexpert på Natural Diamond Council. Och ett matchande set av blåa diamanter på över en carat? Bemöda dig inte ens med att googla det, det finns så få av dem. Dessa Exceptional Precious Lace-örhängen lever upp till sitt namn med ett par blåa och ett par ljusblåa diamanter på 1,02 carat till 1,57 carat vardera. De otroliga stenarna är omgivna av 2,42 carat rundslipade och 4,94 carat päronslipade diamanter infattade i 18 karats Fairmind vitguld i en utsökt spetsinspirerad design.

De singulära blåa stenarna var så eftersökta att de potentiellt kunde vara höjdpunkten av en kollektion. ”De flesta blåa diamanterna som hit- tas är mindre än en carat och deras sällsynthet ökar ju större de är”, säger Mobley. ”Faktiskt så är det så att de flesta juvelerare aldrig har sett en naturlig blå diamant. Med tanke på det så är det inte svårt att förstå att upptäckandet av två matchande blåa diamanter över en carat skulle vara något som bara händer en gång i livet.”

Halsband från Lorraine Schwartz med totalt 305 carat runda diamanter och fancy-slipade pärlor.

Lorraine Schwartz

FILANTROPI

Känd för att klä alla från Jennifer Lopez till Blake Lively i otroliga, sällsynta och uttrycksfulla smycken för både röda mattan och privata tillställningar har Lorraine Schwartz blivit valet för både celebriteter och seriösa samlare. Hennes kontaktlista i sig är värd en säkerhetsvakt och nu använder hon sina resurser för större ändamål. Pharrell Williams, Tina Knowles och Kelly Rowland är rådgivare för hennes nya Emerging Designers Diamond Initiative, ett program skapat tillsammans med Natural Diamond Council (NDC) som erbjuder en miljon dollar i diamantkredit till växande BIPOC-designers (black, indigenous and other people of color).

”Jag ville verkligen göra något för dem med tanke på allt som pågick”, säger Schwartz. Hon insåg att det fanns ett behov av att hjälpa dessa formgivare att ta sig in i industrin eftersom det var svårt även för henne som kommer från två generationer av diamanthandlare. ”Jag hade en tuff tid att bli tagen på allvar som kvinna som ville handla med ädelstenar. Det svåraste är att få någon som inte känner dig att ge dig varor på kredit.”

Varje godkänd ansökning kommer att få en kredit på 20 000 dollar i sitt namn där programmet agerar som borgenär gentemot diamantleverantören. Både Schwartz och NDC-personalen kommer att agera mentorer för mottagarna och erbjuda guidning och kunskap om industrin för att hjälpa dem att lyckas.

För vilken skyddsling som helst skulle bara Schwartz expertis och tillgång vara ovärderlig. Det räcker att se på vad hon har i lager idag, som till exempel detta halsband av sällsynta rundslipade diamanter och fancy-slipade diamantpärlor i över 305 carat. ”Det är för väldigt sofistikerade kunder”, säger hon. ”Det är för dem som har verklig kunskap om ädelstenar. De som har allt.”

Chanel

EN HISTORISK HÄNVISNING

Venedigs spektakulära atmosfär har inspirerat konstnärer i generationer. Coco Chanel var inget undantag. Hon gjorde den första av många resor till den flytande staden redan 1920, så det är passande att företagets Escale à Venise-kollektion inte bara hyllar eran kring hundraårsdagen men också tar sin inspiration från hennes italienska äventyr. Det bästa exemplet är Eblouissante-halsbandet i 18 karats roséguld och platina med både baguette- och rundslipade diamanter i ett hårdkantat grafiskt Art Deco-mönster. Smycket spelar också in i Chanels kända kuddmöns- ter samtidigt som den för tankarna till de symmetriska mönstren på Venedigs fasader och mosaikgolv.

Men ett mästerverk kan inte enbart luta sig tillbaka på sin design. En bländande asscher-slipad 10,41 carat D FL typ IIa diamant ligger inbäddad i den V-formade kragen medan två asscher-slipade D IF diamanter (på totalt 10,52 carat) hänger undertill. De senare två kan tas av och användas som ett par matchande örhängen. Smycket kan också kortas genom att man tar bort det diamantformade roséguldhänget och tråden av diamanter under. Mångsidigheten, enkelheten och wow-faktorn gör detta utan tvekan till den största av hyllningar av den franska modehusgrundaren.

ATT HÅLLA ÖGONEN PÅ

Nicholas Lieou

När Nicholas Lieou lanserade sitt varu- märke, Mr. Lieou, 2019 så talade hans smycken med sådan självsäkerhet och klarhet att Sothe- by’s Diamonds direkt bad honom att skapa en kollektion, en prestigefylld roll härstammad från James de Givenchy. Lieou slog på stort och sedan dess har den Hongkong-baserade designern artikulerat sin egen utmärkande vokabulär: rena linjer och grafiska silhuetter som främst görs i en dämpad palett av svart, vitt och grått. Även om detta må låta något kallt så är det Lieous förmåga att få enkelhet att sjunga som gör honom så imponerande.

Det hjälper att han slipade sina färdigheter hos några av lyxens största namn, däribland Louis Vuitton och Tiffany & Co, där han ansvarade för den hyllade Blue Book-kollektionen och deras beställningsuppdrag.

