Eleganta bubblor från Guldkula Champagne

Håkan Guldkula, är dalmasen med framgångsrik karriär på Wall Street och eget champagnevarumärke. Guldkula Champagne Premier Cru Brut är en av landets mest sålda champagner.

Håkan Guldkula är serie-entreprenör med bas i New York. Han tillbringar lika gärna sin tid i London eller Stockholm och är en selfmade man. Vid femton års ålder tackade han nej till veckopeng eftersom han tjänade mer på egen hand och som vuxen tog han tillbaka morfars efternamn.

– Jag är inte expert på någonting men gillar start-ups, tycker det är roligt att bygga, säger Håkan.

Håkan, som tillhör den finansiella eliten i New York, är född 1959 och uppvuxen i Ludvika i Dalarna. Efternamnet kommer från morfar Olle född Andersson. Han tog båten till USA för att gräva guld och hemma i byn utanför Gagnef lämnade han sin käresta. Och det var i USA som Olle fick smeknamnet Guldkula vilket han senare tog som efternamn.

– Olle återvände efter ett antal år till sin dalkulla och gifte sig med henne. Han slopade namnet Guldkula eftersom det stack ut lite för mycket hemma i bygden men behöll T-Forden han tagit med sig, berättar Håkan.

För egen del blev det Handelshögskolan i Göteborg sedan Electrolux med Ludvikabördige Hans Werthén i spetsen.

 – Werthén var ett bra bollplank, han lärde mig mycket, framför allt att man ska våga ta för sig.

 År 1984 utannonserades ett stipendium från Anders Wall i Svenska Dagbladet. Av 400 sökande blev han utvald och fick ett år på Svenska Handelskammaren i New York med omkostnaderna betalda. Detta förändrade hans liv. Håkan, som beundrar Anders Wall, lyssnar noga på honom och äter fortfarande middag med honom flera gånger per år.

Den oblyge Håkans eget champagnemärke: Guldkula Champagne är framtaget i samarbete med Richard Juhlin. Håkan satsar på kvalitet och skippar tung marknadsföring till förmån för ett fördelaktigt pris.

– De som uppskattar god champagne tycker det är perfekt eftersom det är dryckens smak de är ute efter och inte champagnehusens marknadsföringskostnader, säger Håkan.   

När Håkan skapade sitt champagnemärke var namnet självklart, liksom att samarbeta med Richard Juhlin, världens främste champagneexpert.

– Vi är stolta över att Guldkula Champagne har fått ett varmt mottagande och snabbt blivit en favorit bland champagneälskare. Förra året toppade Guldkula Premier Cru Brut listorna med närmare 110 000 sålda liter, säger Håkan Guldkula med sitt team. 

I kollektionen ingår fem unika cuvéer skapade av Richard Juhlin som alla är resultatet av ett noggrant samarbete med världens främsta producenter: Guldkula Premier Cru Brut, med toner av röda äpplen, citrus, nougat och pigg fräschör, Guldkula White Grand Cru Blanc de Blancs, som är frisk och elegant med inslag av citrus och grönt äpple, Guldkula Black med fylliga toner av mörka bär, choklad och brioche samt Guldkula Green Eko en ekologisk champagne med nyanser av nybakat bröd och citrus. Sist ut är Guldkula Brut Réserve, med är smakprofil av citrus och gröna äpplen och antydan till brioche och nougat. 

– Alla dryckerna passar lika bra till fördrink och mingel som till mat, säger Richard Juhlin, kvalitetsansvarig Guldkula Champagne.

Text: Britta Rossander
Bilder: Emilia Radow Ingvarsson och Press

Mer om mat och dryck hittar du här