Tidstestade flygtransporter

Gulfstream G650ER (gulfstream.com, ca 575 milj kr) är inte längre ensamt i sin klass sedan Dassault Falcon 8X introducerades på marknaden. Dassualt kan konstatera att omkostnaderna för 8X är lägre än för andra motsvarande jetplan i samma storlek, och dessutom är det väldigt smidigt för sin storlek. Det gör att det kan starta och landa på flygplatser som andra plan i samma storleksklass inte klarar. Dock är inte kabinen lika rymlig som i G650ER, och räckvidden är inte lika lång. Gulfstreams flaggskepp kan flyga 13 900 km nonstop med åtta passagerare i marschfarten 900 km/h. Det kan därmed flyga non-stop från Los Angeles till Melbourne och är snabbt nog att hinna till Teterboro i New Jersey från Hong Kong på mindre än 14 timmar. ”Det är det enda privatplan som kan nå så pass långt på så kort tid”, säger Lee Rohde.

G650ER kan flyga på höjder långt över vanliga kommersiella jetplan, upp till 15 500 meter, och på 13 700 meters höjd känns lufttrycket i kabinen som på 1 200 meter. Det över 14 meter långa kabinutrymmet är det längsta bland alla privatjetplan. I kabinen finns stolar för 18 passagerare och 10 bäddar. Förutom att kabinen är lång är den dessutom hög, nästan 2 meter, och bred, 2,5 meter. Det finns toaletter i fören och aktern. Kabinen kan även beställas så att den får plats med privata kontor eller sovrum.
Kabinen i Bombardier Global 6000 (businessaircraft.bombardier, ca 520 milj kr), med ultralång räckvidd, är väl tilltagen med många bekvämligheter. Den är nästan 13 meter lång, och takhöjden är 1,9 meter. Till och med på 15 500 meters höjd känns det som på 1 800 meter. Det går att beställa kabinen så att det finns plats för 19 passagerare, eller så kan det göras plats för ett avskilt sovrum med egen toalett, stora säten för åtta i den större delen och arbetsyta med konferensbord för fem. God komfort är avgörande när man reser så pass och långt och länge som man kan göra i en Global 6000. Namnet har planet fått efter sin räckvidd i nautiska mil. Det är en längre sträcka än mellan San Francisco och Moskva. Marschfarten är drygt 900 km/h. Det 5,5 kubikmeter stora bagageutrymmet kan nås från den bakre toaletten. I början lanserades planet med namnet Global Express XRS, en uppgraderad version av Global Express. Global 6000 har funnits ute på marknaden sedan 2006. “Den är fortfarande ett bra alternativ tills Gulfstreams produkter (G500 och G600) finns tillgängliga”, säger Bill Quinn. Om du inte redan har beställt en Gulfstream G450 (gulfstream.com, ca 360 milj kr) är det för sent. Företaget har redan fått en beställning på den sista G450 och planerar att leverera den i början av 2019.

Totalt har Gulfstream tillverkat mer än 870 exemplar av G450 och de plan som det härrör från – GIV och GIV-SP. Gulfstream säger att de ska fortsätta att stötta och leverera de här modellerna. G450 har länge varit ett flaggskepp i sin klass och ett av de mest eftertraktade planen på marknaden”, säger Rohde. Det har en räckvidd på drygt 8 000 km, en marschfart på 850 km/h och når sin marschhöjd på 12 500 meter på bara 23 minuter. På 8 100 meter håller sig lufttrycket sig stadigt, och känslan är densamma i kabinen som nära mark. Fönstren är större än vanligt, och täta luftombyten i kabinen ökar komforten för passagerarna. Kabinen är drygt 12 meter lång och rymmer 8–16 passagerare. Med utförandet för åtta passagerare finns plats för rymliga säten i fronten och arbetsrum och ett sovrum i aktern.

2016, för andra året i rad, var super midsize-planet Bombardier Challenger 350 (businessaircraft.bombardier.com, ca 220 milj kr) världens näst mest levererade privatjet med 62 plan, endast ett mindre än Embraers Phenom 300. “Challenger 350 är fortfarande ett mycket eftersökt privatplan, och charterbolag menar att det är ett av de bästa flygplanen”, säger Lee Rohde. ”Både NetJets och Flexjet fortsätter att köpa in Challenger 350 till sina flottor.” Planets räckvidd och marschfart gör det möjligt att flyga åtta personer från New York till London på lite mer än 6,5 timmar. Kabinen kan byggas antingen för åtta eller för tio passagerare, och sätena går att fälla ner helt. ”Challenger 350 håller fortfarande måttet och är värd pengarna med samtliga omkostnader inräknade”, säger Bill Quinn.

Bombardier Global 6000 är 13 meter lång.

