Ett jetbränsle utvunnet från gammal matolja låter kanske inte så jättesexigt, men det behöver det inte göra heller. Det är redan det mest effektiva sättet att göra affärsflyget grönare. Diverse nya teknologiska framsteg och rymdåldersmaterial bidrar till att minska privatplanens utsläpp, men det är marginella minskningar jämfört med Sustainable Aviation Fuel (SAF). Jämfört med fossila jetbränslen minskar SAF i sin renaste form koldioxidutsläppen med upp till 80 procent, minskar luftburna förorenande partiklar med 90 procent och eliminerar helt utsläpp av svaveloxid. ”Vi förvandlar avfall till guld”, säger Chris Cooper, vice president för förnybart flygbränsle på Neste, ett av de företag som utvecklar biobränslen för jetplan. Cooper berättar att privatjetplan bränner 6,8 miljarder liter fossilt bränsle varje år. ”Det betyder en enorm negativ miljöpåverkan”, säger han.
En av de stora fördelarna med SAF är att det fungerar i alla flygmotorer som drivs med jetbränsle typ A utan behov av några modifieringar. ”Planet märker ingen skillnad, men det gör miljön”, säger Ed Bolen, president och VD på National Business Aviation Association (NBAA). Branschorganisationen har använt sitt stora inflytande för att påverka hela flygindustrin att gå över till SAF. ”Efter åratal av tekniska lösningar som resulterar i procentuellt små förbättringar av flygets miljöpåverkan har vi nu lyckats göra ett enormt framsteg”, säger han.
Det senaste året har inneburit en vändpunkt. NetJets har lovat att använda minst 380 miljoner liter de kommande tio åren, medan San Franciscos Signature Flight Support är världens första operatör som helt har gått över till miljövänligt drivmedel för affärsflyget. De använder befintliga pipelines för att transportera biobränslet till San Francisco, berättar Cooper.
Företag i så olika branscher som Nike, Deloitte och Amazon har också slutit upp. Microsofts Bill Gates, USA:s största inköpare av SAF, påpekar att priset – tre gånger högre än fossilt bränsle – är ett problem. ”Det blir intressant att se om vi kan skala upp produktionen så att vi kan få ner priset”, sade Gates på en konferens nyligen.
Ett sätt att nå det målet är genom skattelättnader, hävdar förespråkarna. NBAA, Neste och dussintals andra företag vill se finansiellt stöd till SAF-producenter så att de kan bygga nya bioraffinaderier vilket kommer att göra att priserna sjunker i takt med att produktionen ökar. Neste räknar med att producera två miljarder liter SAF under 2023, nästan 15 gånger så mycket som dagens siffra. NBAA hävdar att produktionen av biobränsle kan komma att nå 3,8 miljarder liter 2025.
Ingen vet säkert hur snabbt infra- strukturen kommer att växa och priserna sjunka, men Cooper hävdar att övergången till SAF är oundviklig eftersom den efterfrågas av passagerarna i kabinen. Företag som VistaJet rapporterar att 80 av deras kunder är beredda att betala för att minska resornas klimatpåverkan. ”Vi är mitt uppe i den största förändringen inom flyget på många år”, säger Cooper, ”och det är konsumenterna som driver utvecklingen.”
Många flygbolag pratar om hållbarhet men det är inte många som har satsat mer seriöst än NetJets. Medlemskapen i deras Blue Skies-program har mer än fördubblats det senaste halvåret, med medlemmar som köper utsläppsrätter för att försäkra sig om att deras flygresor är klimatneutrala. NetJets säger att de har sparat in 38 543 ton fossilt bränsle det senaste halvåret, och deras flotta har flugit cirka 140 000 mil på hållbart flygbränsle (SAF) med betydligt lägre utsläpp än traditionellt jetbränsle. I Europa har företaget sparat in cirka 1,9 miljoner ton sedan de satsade på att bli fossilneutrala 2012.
I februari i år bokade NetJets upp sig för att köpa minst 400 miljoner liter SAF de kommande tio åren. En ännu större satsning är att de kommer att bygga ett nytt bioraffinaderi tillsammans med samarbetspartnern Waste-Fuel och planerar ytterligare fyra raffinaderier under den närmaste framtiden. Vid full kapacitet kommer varje raffinaderi årligen att konvertera en miljon ton avfall till 30 miljoner ton SAF. Bränslet minskar miljöpåverkan, sänker utsläppet av metanol i atmosfären och förändrar privatflygets image från miljöbovar till ansvarstagande och medvetna moderna företag.
