Framtidens Privatjets

Marknadsledande Bombardier satsar på hållbarhet. Den skandinaviska marknaden är viktig för företaget, därför valde man att premiärvisa sina två senaste modeller på Stockholm-Bromma i oktober – Challenger 350, samt Global 7500 som är världens största affärsjet och dessutom har den längsta räckvidden.

Ett antal specialinbjudna VIP-gäster väntas snart till företaget Industriflyg på Bromma för att få se Bombardiers nya plan för första gången, och verkligen kunna konstatera att inredningarna är så smakfulla och perfekt utförda som man kan vänta sig i en privatjet i den här klassen. Detta blir nog en väldigt stel och formell tillställning, hinner jag tänka. Men så kommer Bombardiers europeiske försäljningschef Ettore Rodaro fram och hälsar coronasäkert med ett brett leende:

”Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag inte talar svenska, haha! Men vi kan ta det på engelska, franska, spanska, tyska, italienska, ryska eller något annat språk…”

Mr Rodaro bjuder oss välkomna att undersöka båda planen utan och innan. Som väntat, interiörer som är både moderna och klassiska, med ett överflöd av blankpolerat ädelträ, doftande knarrande läder och smakfullt kontrasterande metallytor. Miljöer som en vanlig dödlig bara kan drömma om. Det större planet Global 7500 har marknadens rymligaste kabin med 2,44 m bredd, 16,59 m längd och 1,88 m ståhöjd. Motsvarande siffror för lillebror Challenger 350 är 1,83 m bredd, 7,68 m längd och 1,83 m ståhöjd.

Nya Global 7500 har marknadens längsta räckvidd, och kan flyga non-stop från New York till Hongkong eller Singapore till San Francisco.

Innan VIP-gästerna anländer hin- ner vi få en intervju med Bombardiers försäljningschef Marc Ghaly, som gärna vill berätta om företagets satsning på miljö och hållbarhet:

”Vi har insett hur viktig miljön är för våra kunder, därför satsar vi på en långsiktigt hållbar strategi. Vi är en aktiv medlem i koalitionen SAF, Sustainable Aviation Fuel, och vi är även den första tillverkaren som publicerar en EPD, Environmental Product Declaration, för vår nya Global 7500. Våra team har en unik expertis i att beräkna planets miljöpåverkan under hela dess livstid vilket ger oss ett försprång inför framtiden jämfört med den övriga branschen.”

Marc Ghaly berättar med viss stolthet att Bombardier håller drygt 4 900 privatjets i luften över hela världen, varav 670 i Europa, och är därmed marknadsledande i vår del av världen.

”För närvarande är det de större och medelstora planen som säljer bäst, och inom den närmaste framtiden räknar vi med att 90 procent av våra vinster kommer att komma från de större storleksklasserna.”

Marc Ghaly, Sales Director Northern Europe & Israel

Om coronapandemin finns som bekant inte mycket positivt att säga, men faktum är att covid-19 har inneburit en rejäl skjuts för affärsjetverksamheten, avslöjar Marc Ghaly.

”Pandemin har visat att privatflyg är ett tryggt och smittsäkert sätt att resa. Precis som med hemmakontoren går trenden mot plan med rymliga kabiner så att kunderna kan känna sig som hemma. Inte minst för att planens räckvidder blir allt längre. När man flyger långa sträckor vill man ha det bekvämt och vara produktiv i en behaglig miljö.”

Så hur ser kundkretsen ut? Marc Ghaly och hans team ser en ny generation köpare göra entré på privatjetscenen.

”Om man jämför trogna stamkunder med förstagångsköpare så har den senare gruppen ökat från 16 procent 2019 till 24 procent 2020. Men vill man inte köpa ett eget plan så finns självklart leasingavtal, och det går även bra att köpa begagnat genom vårt trygga Certified Pre-Owned Aircraft-program. Det är ett logiskt nästa steg och begagnatmarknaden är både stark och stabil just nu.”

Vill man däremot beställa ett nytt plan så går det utmärkt att få inredningen skräddarsydd efter eget tycke och smak. Material och färger går att variera, om så önskas med hjälp av formgivare på Aston Martin som Bombardier har inlett ett samarbete med, berättar Marc Ghaly.

”Pandemin har visat att privatflyg är ett tryggt och smittsäkert sätt att resa”

Därmed är det slut på vår trevliga pratstund. Det är dags för pressen att smita undan, VIP-gästerna anländer när som helst för välkomstceremoni och ett glas champagne. De presumtiva köpare som beställer ett plan lär knappast bli besvikna.

Ett Master Bedroom med egen dusch och toalett är ett måste för långa flygningar.
Belysningen i kabinen regleras med ett Dynamic Daylight Simulationsystem som sägs motverka jetlag.
I cockpiten finner man den senaste elektroniken med alla tänkbara digitala säkerhetssystem.
Man kan knappt tro att materialen i inredningen faktiskt är valda med tanke på att spara vikt.
Fakta
Challenger 350Global 7500
Antal passagerareUpp till 10Upp till 19
MarschfartMach 0,80Mach 0,85
ToppfartMach 0,83Mach 0,925
Räckvidd5 926 km14 260 km
Max flyghöjd13 716 m15 545 m
Längd20,9 m33,8 m
Vingbredd21 m31,7 m
Startsträcka1 474 m1 769 m
Landningssträcka721 m768 m

Text och foto: Thomas Wiman