Det är fascinerande hur kusligt väl ChatGPT och andra AI-modeller kan imitera mänskligt språk, men många datakunniga företag använder redan AI för att hjälpa till att utveckla de produkter vi köper – inte genom att prata, utan genom att lyssna.
Tänk bara på alla gånger du har skrivit någon irriterad kommentar på Twitter – ursäkta, X – för att klaga på concierge-servicen på semestervillan du har hyrt, eller beklagat dig för en chatbot om förvirrande användargränssnitt. Eller kanske bombat en skotillverkares kommentarsfält med önskemål om nya färgkombinationer eller kommenterat i ett klockforum att vissa klassiska modeller inte får den uppskattning de förtjänar. Alla dessa till synes spontana interaktioner är faktiskt otroligt välmatade med data – en guldgruva av ocensurerade åsikter och önskningar, konsumenter som tror att de bara diskuterar med varandra. Men det finns osynliga lyssnare; AI-program som använder tekniken för att analysera innehållet på Reddit, Instagram, X, Tripadvisor, Facebook – överallt där människor uttrycker åsikter, laddar upp bilder eller filmklipp, eller bara gillar eller ogillar sådant som andra har publicerat.
– Särskilt när det gäller lyxvaror, mode eller teknik, dessa kategorier har väldigt passionerade och nogräknade deltagare i nischade webbforum, säger Chris Bingham, VD på Brandwatch, ett social media-företag i New York City som har samarbetat med bland andra BMW, Unilever och Carlsberg.
– Det finns enorma mängder information som är värdefull för företagen för att förstå hur allmänheten ser på deras produkter, hur man ser på konkurrenternas produkter, branschtrender, vad kunderna gillar eller ogillar och så vidare, säger Bingham och tillägger att AI-tekniken kan vara ett bra komplement till traditionella marknadsundersökningar som ibland ses som alltför kostsamma och ineffektiva.
– Med AI får du direkt tillgång till vad folk redan pratar om – de har förmodligen redan besvarat frågorna du ville ställa till dem.
Möjligheten att förvandla internet till en enorm, slumpvis utvald fokusgrupp har redan funnits i några år (även om varumärkena som använder sig av det sällan talar om det öppet) men drar numera nytta av samma teknologiska framsteg som har gjort vanligt folk väl bekanta med ChatGPT, Midjourney och liknande program. Nyckeln är AI:s förmåga att tolka känslor, enligt Grant Hartanov, vice VD på CXM Best Practices Group på Sprinklr, ett New York-företag som erbjuder AI-insikter till företag som bland andra Prada och Lenovo.
– Ju mer stabil en lyssnande infrastruktur är, desto bättre kan man identifiera teman och trender, men det finns även möjligheter att använda AI för att skapa visuella insikter, säger han.
– Det kan vara ett verkligt intressant sätt för till exempel en skotillverkare att analysera. ”Hallå, vi ser att folk dras till den eller den färgen”, men ännu viktigare – hur uppfattar kunderna en viss färg? Med andra ord, AI kan inte bara registrera hur användare reagerar på bilder med till exempel en viss nyans av grönt, utan även analysera vilka känslor just den färgen väcker.
– Med vassare AI går det att ställa mer specifika frågor och få mer träffsäkra, relevanta fakta, säger Bingham men tillägger att hur människan väljer att använda dessa insikter också är väldigt viktigt.
När det gäller exklusiva produkter av de typer som Robb Report rapporterar om handlar det även om smak och innovation som drivs av människor och inte fullt ut kan analyseras med algoritmer.
Text: Viju Josh Condon, Michael Verdon och Robert Ross