Bell 525:s stilrena design kommer troligen att sätta en ny standard för affärshelikoptrar. Modellen förväntas bli certifierad av Federal Aviation Administration senare i år och har imponerande siffror. Jämfört med sin närmaste konkurrent är den 29 procent tystare, har 40 procent större fönsterytor och 50 procent större bagageutrymme. 95 procent av huvudrotorns vibrationer har isolerats från flygkroppen. Marschfarten på 300 km/tim är bäst i sin klass (med en toppfart på 325 km/tim), en räckvidd på drygt 100 mil vid 270 km/tim, elektroniska fly-by-wire-kontroller och det första Garmin G5000H-systemet i en helikopter, med ett touchscreen-gränssnitt som är fantastiskt intuitivt och lättmanövrerat. Allt som allt betyder det en helt ny nivå av flygupplevelse.
VIP-versionerna av Bell 525, med fyra till tio säten, kommer att få specialbyggda inredningar från Mecaer Aviation. Företagets ”Completions Center” utanför Milano har fått ett välförtjänt gott rykte för sina smakfulla och skickligt utförda helikopterinteriörer. 525 kommer även att erbjudas med premiumtillval som ett teleskopiskt bord med pop-up-monitor eller ett centralt kabinett med utfällbar bordsskiva. Den långa räckvidden gör den till en seriös och komfortabel lång- pendlare, medan fly-by-wire-kontrollerna, de elektroniska hjälpsystemen och den sidoplacerade styrspaken erbjuder piloten en flygupplevelse som man kanske snarare skulle förknippa med privatjetplan. Pris på förfrågan.
Falcon 6X är franska Dassaults senaste exempel på att komfort kräver utrymme. 6X introducerades som världens första ”ultra- wide-body” privatjet, 10 cm högre (med två meters takhöjd i kabinen) och 25 cm bredare än såväl 7X som 8X. Med en maximal räckvidd på drygt 1 000 mil och en marschfart på Mach 0,85 kan 6X flyga non- stop från Los Angeles till London. Toppfarten ligger på Mach 0,90 (1 110 km/tim).
Kabinen specialdesignas efter varje beställares önskemål och rymmer 12 till 16 passagerare utspridda i separata zoner som till exempel en loungeavdelning och ett ”business center”. 30 fönster plus ett takfönster ser till att kabinen badar i naturligt ljus. 6X:s luftfiltreringssystem är detsamma som på många intensivvårdsavdelningar och renar luften tio gånger snabbare än de system som används i kontorsbyggnader, ett stort plus i coronatider.
6X:s fly-by-wire-teknologi gör flygningen mer exakt och enklare för piloten. Planet behöver inte längre landningsbanor än 900 meter, och dess manöverförmåga gör det möjligt att göra branta inflygningar till utmanande flygplatser som till exempel Aspen eller Yellowstone. Vi är också imponerade av planets så kallade FalconEye-teknik, ett innovativt nytt system som kombinerar terrängkartor med mörkerseende värmekameror i realtid vilket förbättrar säkerheten, speciellt i dåligt väder eller andra förhållanden med begränsad sikt.
Dassaults senaste plan kombinerar storlek med teknologi för att skapa en helt ny klass av privatjet.
Nya TwoTwenty tar storleken till hjälp i konkurrensen om privatjet-kunderna. Den är så stor att Airbus Corporate Jets (ACJ) kallar den Xtra Large Bizjet, en kategori som inte har funnits förrän nu. Planet har 73 kvadratmeter golvyta fördelat på sex zoner, inklusive ett sovrum med en king-size-säng och en dusch i full storlek. TwoTwenty är baserad på Airbus passagerarplan A220-100 med 135 säten, men kommer att ha max 18 sittplatser. Planet är 25 procent mer bränsleeffektivt än den tidigare generationen tack vare bättre aerodynamik, kompositkonstruktion med lägre vikt och Pratt & Whitneys nya PW1500G-motorer.
ACJ skäms inte för att skryta om att planet har 30 procent mer golvyta och 30 procent lägre driftkostnader än många konkurrenter. Comlux kommer att stå för interiören i de första 15 exemplaren, och ACJ:s designchef Sylvain Mariat står redo att assistera varje beställare med att customisera inredningen. Man kan få sin TwoTwenty med loungeutrymme eller ett ”Business Center”, olika val av träslag, färger och hurtsar, precis som med traditionell inredningsdesign.
Planet har en räckvidd på drygt 1000 mil och kan flyga i mer än tolv timmar non-stop, mellan London och Los Angeles eller Tokyo och Dubai. ACJ har redan fått in sex beställningar.
Att hyra in en yachtdesigner för att skapa interiören i en privatjet låter kanske lite chansartat. Men de två disciplinerna har mer gemensamt än man skulle kunna tro, bland annat en aversion mot vassa hörn och tunga material. Formgivaren Alessandro Massari har gett sin touch till en Boeing-inredning för första gången, och kombinerat de elegantaste uttrycken från flyg- och fartygsvärlden med en välkomponerad design som skvallrar om hans erfarenheter från havet.
