Hermès avdelning för specialorder ger möjlighet till ”one-of-a kind”- beställningar, vare sig det gäller bilar, yachter, möbler eller biljardbord.
God smak kan bli ett beroende. En kund kontaktade Axel de Beaufort, design- och konstruktionsdirektör för Hermès specialbeställningsavdelning Hermès Sur-Mesure, angående ett uppdrag som rörde en bil. Kunden ville att resultatet skulle ”skrika Hermès”, minns Beaufort.
– Jag sa till honom att han kommit till oss av fel anledning.
Hermès, med sitt parisiska sätt, skriker inte. Arvet på 184 år tillåter det inte. Gör det diskret men starkt, framför allt överdriv inte, var Beauforts råd. Kunden lyssnade, en amerikansk bilsamlare som sedan dess lärt sig att förstå Hermès sätt att göra saker och har kommit med flera bilar. Det senaste uppdraget är en McLaren Speedtail som Beaufort och hans team avslutade arbetet med nyligen. Att ”skrika högt” som var kundens ursprungliga önskan innebar att täcka fordonet i märkets signaturfärg orange. Bilen var då inte klar från tillverkningen i England, så Beaufort reste till fabriken för att se den personligen.
– Det är ett monster, säger han småleende.
Men orange för en McLaren kändes inte rätt. Beaufort visste att kunden letade efter något unikt och märkets blå färg gav en idé.
– Vi har ett blått läder som vi kan leka med och som kan inspirera till en ny nyans för bilen, sa han till kunden.
Klienten var på. Flera månader senare kom de fram till den perfekta nyansen. Beaufort föreslog också en förändring av interiören så det skulle kännas mysigare, mindre mekaniskt. Han skar ner på sömmarna på det krämfärgade lädret, lämnade det smidigt och lade till vit canvas där det var passande. Nu är bilen, som redan är en samlares dröm, ett sällsynt föremål: ”one of one”.
Omvandling från en idé till ett vackert, unikt funktionellt objekt är kärnan i Sur-Mesure-programmet. ”Métier”, som Beaufort kallar det, är dit kunder kommer för ovanliga, engångsprojekt som boxhandskar, en jukebox eller en rickshaw. Men större projekt tas också emot – en parad av fordon passerar genom verkstaden varje år där till exempel interiörer för privatjets och yachter är återkommande.
För Beaufort, som är utbildad som marinarkitekt, är varje chans att arbeta med dessa föremål både ett äventyr och ett pussel. Och som sådan fungerar ateljén även som ett konstruktionstekniskt laboratorium för företaget.
– Vi försöker förnya genom varje nytt projekt, vi försöker inte ta tid, bara kunskap, säger han.
Uppdragen tar vanligtvis ett år från start till slutförande, även om yachter och jetplan kan ta upp till tre. Månader av forskning kan gå in i processen – som att gräva i bilens historia, som i fallet med en Voisin som ateljén arbetade med förra året – men också att leta i Hermès eget arkiv, som sträcker sig över åren sedan företagets ursprung 1837 då det tillverkades skräddarsydda selar och sadlar. När Beaufort gjorde en sådan research på jakt efter lätta tyger vilket är mycket önskvärt för flyg- och båtdesigner upptäckte han att Hermès arbetade med lätta material redan för 100 år sedan.
– Det finns en stor press på att göra samma sak idag. Det gör mig ödmjuk att se att allt detta har gjorts tidigare. Mycket av de innovationerna var – och är – möjliga att göra eftersom skräddarsytt var en integrerad del av varumärkets ursprung, långt innan massproduktion var ett alternativ.
Även om vissa customprojekt har blivit en del av Hermès DNA (den berömda Birkin-väskan började som en specialbeställning) säger Beaufort att det blev mer formaliserat för drygt tio år sedan när Hermès utökade omfattningen till att omfatta större projekt. Andra innovationer som har sitt ursprung från ateljén är brandsäkert läder som är nödvändigt för att uppfylla modern säkerhetsstandard i bilar och jetplan.
– Vi gör bränntester, från början var lädret riktigt torrt men nu med ny behandling kan man inte se någon skillnad från andra fina skinn, säger Beaufort.
För Voisin-bilen från 1920-talet fanns det flera utmaningar. Lädret skulle tåla att vara utomhus så man behövde läder som var väderbeständigt och dess nyans kommer från en naturlig garvningsprocess istället för färgning.
– Oavsett om vi arbetar med en bil, ett plan eller ett industriföremål, försöker vi hitta det bästa lädret för att göra det perfekt, förklarar Beaufort.
– Med färgat läder blir nyanserna skadade eller ”krossade” med tiden. Bra läder är som en bra gitarr, du spelar på den när den är ny och efter hundra år är tonen ännu bättre. Vi vet att det görs kopior men vi lägger till de extra detaljerna. Som att du i en Hermès-kappa hittar en läderfodrad innerficka. Och designteamet föreslog att man skulle lägga till en handsydd sidoficka i benutrymmet på Voisinen.
Beaufort och hans team trollade fram och tillverkade en annan ovanlig detalj för bilen: ett läderband för att stänga bagagerummet inspirerat av en sele.
Vi hade aldrig gjort något liknande förut vilket i sig är något av en triumf inom varumärket. Även om varje originaldetalj kräver forskning så kräver det också en hantverks- skicklighet som ibland är förvånansvärt utmanande, säger Beaufort.
– Ta ett enkelt metallspänne för en väska. Den mekaniska konstruktionen måste vara exakt. Det är den mest precisa delen jag gör på Hermès. Dess funktion ska vara perfekt. Funktionen är avgörande.
”Vi försöker förnya med varje nytt projekt. Vi försöker inte få tid, bara kunskap.”
Voisin-bilen tog upp Beauforts fantasi under stora delar av 2020, ett av de projekt som han mest brinner för just nu är ett snookerbord.
– Det är ett spel med regler, så vi måste förhålla oss till det och ändå göra ett bord i högsta möjliga stan- dard. Jag har lärt mig hur tjocka filtämnena är.
Ateljén har arbetat med en leverantör för att göra en grundläggande struktur och konsulterat snooker-proffs. Efter det tog Hermès över, gjorde om filten, skapade speciella lådor för bollarna, och tillverkade handgjorda biljardköer i trä med utsökt detaljarbete.
– De känslor vi har för dessa projekt är viktiga för mig, det är vår passion. Vi är här bara en liten stund. Varje exceptionellt föremål från Hermès är här mycket längre än vi är, avslutar Beaufort.
Av: JANICE O’LEARY