Super midsize-planet Dassault Falcon 2000LXS (dassaultfalcon.com, ca 290 milj kr) är tillräckligt smidigt för den tvära nedstigningen till London City Airport, och det kan stiga till marschhöjden 12 500 meter på bara 20 minuter. Jetmotorerna är kraftfulla, effektiva och relativt miljövänliga. Enligt Dassault genererar de 40 procent mindre farliga utsläpp än andra jetmotorer på marknaden. 2000LXS har en marschfart på 810 km/h och en räckvidd på 7 400 km, vilket möjliggör nonstop-flygning mellan New York och Paris. ”Jag anser att det är den bästa produkten på marknaden”, säger Bill Quinn. Kabinen är byggd för åtta eller tio passagerare och är utrustad med HDTV och ett filmutbud som går att hantera genom iPad eller iPhone. Men Rohde är ännu mer imponerad av planets cockpit. ”Den erbjuder fantastiska manövermöjligheter och tillgång till den senaste tekniken.”


Midsize-planet Cessna Citation Sovereign+ (cessna.txtav.com, ca 150 milj kr) kan flyga från kust till kust i USA nonstop med sex passagerare. Marschfarten är 850 km/h, och planet når 13 700 meter på 27 minuter. En kort landningsbana är inget problem för Sovereign+, som bara kräver 1 060 meter för att lyfta och 780 meter för att landa säkert. Den drygt 7,5 meter långa kabinen inreds ofta med för åtta till nio passagerare med bekväma fåtöljer. Kabinen behåller samma lufttryck som vid havsnivå så högt upp som 7 600 meter. Det finns WiFi och touchscreen-kontroller för belysning, fönsterjalusier och temperatur. Kabinen i Gulfstream 650ER är längre än något annat privatflygplans. Foto: Mark DeLong

Dassault Falcon 2000LXS med sina typiska säteskombinationer för åtta till tio passagerare.

Superlätta Cessna Citation XLS+ (cessna.txtav.com, ca 105 milj kr) säljer inte lika bra som förr, troligen på grund av att kunderna lockas till två andra Cessna-modeller, den större Citation Latitude och den mindre Citation M2. XLS+ har en räckvidd på 3 890 km och en högsta marschfart på 810 km/h. Planet kräver ingen lång start- eller och kan stiga till 13 700 meter på endast 29 minuter. I kabinen är lufttrycket upp till 7 600 meters flyghöjd samma som vid havsnivån.
Den är nästan 6 meter lång och är anpassad för åtta passagerare, inklusive sex fullt nedfällbara lädersäten.

2016, för fjärde året i rad, var lättviktsplanet Embraer Phenom 300 ­(embraerexecutivejets.com, ca 75 milj kr) det mest levererade privatjetplanet. Embraer levererade 63 stycken 2017 och totalt 266 sedan 2013. Sedan planet lanserades på marknaden 2009 har företaget sålt över 400 exemplar. ”Det säger ganska mycket om den uppskattning flygplanet har fått”, säger Lee Rohde, och anmärkningsvärt är att många av leveranserna har gått till Flexjet och NetJets. Planet har en räckvidd på nästan 3 650 km och en högsta marschfart på 835 km/h. Kabinen, som designades tillsammans med BMW Group Design Work USA, har en svagt oval form med en bredd på drygt 1,5 meter. Den har även ovanligt stora fönster, inklusive det på toaletten i aktern. Kabinen är oftast utformad för sex passagerare, men en sjunde kan sitta på andrepilotens säte, då planet är certifierat för att flygas av endast en pilot.

Cessna Citation M2 (cessna.txtav.com, ca 37 milj kr) är fortfarande ett av märkets mest omtyckta plan. Efter två år hade 100 exemplar levererats, och moderbolaget Textron Aviation levererade 38 plan under 2016. ”Det är fortfarande det mest prisvärda planet i sin klass”, säger Quinn. Det har en räckvidd på nästan 2 900 km och en högsta marschfart på 745 km/h. Cockpit är designad för en pilot, och här finns en instrumentpanel med högupplöst multifunktionell touchscreen – Garmin G3000. Kabinen, som har åtta stora fönster, kan möbleras för fyra eller fem personer, och ytterligare en passagerare kan färdas i andre­pilotens säte.
Embraer Phenom 100 EV (embraerexecutivejets.com, ca 37 milj kr) är den senaste versionen av Phenom 100, en privatjet som funnits på marknaden sedan 2008. Det första exemplaret levererades i mars i fjol. Planet har nya instrument – Prodigy Touch – som även finns i Phenom 300 och modifierade motorer som levererar 15 procent mer kraft. Det ger en högre marschfart på 745 km/h.

Cessna Citation M2 har en räckvidd på nästan 288 mil.