Boeing Business Jets önskemål var ”något som ingen har sett förut och som skulle sticka ut i mängden”, säger Massari vars studio är belägen i den italienska yachtbyggarstaden Fano.
Designteamet beslutade sig för en ombonad men stilren look, med ljusa färger och mjuka kurvor. 737 MAX 7:s kabinvolym tillät ett rymligt gemensamt utrymme, ett kontor, sängplatser och ett ”master bedroom” med dusch i full storlek. Massari satsade på att skapa ”en svävande interiör i ett svävande objekt.” Detta mål uppnåddes genom att inte fästa sidokabinetten mot golvet och genom att använda indirekt belysning i sovrummet för att skapa en illusion av att sängen svävar fritt. Monitorn för underhållning och arbete kan fällas undan för att frigöra utrymme. På stolarnas armstöd finns glasytor med touchkontroller. ”Vi använde vår långa erfarenhet från yachtvärlden för att ta oss an utmaningarna som det innebär att arbeta på en begränsad yta med dess många tekniska och ergonomiska krav”, säger Massari och bjuder på en ordvits: ”Vårt team tyckte det var spännande att låta kreativiteten flyga fritt.”
JoeBen Bevirt
Det tycktes förutbestämt redan från början. Redan som barn när han växte upp vid Kaliforniens kust hade JoeBen Bevirt börjat bygga modellplan enligt VTOL-principen (Vertical Take- Off and Landing) som drevs av små bensinmotorer. Senare studerade han robotteknik och mekanik på University of California där han mötte VTOL-pionjären Paul Moller som utvecklade den första eldrivna quadcoptern. Bevirt ville inte vänta i 20 år på att batteritekniken skulle utvecklas så han startade egna tech-företag (bland annat ett med DNA-sekvenserande robotar och ett annat som använde enorma segel för att utvinna elektricitet från atmosfären) men kom så småningom tillbaka till sin första kärlek när han grundade Joby Aviation 2009. Vid en konferens nyligen sade han att ”om samhället kunde gå över till eldrift så skulle vi kunna göra en enorm skillnad när det gäller utsläpp och klimatförändringar”.
Joby är den nya ledaren inom vad som kan bli en metamorfos för flyget. 2019 meddelade företaget att de hade inlett samarbeten med ett antal investerare, bland andra Toyota, för att skapa det första eVTOL-planet. I december 2020 offentliggjordes att Joby Aviation avsåg att köpa Uber Elevate, och två månader senare kom nyheten att de hade gått ihop med Reinvent Technology Partners till ett sammanlagt börsvärde på 6,6 miljarder dollar. Bevirts målsättning är enkelt uttryckt ”att spara in en timme om dagen för en miljard människor”.
Hans vision påminner mer om Henry Ford än bröderna Wright – han ser sin eVTOL som ett praktiskt fortskaffningsmedel för gemene man, precis som Ford ansåg om sin Model T. Joby kommer att öppna en ny fabrik före årsskifte och diskuterar möjligheterna för lufttaxiverksamhet med ett antal storstäder. Deras modell för fem passagerare, med en topp- fart på 320 km/tim och en räckvidd på 24 mil, är beräknad att tas i bruk under 2024.
Och det är bara början. ”Vi befinner oss bara i början av en lång utvecklingskurva”, sade Bevirt nyligen, ”och det kommer att kräva ett enormt ekosystem.” Men det är tydligt att hans visioner om eldriven flygtrafik i framtiden är på god väg att bli verklighet.
LIMITED EDITION
Här kan man tala om seriös stil. Vi är inte förvånade över att alla de åtta limiterade exemplaren redan har blivit sålda. SR Limited Edition kombinerar ”dess ikoniska former med ett djärvt färgschema”, säger Ivy McIver, chef för Cirrus SR-modeller. En lysande grön nyans på undersidan av flygkroppen och vingarna kontrasterar mot svart och silver på ovansidan och stjärtpartiet. ”Vi gav kunderna möjligheten att välja andra färger, men sju av de åtta beställarna valde den här kaxiga kombinationen”, berättar McIver.
Cirrus provflög sitt första enmotoriga SR20-plan 1995. På den tiden var det revolutionerande med sin enkelhet, pilotvänlighet och överkomliga prislapp. Cockpiten i glas var den första i branschen och det var även det första serieproducerade planet byggt helt i kompositmaterial. SR20 blev starten på en hel modellflotta som inkluderade SR22 och den turbomatade SR22T. Det 8 000:e exemplaret av SR-serien kommer att byggas innan årsskiftet och Cirrus firar jubileet med denna lyxiga och omisskännliga limiterade serie.
