Utrustning

Den digitala basketsneakern är en avatar för vår ålder – eftersom den bokstavligen är en avatar.

Virtual galenskap

Den digitala basketsneakern är en avatar för vår ålder – eftersom den bokstavligen är en avatar. Det finns ingen konsumentvara som är så perfekt som virtuella idrottskläder. Digitalt renderade fotleder behöver inte digitalt renderat stöd mer än virtuella husdjur kräver virtuell mat.

I april släppte Nike, i samarbete med RTFKT, NFT-samlarvarumärket som förvärvades av sportklädesjätten fyra månader tidigare, en digitalt förnyad version av sin berömda Dunk-sneaker; inom timmar listades exempel på virtuella skor på OpenSea-marknadsplatsen för ett genomsnittspris av tre Ethereum, eller cirka 95 000 kronor.

För dem som inte växte upp med spelen demografi som krymper för varje dag – är det lätt att missa hur djupt den branschen har förändrat och exponentiellt expanderat detaljhandelns universum. Globalt sett är spel större än strömmande musik och filmer tillsammans, och de flesta av dess intäkter kommer inte från själva titlarna utan från köp i spelet inom dessa världar, allt från virtuella vapen och mark till verktyg, leksaker och transporter.

Hela generationer har nu vuxit upp med att umgås och spendera överdådigt i massiva onlinespel för flera spelare. Är det då konstigt att virtuella märkesvaror har tagit sig in på digitala hyllor?

Det är lätt att vara cynisk om översinnliga varor, men cynismen missar poängen. Delade virtuella världar – gemensamt kallade metaversen – utgör en stor ekonomi.

Och efter att lyxföretag till stor del nosat på behovet av en digital närvaro under tillkomsten av Internet 2.0 bara för att finna sig själva att spela ikapp under det kommande decenniet, kommer de inte att missa några tillfällen igen – särskilt när det innebär att ansluta med den eftertraktade, fritt spenderande ungdomskonsumenten som annars kanske inte skulle komma i kontakt med deras varor i verkligheten.

För tillfället är digitala samlarföremål, oavsett om de är NFT eller begränsade inköp i spelet, en friktionsfri möjlighet att omvandla varumärkesföremål till intäkter, och som med alla samlarföremål, från vintagekameror till klassiska jaktgevär, baseras inte värdet på nytta utan på vad marknaden än anser att det är.

Så även om tanken på till exempel en virtuell märkessurfbräda kan verka galen, tänk på att många skulle säga detsamma om en mekanisk klocka i smartphone-åldern. Det som spelar roll är efterfrågan, och suget efter digitala lyxvaror är inte bara verkligt utan betydande och kommer att öka. Företag som är vana vid att tillverka produkter för den fysiska världen måste hitta sätt att möta den efterfrågan om de vill förbli relevanta.

Dessutom är det ju knappast så att digitalt hantverk inte existerar, vilket alla som har sett skillnaden mellan klumpigt och hyperrealistiskt CGI kan intyga. Och efter två år av pandemi-inducerad fjärrinteraktion är idén om vanliga virtuella sammankomster inte längre så långsökt. Vilket väcker frågan: När det är dags för din virtuella noggrant återskapade resa till Courchevel, planerar du att dyka upp med samma generiska digitala skidor som alla andra, eller ett par underbart renderade Zai Spadas?

NETFRAME

Lago Founders’ Frame

Kompatibel med många vanliga kryptoplånböcker är den 33-tums begränsade upplagan av Lago Founders’ Frame designad för att rymma alla typer av präglad konst i högsta kvalitet, oavsett om det är lager, 3D-rörelser, generativ eller förändrad verklighet; för digitala stycken som inkluderar musik eller ljud finns det till och med en valfri Lago x Master & Dynamic soundbar.

Ramen känner igen röstkommandon och handgester så att du kan använda interaktiva konstverk, medan den anslutna appen låter dig följa konstnärer och skapare, vilket ger exklusiv tillgång till NFT-droppar och försäljning av privata samlingar i realtid, samt möjligheten att spåra ett konstverks plats, visningsort, tittarsiffra, interaktioner och mer.

Det finns flera alternativ för att anpassa utseendet på din ram online, eller så kan du arbeta direkt med företaget för att skapa ett skräddarsytt hölje som matchar din smak – och inredning – exakt. Och med möjligheten att synkronisera flera ramar begränsas de som föredrar sin konst i stor skala endast av sin fantasi… och tillgängligt väggutrymme.

Kamera

Leica M-11

Leicas M-Systemkameror är lika kända som många av de ikoniska fotograferna som har använt dem – tänk Henri Cartier-Bresson, William Eggleston och Alberto Korda – och är garanterade succéer i samma ögonblick som en uppdaterad modell släpps.