”Jag älskade det jag gjorde för Blue Book, men även när vi designade smyckena funderade vi på var någon skulle kunna bära ett halsband som detta?” minns Lieou. Hans förståelse för vad kvinnor (och givet hans androgyna estetik flertalet män) vill ha är centralt i hans kollektion. Gråa spineller och otroliga pärlor är enkelt inramade i matt platina eller grått guld för smycken som lika gärna kan bäras med jeans.
Även om han är en uttalad minimalist så drar han sig inte för glamour. Hans Sotheby ́s-kollektion, som visades upp i september förra året, inkluderade några dramatiska pjäser. ”Folk tror att jag använder udda mate- rial men faktum är att de är ganska vanliga”, säger han när han berättar att han föredrar att använda klassiska diamanter och platina. ”Det är bara sättet jag sätter ihop det som gör det modernt.”

Rhodium-pläterade örhängen i vitguld från Mr.Lieou med pärlor och diamanter.

Hemmerle

TEKNISK INNOVATION

Mer än någon annan så definieras Christian Hemmerles familjeägda företag av känslan ”att våga, att försöka och att inte vara rädd”. Det 128 år gamla Münchenbaserade företaget har gjort det till en vana att pressa gränserna, som när de skar urgamla skivor av jade till trompe l ́oeil-saltiner eller hängde upp en akvamarin på 47,29 carat i en noga konfigurerad hög av plockepinn. Den senare bedriften, som använde sig av tekniken ”tension-setting”, är ett tillfälle där Hemmerle trotsade såväl gamla konventioner som tyngdkraften. Tension-setting ses normalt med mindre stenar som ett designelement, inte huvudattraktionen. Förra året testade Hemmerle metodens gränser med en ring som ger illusionen av att den 15 carat stora diamanten svävar i ens hand. Det tog två år att färdigställa. Efter flera misslyckade försök utformade Christian en lösning när han lekte med en lös sten och ett gummiband. Den resulterande ringen byter ut gummit till ringar av matt vitguld noggrant formade för att säkerställa att stenen förblir lindad kring fingret. Men den kanske största bedriften av alla är att få det att se så enkelt ut.

Guldörhängen från David Michael med tsavorit, granater och diamanter.

Sotheby’s

DESIGNSVÄNG

I ett tidigt skede i pandemin bevisade Sotheby ́s att kunderna fortfarande var villiga att spendera, även om de inte kunde hålla i smycket först, när de sålde ett Art Deco Cartier Tutti Frutti armband i april 2020 för 1,34 miljoner dollar och därmed slog det dåvarande rekordet för ett smycke som sålts på en online-auktion. Men att klicka sig igenom en digital katalog kan fortfarande inte jämföras med att bada i strålglansen från smycken som dessa. Så om social distansiering innebar att Muhammed inte kunde komma till berget så beslutade Sotheby ́s att de skulle ta smyckena till honom.

I juni förra året öppnade auktionshuset ett butiksgalleri i East Hampton där många av deras stamkunder hade inkvarterat sig. I takt med att årstiden förändrades följde Sotheby ́s fåglarna söderut och etablerade ytterligare ett galleri i Palm Beachs Royal Poinciana Plaza. Förutom de eftersökta juvelerna från bland andra Van Cleef & Arpels och David Webb och andra moderna skapare, däribland 2019 Best of the Best-vinnaren David Michael, så har båda gallerierna en blandning från Sotheby ́s olika avdelningar (Ruscha, Prouvé, Audemars Piguet, oh my!). Allt som säljs går igenom samma rigorösa granskning som Sotheby ́s andra försäljningar. Men till skillnad från auktionerna så handlar dessa om att se och köpa direkt, det finns inga budkrig eller väntande. På det sättet är det en vanlig butik men med ovanliga varor. Även om East Hampton- och Palm Beach-galleriorna var tilltänkta som pop-ups så har Sotheby ́s beslutat att göra dem permanenta. Dessutom öppnades det i maj en tredje lokal i högkvarteret i New York. Med ett överflöd av exceptionella smycken är det en stark påminnelse om varför det inte går att slå en riktig butik.

Foto: Jenna Greene Modell: Aleya Ali @ Wilhelmina Stylist: Alex Badia
Makeup: Amanda Wilson Hår: Avery Golson

Messika

DESIGN

Valérie Messika, den kreativa kraften bakom hennes 16 år gamla varumärke, är känd för sin coola, eleganta personliga stil och energiska joie de vivre så det är föga förvånande att hennes smycken har samma livsglädje. Det senaste exemplet är en diamantkollektion ordnad efter skala som för tankarna till upp-och-ner-rörelsen av ljudupptagningar som kan ses i en inspelningsstudio. Ett choker-halsband med en päronformad diamant på 17 carat är kollektionens magnum opus och passande nog köptes det av Beyoncé. Men om du vill ha en bit av Messikas musik så kan du istället dansa i takt med ett par Voltige Diamant Equilizer örhängen. Designade i 18 karats vitguld med vinklade rader av omväxlande baguetteslipade och runda briljant-diamanter med en asymmetrisk fattning där XXL-storleken är både örhänge och tillhörande del för att täcka hela sidan av örat. Varje örhänge har en enkel päronformad diamant, en sten på 4 carat och en på 1,5 carat, som hänger i änden. Örhängena är anledning nog att sätta på sig dansskorna igen.

Av Kareem Rashed och Paige Reddinger