Designteamet har hämtat inspiration från start- och landningsbanor, inklusive bromsspår, i diagonala mönster såväl invändigt som utvändigt. De använde även avancerade gröna sömmar i lädersätena och längs instrumentens kanter. Resultatet: En djärv men attraktiv look för en av privatflygets bästsäljande serier.
PRIVATE SUITE LOS ANGELES
Private Suites (PS) omdesignade privata terminal på Los Angeles International Airport erbjuder en fristad med tolv sviter för reguljär flygpassagerare. Den privata terminalen ligger i en byggnad separat från resten av flygplatsen vilket minimerar kontakten med den allmänna terminalen. Här erbjuds en privat incheckning med personal från Transportation Security Administration (TSA), och en BMW med privatchaufför skjutsar kunderna från sviten till planet för boarding före övriga passagerare. PS på LAX säger att deras medlemmar inte behöver interagera med mer än fem personer, inklusive personal från TSA och PS, jämfört med vanliga resenärer som är tvungna att trängas med hundratals eller till och med tusentals människor i LAX huvudterminaler.
Sviterna har en helt ny look signerad Los Angeles-designern Cliff Fong. Samtliga erbjuder avslappning inför flygresan med en smakfull hemmakänsla med gott om sittplatser, badrum, en säng, elektronisk underhållning och ett välfyllt skafferi. Medlemmarna kan beställa måltider utan extra kostnad eller beställa mat från ledande Los Angeles-restauranger, samt boka massage, manikyr och hårklippning direkt i sviten samt besöka byggnadens privata spa-avdelning. En annan bonus är möjligheten att köra hela vägen fram till den privata terminalen och få bilen parkerad. Vid upphämtning är bilen fulltankad, tvättad och rekonditionerad. Medlemskapet kostar 4 500 dollar årligen.
MEDLEMSKAP
Som svar på 2020 års massflykt från reguljärflyget passade smarta privatjetföretag på att anpassa sina traditionella program för att välkomna nya kunder. Magellans ”pay-as-you-go”-medlemskap var ett av de första att reda ut allt krångel som strandsatta förstaklassresenärer mötte när de försökte navigera sig genom de obekanta villkoren och galet olika priser mellan charter och privatjet. Magellans introduktions- medlemskap Explorer erbjöd villkor som var enkla och rakt på sak. Explorer-medlemmar fick tillgång till privatjets från modellåret 2000 och framåt med 24 timmars väntetid, utom omkring storhelger. Att avgiften var garanterad 12 månader framåt gav lugn i själen till kunder som ville undvika oväntade prishöjningar. Inga extra avgifter för höga boknings- nivåer eller ändrade bränslepriser garanterade ytterligare transparens.
Magellan skapade även ett Premium Membership med plan av senare årsmodeller och kortare väntetider. De tilltänkta kunderna var de som var osäkra på hur ofta de skulle komma att flyga, och satsningen blev mycket lyckad. I mars 2021 slogs ett nytt rekord för antalet privata charterresor som bokades i USA. Explorer Membership kostar 8 500 dollar om året, Premium Membership kostar 14 500 dollar.
JETINTERIÖR
Förutom tre gånger större kabin än många konkurrenters large-body-jetplan har G-KELT, baserad på en ACJ320neo, en inredning full av ädelträ, läder, specialdesignade lampor, äkta konst, och kanske mest intressant ett sovrum med king-size- dubbelsäng och privat badrum med en spegel av äkta glas vilket är ovanligt i flygplan. Handfatet i marmor samt duschen kommer från Yves Pickardt på Paris-baserade Alberto Pinto Interior Design. Detta är det första ACJ320neo-planet med specialinredning. De synliga detaljerna kompletteras av tekniska framsteg som inte syns, som det sofistikerade luftfiltreringssystemet plus en inbyggd luftfuktare som ser till att en åtta timmars flygning blir mycket mer behaglig. De lövtunna panelerna av marmor och ädelträ håller vikten nere samtidigt som de skänker en elegant look. Flygstolarna kan konverteras till sängar för långa resor, och fotstöden är en nyhet för den här typen av plan.
Det Basel-baserade företaget AMAC Aerospace har stått för inredningen och säger att projektet var deras mest komplicerade någonsin, och krävde ett helt år av samarbete med planets London-baserade ägare Acropolis Aviation samt Pickardt för att lösa tekniska utmaningar innan arbetet påbörjades. Som vanligt passagerarplan har ACJ320neos 3,7 gånger 28 meters kabin upp till 180 sittplatser. Den här specialversionen med 19 säten har en öppen planlösning, en lounge för måltider och konferenser samt ett fullutrustat kök. Med en räckvidd på 1 100 mil kommer Acropolis att transportera industrimagnater och statsöverhuvuden från Moskva till Los Angeles eller London till Peking.
Av Michael Verdon, Daniel Bachmann och Rohit Jaggi