Med den nya M11-avståndsmätaren finns det mer att älska än bara hypen: M10:s svårhanterliga batteri och SD-kort har förbättras, åtkomsten är nu enkel och den bakre pekskärmen har dubbelt så hög upplösning som den förra modellen. En ny sensor, med en lägre bas- ISO på 64, innebär bättre prestanda och mindre digitalt brus i ljusare miljöer (den nya slutarhastigheten på 1/16 000 per sekund ger en extra hjälp vid starkt ljus), även vid fotografering med fullt öppen bländare, med noll överexponering.

Dessutom har kameran nu internminne, så att du kan fotografera utan SD-kort – eller använda båda samtidigt för att säkerhetskopiera bilder i realtid – medan tre RAW-storlekar (18, 36 och 60 megapixlar) innebär bättre filhantering och lagring samt en ökning av upplösningen över M10:s 24 megapixlar.

SKIVSPELARE

Nagra Reference Anniversary

Nagra firar sitt 70-årsjubileum med sin första skivspelare, en komponent lika kompromisslös i design och utförande som bandspelaren som gjorde den schweiziska elektroniktillverkaren känd. Referenser till lyxklockor är vanliga i hi-fi-världen, men den här skivspelaren som har tagit fyra år att utveckla och innehåller teknik och design från Nagras flaggskepp HD Line av elektroniska komponenter förtjänar jämförelsen.

Ett remdriftssystem som härrör från den ursprungliga Nagra-bandspelaren roterar en drygt sex kilo tung skivtallrik centrifugalt gjuten i en rymdlegering som har extrema dämpningsegenskaper och 60 procent större densitet än titan. Avgörande för bra ljud är rotationshastighetens noggrannhet som säkerställs via ett par schweizisktillverkade borstlösa likströmsmotorer, kalibrerade under uppspelning av en kvartsreferens med hög precision.

Skivtallriken är inspirerad av schweiziska skeletterade armbandsur. Ovansidan av tallriken är gjord i transparent, antistatisk metakrylat genom vilken drivkomponenterna kan ses. Det icke resonanta aluminium- och fenolchassiet är upphängt på fyra fötter med fjäder- och hydraulisk dämpning. En superkondensator-baserad extern AC-strömförsörjning och Nagras egen 10,5-tums tonarm kompletterar paketet.

CYKEL

Pinarello Dogma F

När den mest framgångsrika cykeltillverkaren i modern Tour de France-historia släpper en ny tävlingsmodell, då lägger cykelvärlden märke till det. Och med Pinarellos senaste Dogma F – som efterträder Dogma F12, även om det numeriska namnsystemet inte använts – att uppmärksamheten riktas mot ett antal subtila men betydande uppgraderingar för ett tävlingsredskap som behåller mycket av den tidigare generationens geometri och biffiga utseende.

De aerodynamiska förbättringarna inkluderar en bakram omdesignad med hjälp av vätskedynamik och ett omarbetat främre ramrör för förbättrat luftflöde som kommer från gaffeln – samt blad som fungerar som segel och hjälper till att producera fart framåt i sidvind.

Viktbesparingar uppnåddes dels genom ramens banbrytande kolfibermaterial med nanolegeringsteknik, som används inom flyget, men till större del genom att analysera varje komponent för ”marginalvinster”, mantrat för Ineos Grenadiers (tidigare Team Sky) som senast förde Pinarello till Tour-segern 2019: Sadelröret, sadelstolpens toppklämma, styrhuvudet, de genomgående axlarna, gaffeln och styret har alla blivit föremål för anmärkningsvärda viktminskningar.

Som vanligt är denna Dogma-plattform en allt-i-ett-racer, och kan förses med antingen skiv- eller fälgbromsar. Och med elva ramstorlekar, 16 olika kombinationer av styre och rördiameter och ett par alternativ för sadel, har du 352 möjliga cykelkombinationer att välja mellan.

VIRTUAL-REALITY HEADSET

HTC Vive Pro 2

HTC:s nya Vive Pro är inte det enklaste eller mest användarvänliga VR-headsetet på marknaden – det är fortfarande Meta Quest 2 – men för ren kapacitet finns det ingen konkurrens. För att få ut det mesta av systemet måste du köpa ett par kompatibla basstationer och rörelsekontroller (bekvämt kan du köpa de komponenter som följer med headsetet) och koppla enheten till en PC med rejäl processorkraft.

När det väl är gjort har du en oslagbar världsrenderingsmaskin: branschledande 5K-upplösning med 2 488 pixlar x 2 488 pixlar per öga; ett 120-graders synfält tack vare den dubbla linskonfigurationen och 3D-ljud från hörlurar med högupplöst ljudcertifiering. Uppspelningen och bilden är häpnadsväckande realistiska, som det anstår ett headset som är designat för både företags- och konsumentmarknaden.

Av Josh Condon, Janice O’Leary, Robert Ross och Mark Hacking